Ostatnią rzeczą, jakiej oczekujesz po wykonaniu prostej naprawy układu hamulcowego, jest powrót klienta z reklamacją. Niestety, ale hamulce są jednym z największych źródeł niezadowolenia klientów w wielu warsztatach. Wcale nie musi tak być! O ile na niektóre problemy mechanik nie ma wpływu, o tyle innych można uniknąć już na samym początku naprawy. Przestrzegając kilku prostych, sprawdzonych procedur można zapewnić cichą i wolną od drgań pracę hamulców, znacznie ograniczając możliwość wystąpienia problemów z hamulcami.
Inspekcja: Przed wymianą jakichkolwiek części należy przeprowadzić dokładną kontrolę układu hamulcowego, w tym stanu klocków, tarcz, zacisków, elementów mocujących, linek hamulca postojowego, płynu hamulcowego, itp. Zwróć szczególną uwagę na sposób zużycia klocków hamulcowych, ponieważ może to pomóc w ustaleniu możliwych przyczyn. Opłaca się również sprawdzić pozostałe elementy pojazdu, ponieważ niektóre dolegliwości, takie jak hałas hamulców, mogą być uwypuklone, naśladowane, a nawet powodowane przez inne układy. Pominięcie pewnych objawów już na tym etapie może skutkować późniejszym powrotem klienta.
Czystość: Przed montażem tarczy należy upewnić się, że piasta i powierzchnie mocowania tarczy hamulcowej zostały dokładnie wyczyszczone, a także są wolne od rdzy, brudu lub smaru, który mógłby spowodować bicie. Wszelkie zanieczyszczenia pozostające na powierzchni mocowania tarczy mogą również przenieść się na klocki hamulcowe, zmniejszając ich współczynnik tarcia. Niestety, proces ten jest często ignorowany. Do czyszczenia tarczy należy używać szmatki i odpowiedniego rozpuszczalnika, a do piasty szczotki drucianej. Podczas montażu należy założyć czyste lateksowe rękawiczki, aby uniknąć dalszego przenoszenia zanieczyszczenia w postaci tłustych substancji na powierzchnię tarczy i klocków.
Co więcej, należy sprawdzić zacisk hamulcowy i jego elementy mocujące, upewniając się, że usunięte zostały wszelkie ślady korozji, nagromadzony brud i pył hamulcowy, ponieważ mogą one wpłynąć na dopasowanie i ruch zacisku. Ponownie, użyj szczotki drucianej, aby usunąć rdzę lub brud z prowadnic zacisku, wyczyść lub wymień osprzęt i wyczyść wszystkie punkty styku klocków hamulcowych. Niewykonanie tych czynności podczas serwisowania hamulców może spowodować zatarcie/sklejenie klocków, hałas i przedwczesne zużycie hamulców.
Pomiar: Przed montażem należy sprawdzić, czy tarcza hamulcowa nie ma różnic w grubości. Za pomocą mikrometru zmierz grubość tarczy w sześciu do ośmiu jednakowo odległych punktach na jej obwodzie – nigdy w jednym miejscu – oraz 10 mm od krawędzi. Porównaj wyniki z danymi technicznymi. Jeśli tarcza jest poza tolerancją producenta, nie może być serwisowana i musi być wymieniona; jako zasadę należy przyjąć, że maksymalne dopuszczalne odchylenie grubości wynosi około 0,015 mm.
Użyj czujnika zegarowego do sprawdzenia bicia bocznego tarczy hamulcowej przed i po montażu do piasty. Tarcza musi być bezpiecznie zamocowana i równomiernie przykręcona, a czujnik zegarowy bezpiecznie przymocowany do nieruchomego elementu. Umieść trzpień pomiarowy czujnika około 10 mm od zewnętrznej krawędzi tarczy pod kątem 90°, wyzeruj przyrząd i powoli obróć tarczę o 360°, rejestrując maksymalne i minimalne wychylenie wskazówki czujnika oraz położenie tarczy na piaście. Chociaż tolerancje będą się różnić w zależności od modelu, mniej niż 0,05 do 0,10 mm stanowi maksymalny limit bicia.
Jeśli bicie jest poza tolerancją, sprawdź ponownie dopasowanie tarczy do piasty, jeśli jest ono prawidłowe, zdejmij tarczę i zmierz bicie również na zespole łożysko/piasta. Bicie tarczy może, ale nie musi być spowodowane zmianą grubości tarczy. Jeśli więc nie ma dowodów na zmianę grubości tarczy, to tarcza może obracać się poza swoją prawdziwą osią w wyniku innego uszkodzenia lub zanieczyszczenia czoła piasty. Tak czy inaczej, nadmierne bicie doprowadzi w końcu do zmiany grubości tarczy i do wibrującego/pulsującego pedału hamulca. Dlatego należy zidentyfikować i usunąć przyczynę.
