Rozpoczyna się nowa epoka w transporcie. To historia, która dzieje się na naszych oczach. Dwa i pół roku temu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska powstał Departament Gospodarki Wodorowej, od tamtego czasu w Polsce wiele się zmieniło. Dzięki naszej pracy powstała polska strategia wodorowa, którą rząd przyjął w listopadzie 2021 roku, a dzięki ogromnemu zaangażowaniu przedstawicieli branży wodorowej powołano pierwsze w Europie porozumienie sektorowe na rzecz gospodarki wodorowej. Dzisiaj skupia ono ponad 250 podmiotów z Polski, Europy, a nawet Dalekiego Wschodu – powiedział podczas uroczystości wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru dla autobusów i samochodów osobowych Neso usytuowana przy ul. Tango 4 na warszawskim Ursynowie została wyposażona w dwa dyspensery: o wyższym ciśnieniu 700 barów, przeznaczonym dla samochodów osobowych oraz o ciśnieniu 350 barów do napełniania większych baków montowanych w autobusach i pojazdach ciężarowych. Inwestycja została całkowicie sfinansowana z środków prywatnych spółki PAK-PCE Stacje H2, ale kolejne pięć przedsięwzięć realizowanych przez nią otrzyma 20 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do kosztów budowy. Tak duże wsparcie ma umożliwić powstanie do 2024 roku stacji tankowania wodoru w Rybniku, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni i Lublinie.
Jesteśmy dumni, że Polska jest liderem zmian jeżeli chodzi o rozwój gospodarki wodorowej w Europie, bo wodór jest idealną alternatywą dla paliw kopalnych. Mamy ambicję, aby w Polsce powstały też fabryki elektrolizerów wodoru i ogniw paliwowych oraz cały łańcuch wartości, który pozwoli nam stworzyć polską gospodarkę wodorową – mówił wiceminister.
Dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać kolejne stacje tankowania m.in. w Rzeszowie, Nowej Sarzynie, Tychach, Poznaniu, Wałbrzychu i Świerklańcu.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska