Kierowcy pewnej grupy czasami muszą przewozić przyczepę kempingową w określonym sezonie. Kiedy ładna pogoda zachęca do podróży z domem na kółkach, przymocowanym do haka, ważne jest przypomnienie sobie podstawowych zasad bezpieczeństwa przed i w trakcie jazdy takim zestawem.
W Polsce nie ma obowiązku demontażu kuli haka holowniczego, który nie jest używany. Dlatego niektórzy kierowcy decydują się jeździć z przyczepioną kulą haka przez cały rok. Po sezonie jesienno-zimowym konieczne jest szczególne zainteresowanie tym elementem. Sól, błoto i inne zabrudzenia z drogi osiadają na powierzchni haka, dlatego przed kolejnym użyciem należy go dokładnie wyczyścić.
Podobnie sprawa wygląda z kulą haka holowniczego Steinhof, która czeka na użycie w pokrowcu. Warto także upewnić się, czy wszystkie elementy konstrukcyjne są we właściwym stanie technicznym. Szczególną uwagę należy zwrócić na gniazdo elektryczne. Kluczowe dla skuteczności oświetlenia przyczepy jest sprawdzenie, czy wszystkie piny są czyste i niezardzewiałe.
Po skontrolowaniu wszystkich elementów haka holowniczego i jego osprzętu, należy przejść do sprawdzenia stanu przyczepy kempingowej. Na samym początku warto upewnić się, że wszystkie dokumenty są ważne. Aktualne badanie techniczne oraz polisa OC są konieczne. Warto także wcześniej sprawdzić układ hamulcowy, jeśli przymocowana do przyczepy. Ostatecznym krokiem jest sprawdzenie działania oświetlenia, co stanowi ważny element bezpieczeństwa.
Po potwierdzeniu stanu technicznego i sprawdzeniu ważności dokumentów, nadszedł czas na spakowanie. Wymaga to odpowiedniego przygotowania już na etapie załadunku, gdy planujemy jazdę z przyczepą kempingową.
Aby podróżować bezpiecznie, kluczowe jest równomierne rozłożenie ciężaru w całej przyczepie kempingowej. Warto skorzystać z zdrowego rozsądku oraz porad ekspertów. Steinhof zaleca umieszczenie środka ciężkości jak najbliżej osi przyczepy, zachowując równocześnie odpowiedni nacisk pionowy na kulę haka.
Warto zadbać o równomierne rozłożenie ciężaru na wszystkich stronach przyczepy, umieszczając najcięższe przedmioty na dole. Dzięki temu efektywnie zmniejszymy środek ciężkości.
Podczas podróży z przyczepą kempingową należy mieć na uwadze wiele istotnych kwestii.
Przede wszystkim należy uzmysłowić sobie, że wiele czynności wymaga teraz więcej czasu. Musimy poświęcić go więcej na rozpędzenie się, ale również na zatrzymanie. Statystycznie, hamowanie z tej samej prędkości zajmuje o 70% dłużej dla samochodu osobowego w porównaniu do zestawu z przyczepą kempingową.
Ważnym elementem umiejętności prowadzenia pojazdu jest bez wątpienia radzenie sobie z zakrętami i stromymi zjazdami. Wymaga to większej przestrzeni do prawidłowego ustawienia pojazdu przed skrętem. Dodatkowo należy pamiętać, że przyczepa kempingowa może zahaczać przy manewrowaniu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, szczególnie na wąskich uliczkach.
Z perspektywy całkowitego kosztu podróży z przyczepą kempingową, należy także brać pod uwagę nieprzewidziane wydatki, takie jak np. kary za przekroczenie prędkości.
Przypominamy o obowiązujących ograniczeniach prędkości dla pojazdów z przyczepą na różnych rodzajach dróg. W terenie zabudowanym maksymalna prędkość to 50 km/h, natomiast poza miastem, na dwukierunkowej drodze jednojezdniowej, można jechać z prędkością do 70 km/h.
Na autostradach i drogach ekspresowych obowiązuje maksymalna prędkość 80 km/h z powodów bezpieczeństwa oraz oszczędności paliwa i zużycia pojazdu osobowego. Dzięki temu łatwiej jest kontrolować pojazd, a także ograniczyć ryzyko wypadków.
Wysoka prędkość i boczny wiatr na autostradzie mogą spowodować, że przyczepa kempingowa stanie się jak żagiel. Dlatego koniecznie trzymaj kierownicę obiema rękami, aby uniknąć niekontrolowanego zjechania z pasa ruchu.
„Wytrzymałość haków holowniczych Steinhof pozwala na holowanie różnego rodzaju pojazdów. Przyczepy kempingowe są jednym z najpopularniejszych akcesoriów. Dlatego przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zachęcamy do wizyty w serwisie Steinhof. Nasi eksperci sprawdzą szczelność układu klimatyzacji, przygotują kulę haka holowniczego do eksploatacji i udzielą cennych wskazówek” – mówi Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.
Źródło: Steinhof
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?