Nacięcia na tarczy hamulcowej mają wiele funkcji. Najważniejsze z nich to oczyszczanie powierzchni tarczy z zanieczyszczeń, powstałych w wyniku oddziaływania materiału ciernego oraz odprowadzanie gazów. Drobinki klocka czy pył z ulicy obniżają skuteczność hamowania, dlatego tego typu cechy są bardzo pożądane. Nacięcia tarczy działają niczym frezarka, co naturalnie przyspiesza zużycie klocka hamulcowego. Z drugiej strony, proces ten oczyszcza go i niweluje wspomniane ryzyko odkładania się zanieczyszczeń. Jeśli chodzi o nawiercenia, również w pewnym stopniu odprowadzają one gazy i brud, ale mają także inne zadanie. Faktem jest, że nawiercenia zmniejszają pojemność cieplną tarczy, więc szybciej się ona nagrzewa, ale równocześnie sprawiają, że szybciej stygnie. Z tego względu warto wybierać produkty renomowanych firm, które równoważą te cechy użytkowe i zapewniają maksymalne bezpieczeństwo.
Dobierając klocki hamulcowe do tarczy nacinanej a czasem także nawiercanej, powinniśmy pamiętać, aby były zgodne z zaleceniami producenta układu hamulcowego. Informację o nich możemy znaleźć w firmowych katalogach, które opisują specyfikacje poszczególnych elementów oraz to, do jakich aut są przeznaczone. Najważniejszym kryterium doboru jest tak naprawdę materiał cierny klocka, który różni się w zależności od masy, mocy i przeznaczenia pojazdu. Renomowani producenci testują połączenie konkretnego klocka i tarczy w najróżniejszych warunkach, dzięki czemu możemy mieć pewność, że będą one optymalnie spełniać swoje funkcje. W kontekście układu hamulcowego warto także pamiętać, że jest on tak skuteczny, jak najsłabszy jego element. Z tego względu, oprócz tarcz i klocków bardzo ważna jest regularna kontrola stanu przewodów hamulcowych oraz stosowanie płynu wysokiej jakości.
Technical Sales Support oddziału TMD Friction Services w Polsce - Wojciech Sokołowski
Tarcze nacinane i nawiercane wykonuje się z hartowanej, wysokowęglowej stali, bardzo stabilnej temperaturowo. Spełnienie tych wytycznych sprawia, że tarcze te mają mniejszą tendencję do krzywienia się, co w przypadku tanich „tuningowych” zamienników nie należy do rzadkości. Wszystko zależy od jakości zastosowanych materiałów i technologii produkcji. Niedopuszczalne jest samowolne nacinanie lub nawiercanie otworów w tarczy, co osłabia jej strukturę i może spowodować pęknięcie nawet przy delikatnym hamowaniu. Bardzo dobrym wyborem będzie zazwyczaj połączenie tarczy nacinanej czy nawiercanej ze standardowym (seryjnie montowanym) klockiem hamulcowym.
Wybierając klocki do tarczy nacinanej i nawiercanej bardzo ważne jest zastosowanie produktów wysokiej klasy, które stworzą odpowiednie połączenie. Tak jak w przypadku firmy TMD Friction i produktów marki Textar mamy wtedy pewność, że są to elementy najwyższej jakości, wytworzone zgodnie z technologią produkcji OE. Nie chodzi przecież jedynie o poprawę estetyki, ale także o skuteczność hamowania, która bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo.
- Wojciech Sokołowski