Smarowanie: Nałóż wysokowydajny smar hamulcowy na wszystkie punkty styku metal-metal pomiędzy klockiem hamulcowym a zaciskiem. Nigdy nie pokrywaj materiału ciernego, powierzchni tarczy lub gumowych części/podkładek.
Osprzęt: Podczas montażu nowych klocków hamulcowych zawsze wymieniaj elementy mocujące klocki do zacisku, tj. zaciski zapobiegające drganiom, sprężyny regulacyjne i sworznie. Są one narażone na takie samo ciepło, wilgoć oraz korozję jak klocki i tarcze, stopniowo tracąc swoje napięcie, przenosząc niepożądane wibracje, a także ruchy pomiędzy klockami i zaciskiem, które mogą powodować oraz wzmacniać hałas. Akcesoria do klocków hamulcowych nie są drogie. Brak ich wymiany na nowe może spowodować powrót hałasu, a także negatywnie wpłynąć na skuteczność i trwałość hamowania. Warto pamiętać, że Delphi Technologies oferuje kompletne zestawy montażowe zawierające wszystkie niezbędne elementy potrzebne do prawidłowego montażu tarcz i klocków.
Klocki z podkładkami: Podkładki zapewniają dalszą izolację zarówno przed wibracjami, a także ciepłem i nigdy nie powinny być ignorowane. Wysokiej jakości klocki hamulcowe, takie jak Delphi Technologies, są dostarczane z podkładkami OE, albo wstępnie zainstalowanymi, albo dołączonymi do zestawu, zgodnie z OE. Jeśli nie są dostarczone przyklejone do klocka, pamiętaj, aby prawidłowo umieścić podkładkę na tylnej stronie klocka przed montażem, w przeciwnym razie może ona powodować więcej hałasu niż pochłania. Najważniejsza zasada: nie używaj ponownie podkładek! Są one wystawione na działanie znacznej siły przy każdym użyciu hamulców i z czasem stracą swoją elastyczność i zdolność tłumienia. Jedynym wyjątkiem są podkładki ze stali nierdzewnej, zakładając, że są czyste i nie są skorodowane lub wygięte.
Moment dokręcenia: Elementy układu hamulcowego i koła muszą być prawidłowo dokręcone przy ponownym montażu. Nierównomiernie lub zbyt mocno dokręcone koła mogą doprowadzić do wypaczenia tarczy, szczególnie w przypadku tarcz cienkich, natomiast zbyt duży moment dokręcenia śrub pozycjonujących tarcze może spowodować zniekształcenie powierzchni styku piasty – w obu przypadkach może to spowodować pulsowanie pedału hamulca. Wartość właściwego momentu dokręcenia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.
Test drogowy: Na koniec wykonaj pełny test drogowy. Aby odpowiednio przygotować klocki i tarcze wykonaj jazdę testową z 10 przystankami przy zachowaniu 60% siły hamowania, z prędkością od 100 km/h do 30 km/h. Podczas tej procedury staraj się unikać silnego hamowania przy użyciu 100% siły lub aktywacji systemu ABS. Pozwoli to dwóm współpracującym powierzchniom, klockowi i tarczy, przenieść warstwę materiału na siebie – klockowi na tarczę i tarczy na klocek – w celu osadzenia ich razem i zapewnienia optymalnej skuteczności hamowania od samego początku.
Stosując najlepsze praktyki, takie jak prawidłowe czyszczenie, wykonanie pomiarów, smarowanie i co ważne, montując tylko części wysokiej jakości, z nowym osprzętem, można w łatwy sposób uniknąć problemów z hamulcami. Pamiętaj, aby przy wymianie tarcz hamulcowych również wymienić klocki hamulcowe na nowe, ponieważ powierzchni używanych już klocków jest dopasowana do powierzchni poprzedniej tarczy. Powoduje to, że używane klocki nie przylegają w pełni do nowej tarczy, co skutkuje brakiem wytworzenia maksymalnej siły hamowania.
Jeśli chodzi o serwisowanie i konserwację układów hamulcowych, Delphi Technologies Aftermarket jest dostawcą, któremu można zaufać w zakresie klocków hamulcowych wprowadzanych na rynek jako pierwsze. Program szybkiego hamowania firmy stanowi ogromną korzyść dla klientów rynku części zamiennych, umożliwiając warsztatom generowanie dodatkowych przychodów dzięki szybszemu dostępowi do napraw tych nowszych pojazdów, co z kolei zwiększa zarówno ich rentowność, jak i pozwala pozyskać oraz zatrzymać nowych klientów.
Artykuł sponsorowany przez Delphi Technologies