Pracownicy warsztatów sprawdzają zawieszenie w ramach sezonowej wymiany kół, określając przy tym potrzebę wymiany hamulców, elementów zawieszenia, sprężyn i amortyzatorów. Jednak, wraz z rosnącą popularnością opon całorocznych, sezonowe wizyty kierowców w warsztatach stają się coraz rzadsze.
Właściciele warsztatów stoją więc przed wyzwaniem znalezienia nowych sposobów przekonania klientów o konieczności wizyty w warsztacie. Sprawdzanie zawieszenia jest tego dobrym przykładem, ponieważ nawet niewielkie uszkodzenie poszczególnych jego elementów, może prowadzić do kosztownych napraw ze względu na korozję spowodowaną obecnością soli na drogach w sezonie zimowym. W kontaktach z klientami pracownicy warsztatów mogą uwzględnić następujące informacje o uszkodzeniach:
Jeśli wyrzucony spod kół kamień uszkodzi osłonę gumową, woda i sól mogą dostać się do połączeń drążka kierowniczego i przekładni kierowniczej. Rezultatem tego zjawiska będzie powstająca na zębatce korozja, której szorstka powierzchnia przetrze uszczelkę. Utrata oleju przekładniowego i awaria wspomagania kierownicy stają się w tym procesie nieuniknione. Nawet elektryczne układy kierownicze nie są w pełni zabezpieczone przed takim uszkodzeniem, ponieważ ich skorodowane części mogą skutkować w powstawaniu uciążliwego hałasu, sztywności elementów i innych problemach.
Tłoczyska amortyzatorów i sprężyny zawieszenia również są narażone na uszkodzenia powstałe na skutek uderzeń kamieni lub innych elementów, które mogą dostać się pod koła. Małe wgłębienia w chromie tłoczyska mogą doprowadzić do uszkodzenia uszczelnienia. W dalszych konsekwencjach prowadzi to do wycieku oleju, a tym samym do utraty możliwości tłumiących amortyzatora. W przypadku sprężyn zawieszenia, występowanie miejscowych ognisk korozji prowadzi do uszczuplenia zwoju, a w dłuższej perspektywie sprężyna może w takim miejscu pęknąć.
Podczas kontroli układu hamulcowego, serwisant powinien nie tylko zwrócić uwagę na stan zużycia jego elementów, ale również na uszkodzenia oraz pęknięcia powstałe na tarczy hamulcowej. Dzieje się tak, ponieważ kamienie i inne ciała obce dostające się pomiędzy tarczę a klocek hamulcowy. Wpływa to na nierównomierne zużycie tych elementów.
Przytoczone tu przykłady pokazują, że sezonowa kontrola samochodów wyposażonych w opony całoroczne jest również konieczna. ZF Aftermarket zapewnia wsparcie warsztatom, dzięki bogatemu asortymentowi marek Lemförder, Sachs i TRW, których części zapewniają pełne pokrycie wszystkich elementów zawieszenia. Oferta ta obejmuje układy kierownicze, zawieszenie, amortyzatory, hamulce tarczowe i bębnowe oraz elementy gumowo-metalowe. ZF Aftermarket wspiera również dealerów motoryzacyjnych, udzielając informacji technicznych oraz instrukcji montażowych. Dzięki programowi bonusowemu ZF pro[Points], warsztaty niezależne mogą zbierać punkty za każdym razem, gdy kupują części zamienne od koncernu ZF.
Źródło: ZF Aftermarket