Mechanika samochodowa, wulkanizacja, blacharstwo, czy lakiernictwo? Rodzaj prowadzonej działalności to punkt wyjścia przy wyborze podnośnika do warsztatu samochodowego. Jeżeli zajmujemy się głównie naprawami mechanicznymi to najbardziej przydatne będą podnośniki 2- lub 4-kolumnowe i nożycowe. Z kolei przy wymianie ogumienia nie obejdziemy się bez podnośników niskiego podnoszenia. Jeszcze inaczej sprawa wygląda w warsztacie oferującym usługi blacharskie i lakiernicze.
Wtedy najwygodniejsze są podnośniki płytowe i podposadzkowe. Natomiast jeżeli wykonujemy prace kompleksowe, to trzeba szukać najbardziej uniwersalnego podnośnika, który sprawdzi się w wielu sytuacjach.
specjalista ds. handlowych Best Products, firmy zajmującej się wyposażaniem warsztatów samochodowych - Barbara Madajczak
Jeżeli podnośnik ma pracować w warsztacie oponiarskim, wystarczy że będzie podnosił auto na wysokość 50-100 cm, jeżeli zaś w warsztacie mechanicznym, to jego możliwości podnoszenia muszą przekraczać 180 cm tak, by mechanik mógł swobodnie wejść pod uniesiony samochód.
Przy wyborze podnośnika istotnym elementem jest nie tylko zakres prac wykonywanych w warsztacie, ale także rodzaj pojazdów, jakie będą obsługiwane.
Do naprawy samochodów osobowych wystarczy udźwig do 2,5 ton, z kolei do dostawczych warto pomyśleć o 3-5 tonach. Pracując przy autach ciężarowych, powinniśmy poszukać innego rodzaju podnośnika o udźwigu do 12-13 ton.
- Barbara Madajczak
Nie możemy zapominać również o powierzchni, jaką dysponujemy w warsztacie. Trzeba zwrócić uwagę na rozstaw ramion w podnośnikach kolumnowych oraz długość i szerokość platform w podnośnikach nożycowych.
Jeżeli brakuje miejsca, to doskonałym rozwiązaniem są podnośniki mobilne 1-kolumnowe, pneumatyczne czy nożycowe niskiego podnoszenia.
- Barbara Madajczak
Warsztat musi spełnić także odpowiednie wymagania fundamentowe, jeśli podnośnik ma być ustawiony na stałe. Można go zamontować tylko na odpowiednio przygotowanej, wypoziomowanej posadzce betonowej. Minimalne parametry podłoża to 200 mm B25, ale przy podnośnikach łączonych górą wymagania rosną. Jakość posadzki potwierdza inspektor nadzoru budowlanego.
Zanim wybierzemy podnośnik, sprawdźmy również, czy warsztat dysponuje odpowiednim przyłączem elektrycznym (zwykle 3 fazy) oraz czy wysokość pomieszczenia nie jest za niska do wybranego modelu.
Po zamontowaniu podnośnika w warsztacie, musimy zadbać zarówno o bezpieczeństwo pracowników, jak i samochodu.
Najważniejsze to prawidłowe usytuowanie auta na podnośniku. Bywają z tym problemy, chociażby przy podnoszeniu samochodów dostawczych np. Mercedes Sprinter czy VW Crafter na podnośnikach 2-kolumnowych. Charakterystyczny próg wymaga użycia specjalnych adapterów. Niestety warsztaty najczęściej oszczędzają na takim sprzęcie licząc, że jakoś sobie poradzą, co nie zawsze się udaje.
- Barbara Madajczak
Niezbędne jest także posiadanie wiedzy o podnośniku, którego obsługa wbrew pozorom nie sprowadza się tylko do wciśnięcia przycisku „góra – dół”. Konieczna jest również umiejętność zachowania się w sytuacjach kryzysowych. Trzeba np. wiedzieć, jak bezpiecznie opuścić podnośnik, gdy zabraknie prądu. Podnośniki należy poddawać regularnej konserwacji podstawowych elementów (smarowanie, naciągnięcie łańcucha itp.) – najlepiej raz w miesiącu. Idealnym rozwiązaniem jest przeszkolenie obsługi, by uniknąć nieprzewidzianych sytuacji.