Jak prawidłowo ustawić geometrię zawieszenia | MOTOFAKTOR

Jak prawidłowo ustawić geometrię zawieszenia

Odpowiednie oprzyrządowanie, wydzielone stanowisko w warsztacie, a przede wszystkim wiedza oraz doświadczenie – bez tego nie można mówić o  prawidłowym ustawieniu geometrii kół w samochodzie.

Tymczasem pod wpływem nacisków klientów szukających oszczędności, część mechaników o tym zapomina i stosuje różne triki, by obniżyć koszty.

 

Aby zagwarantować kierowcom profesjonalne wykonanie usługi, warsztat powinien posiadać odpowiednio wyposażone stanowisko do diagnozy układu zawieszenia, jego napraw oraz ustawienia geometrii kół. Bez żadnych wyjątków  każda regulacja kół powinna rozpocząć się od dokładnej kontroli całego układu zawieszenia, identyfikacji jego uszkodzeń (luzy w zawieszeniu i łożyskach, wybite tuleje, wyeksploatowane końcówki drążków, ciśnienie w oponach itd.), a potem ich eliminacji. Dopiero po wykonaniu tych wszystkich czynności można przystąpić do regulacji geometrii ustawienia kół.

Stanowisko powinno być wyposażone w takie elementy, które tę pracę usprawniają i przyspieszają - w kanał rewizyjny lub podnośnik cało pojazdowy (np. nożycowy), które ułatwią dostanie się do podwozia. Do diagnostyki luzów przydałby się, znany ze stacji kontroli pojazdów, tzw. szarpak. Poza tym niezbędne są wszelkie narzędzia do napraw zawieszenia.

doradca techniczno - handlowy z gdańskiej firmy Sosnowski, zajmującej się profesjonalnym wyposażeniem warsztatów, stacji kontroli pojazdów oraz myjni samochodowych - Jarosław Lach

 

Dla urządzeń do regulacji geometrii opartych o wiązkę laserową, czujniki CCD czy też niektóre z urządzeń nazywanych przez ich sprzedawców „3D”, bardzo ważna jest wypoziomowanie stanowiska. Parametr ten nie jest tak istotny w przypadku urządzeń, które działają w oparciu o własne, elektroniczne wyznaczenie płaszczyzny odniesienia, czyli tzw. prawdziwe 3D (np. firm HofmannJohnBean).

 

Bardzo przydatnym urządzeniem  jest także nagrzewarka indukcyjna, która pozwala w bezpieczny sposób rozkręcać zapieczone połączenia gwintowe. Ale królem wśród niezbędnego wyposażenia jest urządzenie, za pomocą którego precyzyjnie ustawimy koła według parametrów zalecanych przez producenta danego samochodu.

Nie należy zapominać, że wszystkie czynności i tak wykonuje człowiek, a wszystkie narzędzia i urządzenia mają mu pomóc w prawidłowym i wydajnym zrealizowaniu usługi - jednak go nie wyręczą. Zatem od wiedzy, doświadczenia, inteligencji i zaangażowania mechanika zależy nie tylko dokładność i szybkość przeprowadzenia operacji, ale przede wszystkim jakość prowadzenia pojazdu i bezpieczeństwo jego użytkowników.

- Jarosław Lach

Brak wiedzy i pozorne oszczędności

Tak jak w każdej innej branży, także i tu zdarzają się błędy. Wynikają one z różnych przyczyn. Czasem jest to słaba znajomość rzemiosła lub zła wola mechanika, gdy dochodzi do regulacji ustawienia kół bez likwidacji luzów w zawieszeniu. A skutki bywają opłakane – w najlepszym razie zdarte opony, w najgorszym nawet wypadek. Jednak najczęściej spotykane uchybienie to regulacja tylko zbieżności przednich kół w oderwaniu od tego jak ustawione są tylne koła oraz kierownica.  Kolejny problem to używanie przestarzałych urządzeń.

