Pojedynczy system Wykes Engineering BESS wykorzystuje 30 używanych akumulatorów I-PACE i może przechowywać do 2,5 MWh energii przy pełnej pojemności. Dostarczone akumulatory zostały pobrane z prototypowych i inżynieryjnych pojazdów testowych, a JLR zamierza dostarczyć wystarczającą liczbę akumulatorów do przechowywania łącznie 7,5 MWh energii – dając zasilanie 750 domów na dzień – do końca 2023 roku. Po tym czasie możliwe ma być stworzenie kolejnych systemów, aby w przyszłości pomieścić dodatkowe akumulatory usunięte z używanych pojazdów produkcyjnych.
Każdy BESS połączony z zaawansowanym falownikiem w celu maksymalizacji wydajności i zarządzania energią ma być w stanie dostarczać energię bezpośrednio do sieci w godzinach szczytu, a także pobierać energię z sieci poza godzinami szczytu w celu przechowywania – do wykorzystania w przyszłości. Takie systemy magazynowania energii mają kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sieci, ponieważ mogą radzić sobie z gwałtownymi szczytami zapotrzebowania i maksymalizować przechwytywanie energii słonecznej i wiatrowej w słonecznych lub wietrznych warunkach do wykorzystania w razie potrzeby.
W ramach współpracy technicznej firmy Wykes Engineering i JLR osiągnięta została pełna integracja bez konieczności wykonywania dodatkowych etapów, takich jak dostosowywanie modułów akumulatorów. Akumulatory są po prostu wyjmowane z Jaguara I-PACE i umieszczane w stojakach w pojemnikach na miejscu, co pomaga zmaksymalizować trwałość projektu.
Partnerstwo to stanowi ważny krok we wdrażaniu przez JLR zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, stanowiących część strategii biznesowej mającej na celu osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 r.
Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju dotyczy całego łańcucha naszych pojazdów, w tym obiegu zamkniętego akumulatorów pojazdów elektrycznych. Nasze akumulatory są projektowane zgodnie z najwyższymi standardami, a ten innowacyjny projekt, realizowany we współpracy z Wykes Engineering, dowodzi, że można je bezpiecznie ponownie wykorzystać w sektorze energetycznym, aby zwiększyć możliwości w zakresie energii odnawialnej. Wykorzystanie 70-80% pojemności resztkowej w akumulatorach pojazdów elektrycznych przed recyklingiem świadczy o pełnym przyjęciu zasad obiegu zamkniętego – powiedział François Dossa, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zrównoważonego rozwoju w JLR.
Cieszymy się, że możemy współpracować z Wykes Engineering nad tym pionierskim projektem, który pomoże odblokować prawdziwy potencjał energii odnawialnej. Opracowywanie takich projektów wykorzystania zużytych akumulatorów ma kluczowe znaczenie dla pomocy JLR w przyjęciu nowego modelu biznesowego gospodarki o obiegu zamkniętym i doprowadzeniu nas do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 roku – podkreśla Reuben Chorley, dyrektor ds. zrównoważonych operacji przemysłowych w JLR.
Zastosowanie stacjonarne zużytych akumulatorów, na przykład do magazynowania energii odnawialnej, może przekroczyć 200 gigawatogodzin rocznie do 2030 roku, dając globalną wartość przekraczającą 30 miliardów dolarów. Baterie JLR są zaprojektowane zgodnie z najwyższymi standardami i dlatego mogą być stosowane w sytuacjach niskiego zużycia energii, gdy ich stan spadnie poniżej rygorystycznych wymagań pojazdu elektrycznego, który zwykle pozostawia 70-80% pojemności resztkowej.
Współpracując z przodującymi w branży partnerami, opracowujemy kompletny ekosystem pojazdów elektrycznych, od akumulatorów po ładowanie, wspierając naszą transformację do zerowej emisji netto – dodaje François Dossa, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zrównoważonego rozwoju w JLR.
Jedną z głównych zalet opracowanego przez nas systemu jest to, że kontenery są podłączone do sieci w taki sposób, że mogą absorbować energię słoneczną, która w przeciwnym razie mogłaby zostać utracona, gdy sieć osiągnie maksymalną wydajność. Nadwyżkę energii można teraz magazynować, dając drugie życie akumulatorom I-PACE. To pozwala nam zmaksymalizować ilość solarnej energii, którą generujemy na obszarze, z którego korzystamy – mówi David Wykes, dyrektor zarządzający Wykes Engineering.
Ponowne wykorzystanie akumulatorów samochodowych stworzy nowe modele biznesowe gospodarki o obiegu zamkniętym dla JLR w zakresie magazynowania energii i nie tylko. Gdy stan baterii spadnie poniżej poziomu wymaganego dla używanych już akumulatorów, JLR podda je recyklingowi, aby można było odzyskać surowce do ponownego wykorzystania w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym.
Źródło: JLR