Na początek, warto zdefiniować jakie powinno być auto rodzinne. Pierwszym wyznacznikiem jest oczywiście liczba miejsc oraz pojemność przestrzeni bagażowej, w której bez problemu powinien zmieścić się więcej niż jeden wózek. Wraz z wiekiem dzieci potrzeby będą się nie tylko zmieniać, ale i rosnąć. Chociażby przy pakowaniu bagaży na rodzinne wakacje. Dlatego idealne rozwiązanie stanowi właśnie kombi, nawet to z segmentu B.
Drugim, niezwykle ważnym z punktu bezpieczeństwa są mocowania Isofix. W połączeniu z odpowiednimi fotelikami stanowią one najlepsze zabezpieczenie dla podróżujących dzieci. Dziś to standard wyposażenia, ale jeszcze kilkanaście lat temu nie wszyscy producenci stosowali takie rozwiązanie. To dlatego ich obecność podkreślano w reklamach mini- czy większych vanów, które dzięki zastąpieniu kanapy niezależnymi fotelami oferowały po trzy pary Isofix w jednym rzędzie. Jest to więc idealny – i niedościgniony – model samochodu dla rodziny 2+3.
Osoby kupujące samochód z myślą o podróżowaniu z rodziną, szczególnie przy małych dzieciach zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem. W przypadku aut używanych oznacza to także potrzebę dokładnej weryfikacji jego historii. Zebrane przez nas dane dotyczące kombi i vanów pokazują, jak duży odsetek tych aut było uszkodzonych mechanicznie czy miało cofnięty przebieg – mówi Matas Buzelis, ekspert carVertical.
Analizie poddano okres 12 miesięcy, od maja 2021 do maja 2022. Użytkownicy systemu carVertical z Polski wśród kombi najczęściej sprawdzali modele: Audi A4 (9,6% ogółu wszystkich zapytań w tym segmencie nadwozia), Volkswagen Passat (8,6%), Ford Mondeo (6%), Skoda Octavia (4,4%) i Audi A6 (4,2%).
Rocznikowo były to egzemplarze z lat 2013, 2017, 2010, 2006 i 2009. Niemal 60% z nich wyposażono w jednostki wysokoprężne. W 58% uzyskanych danych wyszło, że były to auta powypadkowe, a ponad 12% z nich miało zafałszowany przebieg.
Natomiast wśród vanów zdecydowanym faworytem wyszukiwań w Polsce była osobowa wersja Renault Trafic (12,8%). Na kolejnych miejscach TOP 5 znalazł się Citroen C4 Picasso (4,3%), Ford S-Max (4,1%), Opel Zafira (3,2%) i Volkswagen Touran (2,8%).
W zestawieniu roczników produkcji najczęściej były to lata 2016, 2018, 2010, 2017 i 2011. Również i w tym segmencie dominują jednostki wysokoprężne (76,5% ogółu zapytań). W odpowiedziach uzyskano, że 57% z nich miało uszkodzenia, a 7% cofnięty licznik.
Producenci samochodów sukcesywnie wycofują z oferty modele w nadwoziu kombi i van. Odzyskują one drugie życie na rynku wtórnym, ale jak pokazują nasze dane, często trafiają się egzemplarze uszkodzone. Ich naprawa może być nie tylko kosztowna, ale też wpłynąć na pierwotną jakość rozwiązań związanych z bezpieczeństwem. To pokazuje, jak ważna jest wiedza o historii samochodu przed podjęciem decyzji o zakupie – dodaje Matas Buzelis z carVertical.
Źródło: carVertical