Sezon jesienno-zimowy sprzyja używaniu przyczepki. Przewozimy opał w postaci drewna, czy zabieramy narzędzia ogrodowe z działek. Zdarza się również, że jedziemy na weekendowy wyjazd z przyczepą kempingową podziwiać złotą polską jesień. Kapryśna aura zachęca również do pozostania w domu, przez co remont mieszkania wydaje się ciekawą opcją. Wtedy przewożenie materiałów budowlanych jest zdecydowanie łatwiejsze w duecie z przyczepą. Jeśli przyczepki używamy okazjonalnie, dobrze jest znać obowiązujące ograniczenia prędkości dla takiego zestawu pojazdów w Polsce i za granicą.
Pojazdy z przyczepami muszą jeździć wolniej ze względu na kilka kluczowych czynników. Po pierwsze, przyczepa wpływa na stabilność pojazdu, co może prowadzić do wibracji i trudności w kontrolowaniu pojazdu przy większych prędkościach. Dodatkowo, zwiększona masa zestawu pojazdów wydłuża drogę hamowania, co wymaga wolniejszej jazdy, aby bezpieczniej zatrzymać się w nagłych sytuacjach.
Pojazdy z przyczepami są również mniej zwrotne, dlatego niższe prędkości dają kierowcom więcej czasu na odpowiednie reakcje podczas skrętu lub omijania przeszkód. Ponadto, przyczepa zwiększa opór powietrza, co negatywnie wpływa na aerodynamikę pojazdu przy wyższych prędkościach. Wreszcie, szybsza jazda z przyczepą może nadmiernie obciążać układ napędowy, hamulcowy oraz opony, co zwiększa ryzyko awarii. Z tych powodów ograniczenia prędkości pomagają zapewnić bezpieczeństwo na drodze.
Dopuszczalne prędkości z przyczepą wynoszą: w obszarze zabudowanym – 50 km/h, poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych – 70 km/h, a na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach – 80 km/h.
Unia Europejska, jako wspólnota państw narodowych daje możliwość kreowania własnych przepisów ruchu drogowego. Dlatego w wielu krajach ograniczenia prędkości dla auta osobowego z przyczepą, mogą różnić się od siebie. W związku z tym warto dokładnie zapoznać się z aktualnie obowiązującymi limitami. Można znaleźć je na stronach internetowych, tablicach informacyjnych przy granicach państwowych i w naszym poradniku.
Niemcy:
Czechy:
Dla pojazdów powyżej 3,5 tony.
Słowacja:
Austria:
Węgry:
Litwa:
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wprowadziło spore udogodnienie dla polskich kierowców. Chroni ich Konwencja Wiedeńska, która reguluje, że pojazdy homologowane w jednym z krajów sygnatariuszy (w tym Polsce) mogą poruszać się po innych krajach z wyposażeniem, zgodnym z przepisami obowiązującymi w kraju rejestracji.
„Automatyzacja od lat ułatwia nam życie. Dlatego jednym z najlepszych rozwiązań na rynku jest kula haka W13 w ofercie Steinhof. Mechanizm wykonuje większość pracy za kierowcę. Przygotowanie haka holowniczego do użytku, a także jego schowanie za zderzakiem zajmuje chwilę. Dzięki temu jesteśmy chronieni od kontrowersyjnych mandatów za jazdę z nieużywaną kulą haka holowniczego między innymi w Niemczech. Dodatkowo w przypadku ewentualnej kolizji w tylnej części pojazdu, dochodzenie swoich praw przed towarzystwem ubezpieczeniowym jest łatwiejsze” – podsumowuje Mariusz Fornal z działu technicznego Steinhof.
Źródło: Steinhof