Hałas lub pisk podczas hamowania to problem, z którym zmaga się wielu kierowców i mechaników. W większości samochodów osobowych może on oznaczać jedną z dwóch rzeczy: albo wskaźnik zużycia hamulców sygnalizuje, że nadszedł czas na nowe klocki hamulcowe, albo istnieje jakieś inne źródło wibracji o wysokiej częstotliwości, ponieważ to właśnie one są odbierane jako pisk. W pierwszym przypadku wystarczy wymienić klocki. W drugim – sprawa nie zawsze jest taka prosta, ponieważ nie zawsze można w sposób jednoznaczny ustalić przyczynę hałasu.
Podejrzane są zwykle następujące obszary:
Diagnostykę zaczynamy oczywiście od ogólnej oceny stanu układu hamulcowego. Należy zweryfikować stan klocków i tarcz. Jeśli kwalifikują się do wymiany – ona najprawdopodobniej rozwiąże problem.
Warto przyjrzeć się dokładnie wszystkim klockom. Stwierdzenie wyraźnych różnic w ich grubości może wskazywać na zapieczenie się jednego z zacisków, co zwykle prowadzi do przegrzewania się zamocowanego w nim klocka. Zapieczenie się klocka w zacisku może także spowodować zeszklenie się jego warstwy ciernej (krystalizacja powierzchni materiału klocka).
W wielu przypadkach można zauważyć, że wsporniki i prowadnice zacisków są pokryte brudem, rdzą lub innymi zanieczyszczeniami, które uniemożliwiają prawidłowe przesuwanie się klocków hamulcowych do przodu i do tyłu po wciśnięciu/zwolnieniu pedału. Dokładne czyszczenie, a następnie zastosowanie odpowiedniego środka antykorozyjnego (np. Alu-Zinc) powinno rozwiązać ten problem. Dobrym pomysłem jest również nałożenie smaru silikonowego na wszelkie punkty, w których metal styka się z uszczelnieniami gumowymi. Ważna uwaga: nie należy używać smaru na powierzchniach zacisku, ponieważ przyciąga on zanieczyszczenia, które gromadzą się tam i zapiekają.
Po oczyszczeniu zacisków hamulcowych przed zamontowaniem klocków należy nałożyć na wybrane miejsca niewielką ilość smaru hamulcowego, np. smaru do hamulców Ferodo. Ważne jest jednak, aby bardzo precyzyjnie zaaplikować ten środek. Ma on trafić wyłącznie na punkty tarcia metal-metal z tyłu klocków. Nie można zanieczyścić nim ani zewnętrznej części zacisku ani powierzchni ciernej klocka.
Walka z piskami oznacza zazwyczaj albo wymianę klocków (lub klocków i tarcz) albo dokładne oczyszczenie zacisków hamulcowych i nasmarowanie odpowiednich elementów. Oczywiście do czyszczenia zacisków, tarcz i innych elementów należy używać wyłącznie sprayów/płynów opracowanych specjalnie do tego celu. Ta sama zasada dotyczy smarów. Muszą być nie tylko markowe, ale także prawidłowo dobrane i prawidłowo zaaplikowane. Nie wolno dopuścić do kontaktu smaru z przednią częścią (materiałem ciernym) klocków hamulcowych. Nie wolno także stosować smarów miedziowych tam, gdzie mogą mieć styczność z aluminium. Markowe smary – takie jak np. te z oferty Ferodo są zawsze dokładnie opisane tak aby nie pozostawić najmniejszych wątpliwości w kwestii sposobu ich stosowania. Z nakładaniem smaru nie należy nigdy przesadzać. Smary same w sobie są lepkie, więc stosowane w brudnym środowisku będą przyciągać i zatrzymywać zanieczyszczenia, a tego przecież chcemy uniknąć.
Źródło: Tenneco