O oświetlenie nie muszą się martwić w zasadzie tylko posiadacze fabrycznie nowych pojazdów. Niestety, z każdym rokiem po zakupie spada przejrzystość reflektorów i zwiększa się ryzyko ich awarii. Z tego względu poniższy poradnik adresujemy do zdecydowanej większości kierowców.
Mało kto w dzisiejszych czasach ma ochotę na „przygotowania do zimowego wyjazdu”. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby poświęcić kilka dodatkowych minut przy okazji odkurzania pojazdu lub nawet w trakcie pakowania bagaży.
Autem najlepiej zająć się w południe, kiedy mróz jest najlżejszy, a jeszcze lepiej, jeśli temperatura podniesie się na kilka godzin powyżej zera. To doskonała okazja do tego by umyć reflektory i ocenić stan kloszy. Jeśli są zmatowiałe można je odnowić korzystając z zestawu Philips do polerowania. Najlepiej zrobić to przed wyjazdem, ale jeśli brakuje czasu – można wrzucić zestaw do bagażnika i wypolerować szkła podczas ferii – przynajmniej podczas drogi powrotnej będziemy podróżować bezpieczniej.
W tej kwestii nie ma możliwości na żadne odstępstwa – każdy kierowca jest zobligowany do regularnej kontroli oświetlenia, a wyjazd na ferie jest niezwykle ważnym pretekstem. Wszelkie przepalone żarówki należy wymienić jeszcze zanim wyruszymy spod domu. Obowiązkowo wymienia się tylko żarówki zużyte, ale lepiej wymieniać je w kompletach (prawa i lewa). Chodzi o to, że zużycie żarówki z jednej strony wskazuje na to, że taka sama żarówka po drugiej stronie zużyje się w ciągu najbliższego czasu, więc profilaktyczna wymiana pozwoli nam uniknąć przykrych niespodzianek podczas wyjazdu. Lepiej wymienić żarówki pod domem niż gdzieś w trasie, po ciemku, w opadach śniegu.
Niektórzy kierowcy raz w roku wymieniają żarówki w przednich reflektorach profilaktycznie. To kosztowna, ale bardzo dobra praktyka, która do minimum redukuje ryzyko przepalenia się żarówki w trasie. Przypomnijmy – żywotność poszczególnych żarówek samochodowych zależy głównie od czasu eksploatacji ich rodzaju. Szacuje się, że lampy halogenowe świecą do 1000 godzin, lampy ksenonowe zachowują sprawność przez nawet 3000 godzin lampy LED świecą przez rekordowe 40 000 godzin. Znając te wartości można wypracować własny harmonogram wymian profilaktycznych.
Żarówki halogenowe mają tendencję do znaczącego spadku strumienia światła już po około roku użytkowania. Zmiana jest tak powolna, że można jej nie zauważyć. Dlatego dobrą praktyką jest wymiana żarówek przynajmniej raz do roku, mimo że wydają się sprawne.
Podczas wymiany żarówki zadbaj o to, aby ani żarówka, ani złącza nie miały kontaktu z wilgocią, deszczem lub śniegiem, ponieważ może to niekorzystnie wpływać na żywotność żarówek. Zadbaj o szczelność reflektorów starannie zamykając osłonki po wymianie żarówki. Gdy używasz tanich żarówek zrobionych ze szkła twardego, przypadkowa kropla wody w nieszczelnym reflektorze może doprowadzić do wybuchu żarówki halogenowej i uszkodzenia klosza.
Pamiętaj, aby podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych co jakiś czas zatrzymać się i oczyścić reflektory. Należy robić to delikatnie, aby nie popękały – w zależności od konstrukcji mogą być rozgrzane lub zimne. Brudne reflektory samochodowe mogą mieć zasięg oświetlenia mniejszy nawet o 40 metrów!
Jeżeli czas na to pozwala można pokusić się o montaż oświetlenia dodatkowego. Możliwy jest montaż dodatkowych świateł drogowych, które są zaprojektowane tak, aby zapewniały oświetlenie z przodu pojazdu i miały stosunkowo duży zasięg. Przepisy pozwalają także na dodatkowe światła pozycyjne. W gamie Philips oświetlenie dodatkowe oferowane jest w formie nowoczesnych belek świetlnych lub klasycznych, świateł okrągłych. Współczesne reflektory dodatkowe takie jak np. Philips są przystosowane dla pojazdów o napięciu 12 lub 24 V. Oferowane w Polsce oświetlenie dodatkowe Philips Ultinon Drive zostało dopuszczone do ruchu drogowego. Aby pozostać w zgodzie w prawem należy jednak przestrzegać wszystkich kodeksowych wymogów montażowych.
Źródło: Philips
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?