PZPO i FLEET MASTER w swoim przewodniku przypominają kierowcom flotowym m.in. o słynnej zasadzie 3P:
Wszystkie 3 powyższe zasady trzeba spełnić, aby zminimalizować ryzyko potencjalnych problemów spowodowanych stanem opon.
Możliwe problemy z oponami mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy i obejmować różne nieprawidłowości. Poniżej najczęstsze z nich:
Podstawowym czynnikiem decydującym o stanie opony jest głębokość bieżnika. Opony nowe mają bieżnik o głębokości od 8 do 9 mm, który stopniowo zużywa się podczas normalnej eksploatacji, zwłaszcza przy szybkiej i dynamicznej jeździe. Polskie przepisy pozwalają na jazdę oponą z bieżnikiem o głębokości nie mniejszej niż wskazuje producent, a jeśli takiej informacji nie ma, minimalna dopuszczalna głębokość wynosi 1,6 mm. FLEET MASTER zaleca jednak swoim klientom wymianę opon na nowe, gdy bieżnik zbliży się do około 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla zimowych, szczególnie jeżeli są eksploatowane na mokrych lub ośnieżonych nawierzchniach. Warto również zapoznać się z zaleceniami producenta opon, który homologował je do użytku na drodze.
Wszelkie uszkodzenia opony są niebezpieczne, zwłaszcza podczas jazdy przy dużych prędkościach. Przebicia, nacięcia i wybrzuszenia mogą spowodować nagły spadek ciśnienia powietrza lub nawet rozerwanie opony, co z kolei może skutkować utratą kontroli nad pojazdem. Warto pamiętać, że opony na autostradzie przy prędkości 140 km/h obracają się nawet 1000 razy na minutę, dlatego nie ma tu miejsca na żadne uszkodzenia ani błędy serwisowe.
Natomiast nierówna eksploatacja może wskazywać na nieprawidłowe ciśnienie w oponach lub kłopoty z zawieszeniem. Oba te problemy mogą zwiększać ryzyko na drodze, ponieważ zmniejszają powierzchnię styku opony z nawierzchnią, która jest jedynym punktem kontaktu auta z drogą.
Istotnym czynnikiem wpływającym na kondycję opon jest ich podatność na uszkodzenia. Nawet jeśli bieżnik jest w dobrym stanie, opony będą traciły swoje właściwości, jeśli nie będą przechowywane i eksploatowane prawidłowo, co może prowadzić do pęknięć ścian bocznych lub brzegów bieżnika.
Aby zapewnić bezpieczną jazdę sobie i innym użytkownikom dróg, zaleca się regularne sprawdzanie stanu opon. Poniżej kilka podstawowych kroków, które warto wykonywać co najmniej raz w miesiącu:
Kontrola stanu bieżnika – można sprawdzić go specjalnym miernikiem lub za pomocą oznaczeń producenta umieszczonych na bieżniku. Ważne jest, aby pamiętać, że minimalna głębokość bieżnika określona przez wskaźnik zużycia może być większa niż 1,6 mm, dlatego należy zwracać uwagę na oznaczenia producenta. Niedostosowanie się do wymagań dotyczących bieżnika może skutkować mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej. Konieczna jest również wymiana opon z nieregularnie zużytym bieżnikiem, który może być spowodowany m.in. jazdą z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach czy problemami z geometrią zawieszenia. Zgodnie z przepisami, na jednej osi pojazdu powinny być zamontowane identyczne opony pod względem rozmiaru, modelu i wzoru bieżnika, co oznacza konieczność wymiany dwóch opon naraz w przypadku uszkodzenia.
Regularne wizualne sprawdzanie pomoże wykryć na czas wszelkie uszkodzenia takie jak przebicia, przecięcia, nacięcia, wybrzuszenia i pęknięcia – zwłaszcza na bokach opon, które są bardziej narażone na uszkodzenia. Uszkodzenia te mogą pojawić się po kontakcie z ostrym przedmiotem, ale najczęściej wybrzuszenia powstają podczas montażu i demontażu opon, powodując osłabienie warstw wzmocnienia. Inne uszkodzenia, które są trudniejsze do zauważenia, to uszkodzenia stopki opony, która przylega do felgi. Uszkodzenia te mogą powstać podczas zbyt siłowego i szybkiego montażu opony na felgę w niedbałych warsztatach.
Ciśnienie opon należy sprawdzać na zimnych oponach przed rozpoczęciem jazdy lub po przejechaniu 3-4 kilometrów z miejską prędkością. Poprawną wartość ciśnienia dla tylnych i przednich opon danego pojazdu znajdziemy na naklejce przy drzwiach lub na klapce wlewu paliwa. W razie wątpliwości warto sprawdzić instrukcję obsługi samochodu. Regularne sprawdzanie ciśnienia jest niezbędne, nawet jeśli posiadasz czujniki, które również mogą ulec awarii. Należy również sprawdzić ciśnienie przed każdą podróżą, a także w przypadku odczuwania ściągania samochodu na bok lub drgań na kierownicy. Niewłaściwe ciśnienie może prowadzić do zmniejszenia przyczepności opon, wydłużenia drogi hamowania, większego zużycia paliwa oraz większego hałasu. Zbyt mała ilość powietrza w oponie podczas dłuższej podróży może spowodować rozerwanie opony w wyniku przegrzania jej ścian bocznych oraz konstrukcji wzmacniającej.
Warto regularnie sprawdzać wiek opon, nawet jeśli przepisy nie określają konkretnych zaleceń dotyczących czasu ich użytkowania. Zaleca się kontrolowanie stanu opon co najmniej co 4 lata, ponieważ po około 10 latach od produkcji (lub 8 latach od pierwszego zamontowania) ich właściwości znacząco się pogarszają. To informacje, które znajdziemy na oponach. Należy pamiętać, że niewłaściwe przechowywanie opon może przyspieszyć proces starzenia się gumy, dlatego unikajmy ekspozycji na promieniowanie UV, działanie chemikaliów, wysokiej temperatury (powyżej 30°C) oraz wilgoci powietrza.
Opony są jedynym elementem samochodu, który bezpośrednio styka się z nawierzchnią. Ich stan ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, a także na komfort i ekonomikę podróży. Zużyte, uszkodzone lub kiepskiej jakości opony mogą wydłużać drogę hamowania, nie zachowywać właściwej przyczepności, czy zwiększać ryzyko aquaplaningu – czyli utraty sterowności nad pojazdem na mokrej nawierzchni.
Regularne przeglądy, właściwe ciśnienie i wymiana zużytych opon to inwestycja w bezpieczną i komfortową jazdę.
Źródło: PZPO/FLEET MASTER
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?