Samo w sobie nie jest to takie złe, ale zdarza się, że te urządzenia nie widziały ręki serwisanta, które by je okresowo sprawdzał, czy skalibrował. Nowsze maszyny zdecydowanie lepiej dopasowane są do wymogów współczesnych samochodów, posiadają odpowiednie opcje pozwalające na ustawianie mniej typowych zawieszeń (choćby regulacja na skręconych kołach, regulacja krzywej zbieżności itd.)

- Jarosław Lach

 

Możliwość ustawiania geometrii na skręconych kołach przydaje się w sytuacji, gdy nie ma dostępu do śrub regulacyjnych przy kołach ustawionych na wprost.

 

Mechanicy wpadają też w pułapkę zaniżania kosztów usługi . Jeżeli ceny „za zbieżność” spadają do poniżej 50 zł brutto, to nie można oczekiwać wysokiej jakości. A sekundują im „oszczędni” klienci, którzy wywierają presję, by cena była jak najniższa.  Mamy wtedy do czynienia z taką sytuacją – klient udaje, że płaci, a pracownik warsztatu udaje, że coś reguluje.

Mechanik musi wykonać swoją pracę za minimalne wynagrodzenie, zatem klient dostaje minimalny zakres usługi – ot, aby auto jechało w miarę prosto i opon nie darło. To da się zrobić ostatecznie nawet za pomocą kija od miotły. A że np. na zakrętach samochód zachowuje się niestabilnie, kierownica stoi pod jakimś dziwnym kątem, to już nieważne.

- Jarosław Lach

 

Tymczasem koszt prawidłowo wykonanej usługi regulacji geometrii (nie licząc ceny ewentualnych napraw) powinien oscylować w granicach 120 – 200 zł w niezależnym warsztacie. W ASO – jeszcze więcej.

 

Aby uniknąć takich sytuacji niezbędna jest profesjonalna komunikacja na poziomie mechanik – klient, określenie wzajemnych oczekiwań i zaufanie.

To się buduje latami, a mechanik jest jak lekarz – czasami musi pacjentowi przekazać złą wiadomość.

- Jarosław Lach

Nowoczesne urządzenia zamiast kija od szczotki

Bardzo pomocne do profesjonalnego ustawienia geometrii kół są nowoczesne urządzenia. Dla samochodów osobowych i dostawczych jednym z najnowszych jest Geoliner 790 do geometrii 3D, uznanego niemieckiego producenta – firmy Hofmann. To pierwsze urządzenie, w którym zastosowano bezprzewodowe połączenie kamer z szafką sterującą, co daje możliwość dowolnego ustawienia kamer względem szafki sterującej. Opatentowana technologia wysokiej rozdzielczości kamer umieszczonych na słupach pozwala dokonać precyzyjnego pomiaru geometrii kół. Trzecia kamera zapewnia właściwą samokalibrację urządzenia i uwzględnia ustawienie kamer względem siebie. Kamery umieszczone na słupach automatycznie dostosowują się do wysokości, na której przeprowadzone jest badanie (posadzka lub podnośnik). To nie tylko oszczędność czasu diagnosty, ale przede wszystkim gwarancja wiarygodnych i precyzyjnych odczytów. Sam pomiar odbywa się w mniej niż dwie minuty, bez względu na model, markę samochodu oraz rodzaj (wielkość) kół. Kompleksowa baza danych pojazdów, regularnie aktualizowana, prezentuje właściwe parametry i pozwala szybko dokonać ewentualnych korekt. Najnowsze intuicyjne oprogramowanie z instrukcją wideo oraz czytelna prezentacja wyników znacznie przyśpiesza pracę. Geoliner 790 został wyposażony także w najnowsze opatentowane uchwyty z celami – AC400 QUICK. Montaż uchwytu na kole trwa mniej niż 5 sekund. Sam uchwyt jest ultralekki i ma kontakt wyłącznie z oponą, eliminując ryzyko uszkodzenia felgi. Ponadto nie wymaga żadnych dodatkowych akcesoriów – bez względu na rozmiar koła badanego pojazdu. W Polsce autoryzowany dystrybutorem urządzeń Hofmann jest m.in. firma Sosnowski.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).