Działanie turbosprężarki opiera się na delikatnej równowadze między temperaturą, ciśnieniem, a precyzyjną inżynierią. Naruszenie tej równowagi może mieć poważne konsekwencje. Jednym z najczęstszych problemów dotykających turbosprężarkę jest przegrzanie. Pojęcie to odnosi się do sytuacji, w której system lub komponent działa w temperaturze wyższej niż uznawana za bezpieczną lub normalną, co może być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak nadmierne wytwarzanie ciepła, nieodpowiednie chłodzenie lub oba te czynniki. O tym jakie są symptomy i przyczyny tego zjawiska oraz jak mechanicy mogą mu zapobiec mówi nam Mariusz Sieniuc, właściciel Krymaru – Autoryzowanego Warsztatu Melett (ASC).
Turbosprężarki pracują w bardzo trudnych warunkach. Temperatura spalin, które wprawiają w ruch wirnik turbiny, w zależności od stanu technicznego silnika i stylu jazdy, waha się od 300 do nawet 1100°C. Sytuację dodatkowo komplikuje złożony system łożysk w turbosprężarce. Jeśli zachodzi podejrzenie, że turbosprężarka nie działa prawidłowo, kluczowym jest przeprowadzenie dokładnej kontroli. Zlekceważenie tego może, w dłuższej perspektywie, doprowadzić do poważnych problemów.
Wczesne sygnały ostrzegawcze przegrzania turbosprężarki są często subtelne i nie do końca oczywiste, ale nie warto ich bagatelizować, ponieważ mogą pomóc zidentyfikować potencjalne problemy i podjąć odpowiednie działania. Objawy takie jak spadek mocy, nadmierne dymienie z układu wydechowego czy nietypowe odgłosy warkotu są jasnym sygnałem, że mogło dojść do awarii turbosprężarki.
Zdaniem Mariusza Sieniuca do najpowszechniejszych przyczyn przegrzania turbosprężarki należą:
Gdy zauważymy wcześniej wymienione symptomy warto szybko udać się do zaufanego warsztatu, a szybka diagnoza i naprawa może uchronić nas od poważnych konsekwencji.
Specjaliści w dziedzinie napraw turbosprężarek w pierwszej kolejności diagnozują usterkę, przeprowadzając dokładną inspekcję wewnętrznych komponentów turbosprężarki. Jeśli uległa ona przegrzaniu zauważymy, jak wysoka temperatura “przesiąkła” od strony turbiny w kierunku strony kompresji powodując przebarwienia na wałku turbiny (rozprzestrzeniające się od korony wałka wzdłuż jego osi) i obudowie łożyskowań. Zdarza się, że elementy wewnętrzne, takie jak podkładka oporowa i odrzutnik oleju również mogą ulec zmianie koloru, niekonieczne wykazując objawy nadmiernego zużycia.
“Nie wolno dać się zwieść temu, że podkładka i odrzutnik nie mają śladów nadmiernego zużycia, je również należy wymienić” – dodaje Mariusz Sieniuc.
Bez kompleksowego rozwiązania problemu może dojść do poważnych konsekwencji takich jak: pęknięcie, wygięcie lub uszkodzenie części łopatek wirnika turbiny. Co więcej, nadmierna temperatura może powodować karbonizację oleju smarującego (tj. zwęglenie), prowadząc do katastrofalnej awarii turbosprężarki.
Mariusz Sieniuc poleca stosować się do poniższych instrukcji, aby zapobiegać przegrzaniu i wynikającym z niego konsekwencji:
Jak każdy skomplikowany komponent mechaniczny, turbosprężarka także wymaga odpowiedniej uwagi i konserwacji, aby służyć bezawaryjnie przez długi czas.
- Mariusz SieniucJeśli podejrzewasz w swoim samochodzie uszkodzenie turbosprężarki warto skontaktować się z Autoryzowanymi Warsztatami Melett. Ich specjaliści zapewniają kompleksową diagnostykę w celu określenia przyczyny źródłowej awarii oraz naprawę turbosprężarek. Pamiętaj, że naprawa w renomowanym warsztacie na dobrej jakości częściach może uchronić Cię przed dalszymi awariami w przyszłości.
Zlokalizowane w całej Polsce Autoryzowane Warsztaty Melett (ASC) są zaangażowane we wspieranie niezależnych warsztatów w zakresie najwyższej jakości napraw turbosprężarek przy użyciu części Melett o jakości OE.
Współpracując z siecią ASC Melett, warsztaty mogą mieć pewność, że wszelkie zapytania są obsługiwane szybko i sprawnie przez osoby posiadające odpowiednią wiedzę techniczną, aby zapewnić kompletne rozwiązanie w zakresie napraw turbosprężarek.
Artykuł sponsorowany przez Melett