Jak sprawdzić wtryskiwacze w warsztacie | MOTOFAKTOR

Jak sprawdzić wtryskiwacze w warsztacie

Wtryskiwacze paliwa odgrywają kluczową rolę w układach zasilania paliwem nowoczesnych samochodów. Elektroniczne sygnały sterujące zapewniają szybkie i dokładne dawkowanie paliwa do komory spalania.

W poniższym artykule przedstawiamy metody diagnostyki wtryskiwaczy – od prostych pomiarów miernikiem, przez oscyloskop, aż po wykorzystanie zaawansowanego urządzenia EDIA-PRO.

Objawy uszkodzenia wtryskiwaczy

Uszkodzenie wtryskiwaczy objawia się zazwyczaj w sposób zauważalny. Charakterystyczne symptomy są bardzo dobrze znane mechanikom: nierówna praca silnika, trudności z rozruchem, nadmierne dymienie, wzrost zużycia paliwa oraz spadek mocy to najczęstsze objawy uszkodzenia wtryskiwaczy. Warto jednak pamiętać, że podobne problemy mogą wynikać z nieprawidłowego działania układu dolotowego, np. przepływomierza MAF.

Te objawy są wskazówką, że konieczna jest diagnostyka wtryskiwaczy, aby sprawdzić ich stan i jeśli to konieczne wymienić na sprawne. Pamiętając oczywiście, że za niewłaściwy skład mieszanki odpowiada w równym stopniu dostępna objętość powietrza, a więc interesuje nas także układ dolotowy i choćby działanie przepływomierza MAF. Test przelewowy wtryskiwaczy jest powszechnie znany dlatego nie będziemy dokładniej opisywać.

 

Czy da się sprawdzić wtryskiwacze miernikiem?

Testowanie wtryskiwaczy przy pomocy miernika jest prostą metodą, która pozwala ocenić podstawowe parametry elektryczne. Ważne jest jednak użycie odpowiedniego miernika lub specjalizowanego testera, szczególnie przy niskich rezystancjach.

Wtryskiwacze elektromagnetyczne

Wtryskiwacze elektromagnetyczne działają na zasadzie elektromagnesu, który uruchamia zawór. Przy pomocy miernika sprawdzimy choćby rezystancję cewki. Typowa rezystancja sprawnego wtryskiwacza elektromagnetycznego systemu Common Rail kilku dziesiątych do około oma – w zależności od modelu (zdarzają się wyjątki). Wartość zbyt wysoka lub zbyt niska może wskazywać na uszkodzenie cewki lub problemy z połączeniami. Pomiar rezystancji to szybki sposób na wstępną diagnozę, jednak nie dostarcza informacji o rzeczywistej wydajności wtryskiwacza. Dodatkowo, pomiar tak małych rezystancji może być kłopotliwy za pomocą typowego multimetru.

Specjalizowany tester lepiej poradzi sobie choćby w przypadku rezystancji poniżej jednego oma.
Ilustracja 1. Specjalizowany tester lepiej poradzi sobie choćby w przypadku rezystancji poniżej jednego oma.

Wtryskiwacze piezoelektryczne

Wtryskiwacze piezoelektryczne, stosowane głównie w nowoczesnych silnikach diesla, działają w oparciu o materiał piezoelektryczny, który szybko zmienia swój kształt pod wpływem napięcia, co umożliwia bardzo precyzyjne sterowanie dawką paliwa. Elektrycznie stanowią kondensator o pojemności rzędu 2,5 uF, choć i tak częściej mierzy się ich równoległą rezystancję, która wynosi najczęściej 180 .. 200 kΩ.

Oscyloskop w diagnostyce wtryskiwaczy

Oscyloskop jest zaawansowanym narzędziem diagnostycznym, które pozwala na szczegółową analizę sygnałów sterujących wtryskiwaczami. Dzięki jego zastosowaniu mechanik może porównać kształt, amplitudę i częstotliwość impulsów elektrycznych, które wyzwalają działanie wtryskiwaczy, co pozwala zidentyfikować potencjalne usterki. Ważne by porównywać sygnały wtryskiwaczy między sobą w obrębie kompletu, gdyż uzyskiwane przebiegi będą mocno różnić się w zależności od typu wtryskiwacza i generacji systemu.

Przebieg oscyloskopowy napięcia (kanał 1) i prądu (kanał 2) wtryskiwacza elektromagnetycznego w systemie Common Rail.
Ilustracja 2. Przebieg oscyloskopowy napięcia (kanał 1) i prądu (kanał 2) wtryskiwacza elektromagnetycznego w systemie Common Rail.
Przebieg oscyloskopowy napięcia (kanał 1) i prądu (kanał 2) wtryskiwacza piezoelektrycznego w systemie Common Rail.
Ilustracja 3. Przebieg oscyloskopowy napięcia (kanał 1) i prądu (kanał 2) wtryskiwacza piezoelektrycznego w systemie Common Rail.

Nieprawidłowości w sygnale, takie jak spadki amplitudy, zakłócenia czy niestabilność przebiegu, mogą wskazywać na problemy z cewką (lub stosem piezo) wtryskiwacza bądź instalacją pojazdu. Jeżeli komplet sygnałów się zgadza, zyskujemy potwierdzenie sprawności zestawu końcówka mocy ECU – okablowanie – część elektryczna wtryskiwacza. Jeśli obserwujemy wyraźnie dłuższe lub krótsze czasy trwania sygnałów dla jednego z wtryskiwaczy może być to objawem jego uszkodzenia.

Urządzenie EDIA-PRO do diagnostyki Common Rail

EDIA-PRO to zaawansowane urządzenie diagnostyczne dedykowane testowaniu wtryskiwaczy w systemach Common Rail. Jego główną zaletą jest możliwość kompleksowego badania parametrów wtryskiwaczy bez konieczności ich demontażu. Dzięki niemu możliwe są:

  • Uproszczony pomiar oscyloskopowy sygnałów wtryskiwaczy i ciśnienia na szynie,
  • Automatyczna identyfikację parametrów sygnałów – EDIA-PRO pozwala na szybką i łatwą ocenę równomierności działania silnika i porównaniu parametrów pracy poszczególnych wtryskiwaczy.

W przypadku nierównej pracy silnika urządzenie umożliwia szybkie sprawdzenie parametrów wszystkich wtryskiwaczy jednocześnie, oszczędzając czas i eliminując konieczność demontażu.

Podsumowanie

Diagnostyka wtryskiwaczy jest kluczowym elementem konserwacji nowoczesnych silników, szczególnie o wtrysku bezpośrednim. Uszkodzone wtryskiwacze mogą prowadzić do problemów z działaniem silnika, wyższego zużycia paliwa i zwiększonej emisji spalin. Warsztaty mogą korzystać z różnych metod testowania – od podstawowych pomiarów miernikiem, przez szczegółową analizę oscyloskopem, aż po kompleksową diagnostykę urządzeniami takimi jak EDIA-PRO. Wybór metody zależy od rodzaju wtryskiwacza oraz specyfiki problemu. Dzięki opanowaniu metod diagnostyki wtryskiwaczy warsztaty mogą uzyskać lepsze wyniki , co przekłada się na zadowolenie klientów i dłuższą żywotność silnika.

Diagnostyka dwustanowej sondy lambda

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).