Kontrola opon jest niezbędna. Opony są tym, co utrzymuje kontakt z drogą. To właśnie dzięki nim wiele systemów – w tym ABS, ESP i układ awaryjnego hamowania – może w pełni wykorzystać swój potencjał. Tak więc w pełni funkcjonalne opony mają decydujące znaczenie dla zapewnienia jak najbezpieczniejszej jazdy w lecie.
Jednym z kluczowych czynników jest głębokość bieżnika. Ustawowa dolna granica wynosi 1,6 milimetra. Eksperci z firmy Continental zalecają jednak wymianę opon letnich, gdy głębokość ich bieżnika spadnie poniżej trzech milimetrów. W ofercie producenta znajdują się np. opony letnie PremiumContact 6, charakteryzujące się krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni, co potwierdza etykieta UE.
Mocno zużyte opony mogą stać się czynnikiem ryzyka, szczególnie przy deszczowej pogodzie, na mokrej nawierzchni. W lecie często występują nagłe ulewy. Po długim okresie suszy, deszcz miesza się z kurzem i pyłkami, tworząc na mokrym asfalcie śliską warstwę. Testy na torze Contidrom pod Hanowerem wykazały, że droga hamowania z prędkości 100 km/h jest na mokrej nawierzchni dłuższa o około 12 metrów.
W miejscu, w którym samochód zatrzymuje się na suchej drodze, na mokrej nawierzchni ten sam samochód nadal jedzie z prędkością 50 km/h, pomimo, że kierowca naciska hamulec. Taki był wynik testów nowych opon letnich Continental PremiumContact 6 w rozmiarze 225/45 R17, zamontowanych w aucie Volkswagen Golf 7.
Niskie ciśnienie w oponach może również wydłużyć drogę hamowania na mokrej nawierzchni, a także wpłynąć na precyzję kierowania pojazdem. Testy przeprowadzone przez firmę Continental wykazały, że jazda na oponach przy ciśnieniu o zaledwie 0,4 bara mniejszym od zalecanego może skrócić przebieg opon, czyli długość użytkowania o jedną trzecią.
Przed wyjazdem na wakacje należy również dostosować ciśnienie w oponach do dodatkowego ciężaru w aucie – i większego obciążenia tylnej osi w przypadku ciągnięcia przyczepy kempingowej. Sprawdzanie opon w holowanej przyczepie również ma sens. Jeśli masz koło zapasowe – pełne lub dojazdowe – upewnij się, że jego opona też jest prawidłowo napompowana i w dobrym stanie. Właściwe ciśnienie w oponach znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu oraz na naklejce na słupku drzwi kierowcy.
Ważna jest również ogólna kontrola stanu technicznego auta. Sprawdź poziom oleju, płynu hamulcowego, chłodzącego oraz płynu do spryskiwaczy, działanie wycieraczek szyb oraz świateł. Podczas gdy wycieraczki możesz wymieniać samodzielnie, kontrolę stanu hamulców i ładowania akumulatora powierz fachowcom. Nie musi to być autoryzowany serwis, a np. należący do ogólnopolskiej sieci BestDrive.
Gdy wybierasz się do warsztatu, pamiętaj, że z powodu pandemii terminy mogą być odległe, a czas oczekiwania wydłużony z powodu ograniczenia liczby klientów obsługiwanych jednocześnie. Umów się więc zawczasu na wizytę w serwisie, telefonicznie lub przez internet.
W serwisie, pomimo złagodzenia części obostrzeń związanych z pandemią, jako klient powinieneś nosić maskę lub chustkę zakrywającą nos i usta, rękawiczki jednorazowe oraz zachować niezbędny odstęp od personelu i innych klientów. Kiedy samochód jest gotowy do odbioru, trzeba zdezynfekować klamki drzwi i bagażnika, kierownicę, gałkę drążka skrzyni biegów, uchwyt dźwigni hamulca ręcznego i kluczyki.
Wiele warsztatów dostosowało swoje środki higieny do sytuacji pandemii COVID-19 i używa jednorazowych pokrowców na kierownicę i fotele, a także dezynfekuje samochód i kluczyki przed przekazaniem kierowcy.
Wszystkie serwisy BestDrive wdrożyły podobne zasady postępowania dla pracowników, opracowane na bazie zaleceń WHO, GIS i Ministerstwa Zdrowia. To m.in. praca w maseczkach ochronnych, wietrzenie i dezynfekcja wnętrza pojazdu przed odbiorem przez klienta, przekazywanie kluczyków do auta w wyznaczonym miejscu, zastosowanie rękawiczek ochronnych i płatności bezgotówkowe.
Źródło: Continental