Osady i nagar w silnikach to powszechny problem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń i obniżenia wydajności jednostki napędowej. Zrozumienie, skąd się biorą te zanieczyszczenia, jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i konserwacji silników.
Paliwo o niskiej jakości zawiera więcej zanieczyszczeń, które mogą osadzać się na elementach silnika. Szczególnie problematyczne są związki siarki i inne dodatki, które podczas spalania tworzą osady na końcówkach wtryskiwaczy. Źle rozpylanie paliwa potęguje problem powstawania nagaru.
Niewłaściwe spalanie paliwa, może być spowodowane osadami na rozpylaczach wtryskiwaczy, świecach zapłonowych, zanieczyszczeniem czujników temperatury, masy powietrza i całego kolektora dolotowego. To jednak nie wszystko bowiem nagar może być spowodowany niedrożnym filtrem powietrza, a nawet nieszczelnym układem dolotowym. Co gorsza, niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej, prowadzi do dodatkowego powstawania znacznych ilości sadzy i innych osadów.
Znaczna ilość osadów z czasem doprowadza do zakłócenia pracy zaworu EGR i mechanizmu zmiennej geometrii VTG. Zablokowanie zaworu EGR w pozycji otwartej w ekspresowym tempie może doprowadzić do zniszczenia silnika.
Olej silnikowy, który nie jest regularnie wymieniany, traci swoje właściwości smarne i ochronne. Zużyty olej może tworzyć osady na pierścieniach tłokowych, zaworach i innych elementach silnika.
Zapieczenie pierścieni tłokowych powoduje pogorszenie kompresji i gorsze działania pierścieni olejowych, które nie są w stanie zgarniać oleju. To zjawisko jest jedną z przyczyn spalania oleju.
Krótkie trasy, jazda w niskich temperaturach oraz długotrwała praca na biegu jałowym sprzyjają powstawaniu osadów. Silnik nie osiąga wtedy optymalnej temperatury pracy, co prowadzi do niepełnego spalania paliwa.
Osady i nagary mogą blokować przepływ powietrza i paliwa, co prowadzi do zmniejszenia mocy silnika i zwiększenia zużycia paliwa. Co gorsza, nagar może powodować złą pracę pierścieni tłokowych, co prowadzi do zwiększonego zużycia oleju i spadku kompresji. Osady na zaworach dolotowych mogą powodować ich nieszczelność, co z czasem może być przyczyna wypalania gniazd i zaworów.
Niewłaściwe spalanie i osady w silniku nieuchronnie prowadzą do zwiększenia emisji szkodliwych substancji takich jak tlenki azotu i cząstki stałe.
Podczas okresowej j wymiany oleju w należy przeprowadzić czyszczenie chemiczne za pomocą urządzenia JCT Pro Line od Liqui Moly.
JCT Pro line to wielofunkcyjne urządzenie do czyszczenia silników benzynowych i wysokoprężnych.
Urządzenie pozwala na oczyszczenie układu dolotowego, wtryskowego i filtra DPF w silnikach diesla.
Czyszczenie może być wykonywane w każdym silniku benzynowym i wysokoprężnym.
JCT Proline czyści wszystkie elementy układu wtryskowego takie jak wtryskiwacze i pompy wtryskowe i pompy wysokiego ciśnienia. Czyszczenie polega na podłączeniu rządzenia do przewodów paliwowych i uruchomieniu silnika na płynie czyszczącym . Cała procedura jest prosta, nie wymaga demontażu elementów układu wtryskowego i zajmuje koło godziny.
Oprócz czyszczenia układów paliwowych urządzenie umożliwia czyszczenie kolektorów dolotowych.
W tym celu na kolektor zakładany jest specjalny adapter i wtryskiwacz płynu. Zwiększone podciśnienie i chemia czyszcząca wymywa nagar z zaworów komory spalania, denka tłoka i świeć zapłonowych. JCT Proline wyposażony jest w mikrofon i automatyczny system dozowania płynu podczas czyszczenia układu dolotowego. Dzięki temu płyn może być podawany w sposób automatyczny bez kontroli operatora.
Ostatnią funkcją urządzenia jest czyszczenie filtrów DPF i FAP bez potrzeby ich demontażu.
Niezmiernie istotna jest kolejność chemicznego oczyszczania.
Podczas czyszczenia układu wtryskowego i dolotowego może dochodzić do wtórego zanieczyszczenia komory spalania i denka tłoka dlatego czyszczenie należy przeprowadzić w ściśle określonej kolejności.
Zaczynamy od czyszczenia układu dolotowego następnie oczyszczamy układ wtryskowy, przeprowadzamy płukanie silnika za pomocą preparatu Engine Flush nr 2662 i na końcu czyścimy filtr DPF, do którego mógł się dostać nagar z wcześniejszych procesów.
Chcesz dowiedzieć się więcej – kliknij poniższy link:
https://liqui-moly-jct-pro-line.gr8.com/
Artykuł sponsorowany Liqui Moly.