Najważniejszym wyzwaniem jest stawić czoła konkurencji ze strony autoryzowanych stacji obsługi. Wobec spadku sprzedaży nowych aut koncerny samochodowe koncentrują się na rynku obsługi i napraw. Jestem przekonany, że niezależni operatorzy odczują na sobie rosnące ciśnienie konkurencyjne. Tu dochodzimy do drugiego wyzwania, które jest bezpośrednio powiązane z pierwszym – my, niezależni, musimy oferować naszym klientom zbliżony standard obsługi do poziomu autoryzowanych stacji. Ważną częścią tego jest porównywalny dostęp do informacji technicznej. Bez tego po prostu nie utrzymamy się na rynku. Zatem – umiejętne korzystanie z dostępu do informacji technicznej (gwarantowanego nam przez przepisy) oraz edukacja i wsparcie dla warsztatów niezależnych to główne wyzwania dla dużych graczy rynku niezależnego, czyli dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych.
Nie mam szczegółowej wiedzy na temat poszczególnych polskich firm, ale oceniając polski rynek jako całość jestem optymistą. Polscy dystrybutorzy to ścisła europejska czołówka Aftermaketu. Nie znam drugiego takiego kraju na świecie, który miałby tak dobrze zorganizowane kanały dystrybucji części motoryzacyjnych jak Polska. To wynik faktu, że w krajach takich jak Niemcy czy Francja dystrybutorzy wciąż zmagają się z zaszłościami dosłownie sprzed dekad. Polscy dystrybutorzy tymczasem zaczynali od zera i dzięki temu mieli szansę z miejsca wprowadzić najnowsze procedury do swojej działalności biznesowej.
FIGIEFA to Międzynarodowa Federacja Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych z siedzibą w Brukseli, która skupia organizacje dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych z Unii Europejskiej i Turcji. FIGIEFA jest głównym reprezentantem interesów niezależnego Aftermarketu na poziomie europejskim. Polskim członkiem tej organizacji jest Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.