Jaką pozycję Groupe PSA chce zająć wśród największych polskich dystrybutorów na rynku aftermarketowym | MOTOFAKTOR

Jaką pozycję Groupe PSA chce zająć wśród największych polskich dystrybutorów na rynku aftermarketowym

Wywiad z Piotrem Karaszewiczem, Dyrektorem Części Zamiennych i Serwisu Groupe PSA w Polsce.

Co skłoniło Groupe PSA do wejścia na rynek aftermarketowy?

Zarząd Groupe PSA zdał sobie sprawę, że rynek aftermarketowy to są konkretne liczby jeśli chodzi o liczbę klientów i park samochodowy i jest to potencjalny biznes. Celem jest dalszy rozwój Grupy, a jednym z jego filarów ma być aftermarket. Groupe PSA jako pionier w tej dziedzinie zdecydowała, że wyjdzie poza ramy obsługi tylko w ramach ASO, zachowując oczywiście tę strukturę, na rynek aftermarketowy. Dobrym zapleczem do rozwoju na tym rynku jest nasza wiedza i doświadczenie – posiadamy rozwiązania logistyczne, marketingowe, inwestycyjne opracowane i przetestowane w ramach ASO. Dzięki temu jesteśmy w stanie bez problemu wdrożyć te standardy w warsztatach niezależnych. Stąd budowa sieci dystrybucyjnej Distrigo, marki części zamiennych Eurorepar oraz sieci warsztatowej Euroreprar Car Serwis.

Do jakich klientów Groupe PSA chce dotrzeć na rynku aftermarketowym?

Dzięki tym trzem filarom, które wymieniłem, jesteśmy w stanie dotrzeć do klientów, którzy opuścili już nasze ASO, ale także do użytkowników innych marek pojazdów. W ramach Distrigo – dystrybutora samochodowych części zamiennych – chcemy, aby nas postrzegano jako dystrybutora, który funkcjonuje tak jak inne sieci obecne na tym rynku w Polsce i na świecie. Nie chcemy być kojarzeni tylko z ofertą części do samochodów Groupe PSA, chociaż w tej kategorii mamy najszerszą ofertę, bo oprócz części aftermarketowych, oferujemy najpełniejszą gamę części oryginalnych. Chcemy być jednym z głównych graczy wśród dystrybutorów części zamiennych w Europie.

Jeśli chodzi o polski rynek – jak Groupe PSA zamierza się pozycjonować wśród największych polskich dystrybutorów?

Zdajemy sobie sprawę, że Polska w porównaniu do innych krajów, jest jednym z najbardziej profesjonalnych i rozwiniętych rynków dystrybucji części zamiennych. Gdy porównujemy oferty, jakie obecnie kierują do warsztatów niezależnych główni dystrybutorzy, to są one na jednym z wyższych, jeśli nie na najwyższym poziomie w Europie. Wiemy, że ten rynek jest poukładany i że konkurencja jest bardzo ostra, dlatego też mierzymy siły na zamiary. Nasze inwestycje są stopniowe, bardziej idziemy w stabilny wzrost sprzedaży niż w inwestycje, które miałyby sprawić, że znajdziemy się od razu w pierwszej trójce czy piątce. Powoli zdobywamy ten rynek. Widzimy, jakie są tendencje, jeśli chodzi o dystrybucję części na świecie i w Europie.

 

Dzisiaj sytuacja jest taka, jaka jest, ale być może za dwa czy pięć lat pozycje dystrybutorów się zmienią, z różnych przyczyn. Na rynku aftermarketowym realizowane są różnego rodzaju alianse, fuzje, jedne firmy wychodzą z Polski, inne wchodzą, więc sytuacja pomimo że wydaje się stabilna, tak naprawdę jest dynamiczna. Za nami stoi siła koncernu, mamy swoje jasne cele, znamy swoje silne strony, ale wiemy też w czym jesteśmy słabsi. Dalej inwestując w logistykę, czyli dostawy części minimum dwa, trzy razy dziennie poza Warszawą i Łodzią, gdzie ma to już miejsce, widzimy, że możemy znaleźć swoje miejsce na rynku i konkurować z najlepszymi. Może nie od razu, ale na przestrzeni pięciu, dziesięciu lat możemy być jednym z głównych graczy. Mamy na to środki, warunki i jasną wizję celów, jakie chcemy osiągnąć. Z jednej strony jesteśmy pokorni, ale z drugiej strony znamy także swoją siłę i możliwości ekspansji.

