Czy można oczekiwać, że dopiero co wyremontowany silnik będzie prawidłowo działał bez wstępnego nasmarowania lub posiadając tylko ćwierć litra oleju w skrzyni korbowej podczas pierwszego uruchomienia? Oczywiście, że nie.
To samo można powiedzieć o sprężarce. Nie ma żadnej różnicy. Aby sprężarka poprawnie działała przy pierwszym uruchomieniu, musi ona posiadać odpowiednią ilość oleju i należy „wstępnie nasmarować” wszystkie elementy wewnętrzne poprzez kilkukrotne obrócenie wału sprężarki ręcznie lub za pomocą odpowiedniego narzędzia do obracania wału sprężarki.
Niewykonanie tej czynności może prowadzić do powstawania hałaśliwej pracy i przedwczesnej awarii. Istnieją dwa rodzaje nowych sprężarek – z olejem lub bez. Sprężarki z olejem (wstępnie nasmarowane) wymagają spuszczenia oleju, a następnie uzupełnienia go nowym – odpowiednim rodzajem i właściwą ilością. Sprężarki suche, lub sprężarki bez oleju, wymagają zalania odpowiednią ilością oleju odpowiedniego typu przed ich uruchomieniem. Bez względu na rodzaj sprężarki, instrukcje do nich dołączone będą demonstrować jak poprawnie nasmarować i obrócić sprężarkę przed jej uruchomieniem.
Płucząc układ klimatyzacji środkami chemicznymi upewnij się, że zostaną one z niego dokładnie usunięte. Wszelkie pozostałości mogą rozcieńczać i zanieczyszczać olej smarujący sprężarkę, prowadząc do hałaśliwej pracy i przedwczesnej awarii.
Jeśli płuczesz układ klimatyzacji, pamiętaj o użyciu zatwierdzonego przez OEM sprzętu, czynników płuczących i procedur, aby minimalizować ryzyko wystąpienia pozostałości po płukaniu.
Tutaj widzimy zestaw tłoków sprężarki, który uległ awarii z powodu braku smarowania. Olej usunięty ze sprężarki był niskiej jakości (miał słabą lepkość) i pachniał środkami chemicznymi do płukania układu.
Wydaje się proste… użyj oleju sprężarkowego zalecanego w instrukcji dołączonej do nowej sprężarki. Niestety codziennie dochodzi do awarii sprężarek, spowodowanych użyciem nieprawidłowego oleju sprężarkowego.
Bez odpowiedniego oleju sprężarka nie ma szans na długotrwałe, stabilne działanie, lub szanse te są bardzo niskie. Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów olejów sprężarkowych, przeznaczonych do różnych typów układów klimatyzacji. Najbardziej powszechny jest olej PAG. Należy pamiętać, aby użyty olej PAG był wysokiej jakości, a mechanik powinien zastosować się do dołączonej do nowej sprężarki instrukcji i użyć odpowiedniego rodzaju oraz ilości oleju, w odpowiednim miejscu.
Dostępne są również oleje estrowe, ale nie powinno się z nich korzystać, ponieważ mogą ulec rozpadowi w wyniku wysokiej temperatury, czego rezultatem będzie brak właściwego smarowania i awaria sprężarki.
Poniżej widzimy wnętrze uszkodzonej sprężarki, wraz z olejem, który zmienił się w gęsty, czarny szlam. Oleje estrowe, które nie są zalecane do użycia w sprężarkach Delphi, mogą ulec rozkładowi termicznemu w warunkach wysokiej temperatury, przez co zmieniają się w widoczny szlam.
Uzupełniając olej sprężarkowy w sprężarce z korkiem w skrzyni korbowej, należy pamiętać o jego uprzednim odkręceniu, aby było możliwe bezpośrednie wlanie oleju przez otwór do zespołu obrotowego wewnątrz sprężarki.
Materiał techniczny opłacony przez Delphi