Jak zadbać zimą o akumulator w pojazdach ciężarowych?

Jak zadbać zimą o akumulator w pojazdach ciężarowych?

Akumulator w samochodzie zimą ma najtrudniejsze życie i w niskich temperaturach często odmawia posłuszeństwa. Jak prawidłowo go dobrać i zadbać o niego zimą?

 

Stan akumulatorów w autach staje się obiektem naszego zainteresowania zwykle wtedy, kiedy bateria jest już niemalże rozładowana. Tymczasem sprawność akumulatora jest szczególnie istotna w przypadku aut użytkowych – zlecenia trzeba realizować terminowo, więc w tej pracy nie ma miejsca na nieprzewidziane przestoje. Co ważne – silniki w samochodach użytkowych są większe i cięższe, a więc rozrusznik musi wykonać więcej pracy by wprawić w ruch wszystkie zastygłe od zimna elementy i wygenerować kompresję niezbędną do zapłonu oleju napędowego.

Zużyty akumulator - sygnały alarmowe

Niemrawo kręcący rozrusznik niekoniecznie musi być objawem końca życia akumulatora. Dlatego zanim zdecydujemy się na wymianę ogniwa, warto sprawdzić co jest tego przyczyną. Być może problem leży po stronie układu ładowania czy samego rozrusznika. Jednak jeżeli silnik z oporem zapala, nawet po dłuższej jeździe czy podładowaniu prostownikiem, to najpewniej ogniwo jest już zużyte i zwyczajnie nie jest w stanie zmagazynować odpowiednio dużo prądu.

Klienci Grupy DBK stan akumulatora mogą szybko i prosto zweryfikować w naszych serwisach. To o tyle ważny aspekt, że kontrola da nam wszystkie niezbędne odpowiedzi na pytania o stan układu ładowania. Świadomość, że akumulator wkrótce będzie nadawał się do wymiany pozwala przede wszystkim uniknąć niemiłej niespodzianki, a także przygotować się na koszt związany z zakupem nowej baterii.

Dyrektor Sprzedaży Części i Usług w Grupie DBK - Jacek Chodasewicz

 

Co ważne, w serwisie można ocenić sprawność akumulatora pod obciążeniem, czyli jego zdolność do uruchomienia silnika. Warto ją zlecać przy okresowych przeglądach.

Wybór akumulatora najlepiej pozostawić specjalistom

Nowoczesne samochody wymagają odpowiednich rozwiązań. Nie w każdej ciężarówce można zastosować klasyczny akumulator ołowiowo-kwasowy. Istotny jest nie tylko rodzaj pojazdu, ale także charakterystyka eksploatacji. Innym obciążeniom poddawany jest akumulator w samochodzie wykorzystywanym do dystrybucji.

 

Krótkie trasy nie zawsze pozwalają go odpowiednio doładować, a bardzo częste rozruchy zużywają prąd. Znaczenie ma również pojemność ogniwa. Akumulator o zbyt dużej pojemności może być wiecznie niedoładowany, ponieważ instalacja w pojeździe nie wytworzy odpowiednio dużo prądu. Z kolei zbyt mały będzie tańszy, ale jego parametry mogą być niewystarczające do sprawnego rozruchu przy bardzo niskich temperaturach. Do tego dochodzi jeszcze kwestia odporności na drgania, ważna w przypadku pojazdów, w których ogniwo montowane jest np. w okolicach tylnej osi.

Specjalistyczna wiedza przydaje się wszędzie tam, gdzie rozwiązania z pozoru są bardzo proste, tak jak na przykład wybór i wymiana akumulatora. Istnieje jednak kilka obszarów, w których warto wspierać się eksperckim doświadczeniem, żeby uniknąć niepotrzebnych kosztów i zakupu sprzętu, który nie spełnia wymagań naszego pojazdu.

Specjalista ds. Sprzedaży Części i Usług w Grupie DBK - Sławomir Dąbrowski

Nowy akumulator - dlaczego warto zamontować w serwisie?

W przypadku wymiany akumulatora wskazane jest także sprawdzenie stanu układu zasilania. Jeżeli alternator daje zbyt niskie lub zbyt wysokie napięcie to jazda z taką niesprawnością powoduje znacznie szybsze zużycie akumulatora, a jego wymiana tylko doraźnie rozwiąże problem.

O akumulator i stan układu ładowania warto zadbać zanim temperatury spadną poniżej zera. Dzięki temu zyskujemy święty spokój i eliminujemy ryzyko, że nasz samochód utknie gdzieś w Skandynawii czy Portugalii. Pół biedy, jeśli uda się go uruchomić „na kable”. Gorzej, gdy będzie trzeba kupić nowy akumulator za granicą.

Dyrektor Sprzedaży Części i Usług w Grupie DBK - Jacek Chodasewicz

 

Grupa DBK to największy w Polsce dostawca produktów i usług dla branży TSL. Główną filozofią działania Grupy DBK jest TOTAL CARE, oznaczające kompleksowe wsparcie w zakresie zakupu i obsługi posprzedażowej pojazdów ciężarowych i dostawczych, naczep.

 

Spółka powstała w 1996 roku w Olsztynie. Dziś w ramach grupy kapitałowej działa 13 podmiotów, zatrudniających blisko 1500 pracowników. Grupa DBK posiada 25 oddziałów, które tworzą największą sieć serwisowo-sprzedażową w kraju. To ponadto autoryzowana sieć sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych marki DAF, IVECO oraz naczep KÖGEL.

 

Oprócz nowych pojazdów i naczep, Grupa DBK posiada szeroki wybór używanych ciągników siodłowych, samochodów ciężarowych i dostawczych, przyczep i naczep oraz kompletny asortyment części zamiennych do pojazdów wszystkich marek. W portfolio Grupy DBK znajdują się również usługi finansowe takie jak ubezpieczenia, leasing oraz kompleksowy wynajem pojazdów. To także autorskie rozwiązanie telematyczne DBK Fleet Management, umożliwiające zarządzanie flotą pojazdów i pracą kierowców.

 

Źródło: Grupa DBK

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).