Jakie są różnice między ASO a Eurorepar Car Service – siecią warsztatową Groupe PSA?

Eurorepar Car Service bezpośrednio konkuruje z innymi warsztatami samochodowymi obecnymi na rynku, które obsługują nieco starsze pojazdy. Nie jest bezpośrednim zagrożeniem dla ASO, które mają swoich klientów. Będziemy dbać nadal o wysoką jakość obsługi dla klientów, którzy cenią sobie ASO i są w stanie zapłacić za usługi nieco więcej. A Eurorepar Car Service jest to sieć, która ma konkurować z tymi warsztatami, które już funkcjonują jako kolejni gracze aftermarketowi.

Czy są jakieś różnice w ofercie części między ASO a Eurorepar Car Service?

Z założenia nasza sieć dystrybucyjna Distrigo dostarcza wszystkim części zamienne z całej gamy niezależnie czy to jest ASO, czy warsztat niezależny. Obowiązują te same warunki logistyczne, czy handlowe. Zależy nam na tym, aby nasza oferta, w odróżnieniu od innych producentów części zamiennych, nie ograniczała się do stosunkowo drogich części oryginalnych, ale była dostosowana do możliwości budżetowych każdego klienta. Rozwijamy również gamę części regenerowanych fabrycznie. Części oryginalne dostarczamy do naszych ASO, warsztatów niezależnych oraz naszej sieci Eurorepar Car Service.

 

Każdy warsztat Eurorepar Car Service ma taką samą ofertę części zamiennych jak nasze ASO. Jeżeli zdarzy się, że dany klient trafi z samochodem 4-5 letnim do Eurorepar Car Service będzie mógł dokonać wyboru czy zastosować część oryginalną czy jakąkolwiek inną. Markę własną części Eurorepar oferujemy także naszym ASO, aby na dłużej zatrzymać tam właścicieli starszych samochodów. Chcemy być pełnowartościowym graczem aftermarketowym. Aby to zrobić, musimy spełnić oczekiwania wszystkich klientów w zakresie obsługi posprzedażnej bez względu na budżet, jakim dysponują, markę i wiek samochodu.

Jak Pana zdaniem w najbliższych latach może się zmienić rynek aftermarketowy w Polsce?

Nie przewidzimy tego w stu procentach. Widzimy natomiast, że zmniejsza się liczba warsztatów zarówno autoryzowanych, jak i niezależnych. Nie można jeszcze mówić o koncentracji, ale faktem jest, że ubywa warsztatów, głównie znikają te najmniejsze, jednostanowiskowe, czyli segment warsztatów najgorzej zorganizowanych pod względem obsługi i jakości. Natomiast obserwujemy, że coraz więcej jest warsztatów dobrze wyposażonych, które coraz chętniej się zrzeszają w sieciach należących do dystrybutorów części zamiennych. I raczej w tę stronę będzie się ten rynek rozwijał, zwłaszcza że pojawią się samochody elektryczne.

 

Jak to się mówi, „kijem się w silniku nie pogrzebie”. Trzeba mieć wiedzę, znać technologie i tu dostrzegamy naszą mocną stronę. Jako producent samochodów mamy znacznie głębszą wiedzę odnośnie technologii niż największy nawet dystrybutor, którego główną misją jest sprzedaż części zamiennych. W tym upatrujemy korzyści dla sieci Eurorepar Car Service, która może korzystać z doświadczeń producenta samochodów z rozbudowaną bazą szkoleniową. Jesteśmy ekspertami, jeśli chodzi o technologie napraw przede wszystkim w zakresie modeli samochodów Groupe PSA, ale nie tylko.

 

O strategii Groupe PSA na polskim rynku aftermarketowym można przeczytać także TUTAJ

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).