Dobiegające końca lato potwierdziło, że zainteresowanie korzystaniem z kamperów cały czas rośnie. Tego typu pojazdy świetnie sprawdzają się zarówno podczas zagranicznych podróży, jak i weekendowych wyjazdów za miasto. Z danych za lata 2016 – 2020 wynika, że rynek kamperów w Polsce wyraźnie i dynamicznie się rozwija.
W 2018 zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowiło wzrost o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku było ich już 724, natomiast rok 2020 przyniósł kolejny rekordowy wzrost, bo liczba rejestracji wzrosła blisko o połowę, do 1040 sztuk [1]. Jak pokazują pierwsze analizy za 2021 rok, trend zostanie utrzymany.
Na taki duży wzrost rejestracji pojazdów kempingowych w dużym stopniu miała wpływ pandemia. Chęć podróży w połączeniu z zamkniętymi granicami państw i obostrzeniami sanitarnymi w hotelach przekonała wiele osób do zakupienia lub wypożyczenia własnego domu na kółkach.
Podróż kamperem daje niezależność i elastyczność, trasę można ustalać na bieżąco, bez wcześniejszego przygotowania. Ten środek transportu jest przeznaczony zarówno dla miłośników przyrody, jak i rodzin z dziećmi. Przemieszczanie się kamperem daje możliwość noclegu na łonie natury, a na specjalnie przygotowanych kempingach istnieje infrastruktura, która pozwala na bycie w trasie przez wiele dni oraz ułatwia wyjazdy z dziećmi.
Na rynku dostępnych jest wiele modeli pojazdów kempingowych, a producenci wciąż prześcigają się w proponowaniu nowych rozwiązań. Różnorodność oferty pozwala dopasować pojazd do własnych potrzeb i oczekiwań.
Najchętniej wybieraną przez miłośników caravaningu marką w Polsce był Volkswagen, produkujący modele California i Grand California. Wysoko w zestawieniu znajdują się również firmy, które w ofercie mają pojazdy budowane na podwoziach Forda Transita oraz VW Craftera i Transportera [2].
Przypadający na przełom września i października koniec sezonu kamperowego to czas przygotowania tych pojazdów do przerwy zimowej. Jednym z najważniejszych zadań właściciela jest sprawdzenie stanu elementów eksploatacyjnych, w tym hamulców. Zużyte części takie jak klocki i tarcze hamulcowe powinny zostać wymienione. Pamiętajmy o dokładnym dopasowaniu klocków hamulcowych do danego modelu samochodu. Warto skorzystać z produktów z oferty Textar, między innymi klocków hamulcowych do modelu Grand California o numerze części 2217801. W przypadku grupy VW istotny jest też kod PR, który informuje nas w jaki konkretnie układ hamulcowy dany pojazd jest wyposażony oraz jakie są jego pozostałe parametry. Kod PR zazwyczaj znajduje się w książce serwisowej pojazdu czy w miejscu koła zapasowego.
trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Texta - Wojciech SokołowskiSporą grupę pojazdów wykorzystywanych do turystyki stanowią w naszym kraju samochody pierwotnie zarejestrowane jako ciężarowe, a następnie przebudowane i zarejestrowane jako kempingowe. Jak wynika z dostępnych analiz, najczęściej w ten sposób przerabiane są Fiat Ducato, Peugeot Boxer oraz Citroen Jumper [3]. W przypadku tych aut również podczas eksploatacji i serwisu można sięgać po części z oferty Textar.
W przypadku Fiata, podobnie jak w grupie VW, należy dobierać klocki hamulcowe biorąc pod uwagę wersję zabudowy oraz konkretny model układu hamulcowego pojazdu. W niektórych przypadkach klocki do różnych wersji będą miały taki sam kształt i wymiary, ale inny będzie materiał cierny, z jakiego są wykonane, czego efektem będzie inny współczynnik tarcia. Czasem jedyną różnicą będzie grubość tarczy hamulcowej bądź szerokość blaszki prowadzącej klocki w jarzmie.
- Wojciech Sokołowski
Wszystkie produkty Textar do zastosowania w kamperach i służących za ich bazy pojazdach użytkowych, a także części zamienne do samochodów innego typu można znaleźć w katalogu online BrakeBook oraz aplikacji mobilnej BrakeBook.
1, 2, 3 https://www.motorhome.pl/rynek-kamperow-w-polsce/
Źródło: Textar