Projekt jest odpowiedzią na najważniejszy problem branży części zamiennych, który obserwowałem przez lata swojej pracy w tym biznesie – brak integracji i aktywnej współpracy pomiędzy wszystkimi graczami, a więc warsztatami, dystrybutorami i producentami. Woop Automotive ma być więc przede wszystkim wygodną w obsłudze platformą kontaktu, wymiany informacji oraz opinii między podmiotami rynku części zamiennych, która pozwoli ograniczyć koszty dotarcia do klientów, zgromadzić oferty w jednym miejscu bez potrzeby ręcznego wertowania katalogów czy nawiązać współpracę z większą liczbą kontrahentów.
Nie zamierzamy tworzyć ani internetowego sklepu, ani porównywarki cen – wymiana handlowa to jedna z głównych możliwości serwisu, lecz nie będzie on ograniczony tylko do niej. Jego zadaniem jest ułatwianie codziennej pracy warsztatom, dostawcom i producentom części. W przypadku e-sklepów czy porównywarek główną rolę odgrywa cena – z doświadczenia wiem jednak, że w przypadku branży części, bardzo często dużo większe znaczenie ma czas realizacji dostawy, opinie na temat danego oferenta a przede wszystkim poziom nawiązanych z nim relacji. Woop jest swego rodzaju „pośrednikiem” między uczestnikami rynku i nie będzie internetowym sklepem czy hurtownią – konkretne oferty trafią wyłącznie do podmiotów zainteresowanych danym produktem.
Tak, przeprowadziliśmy badanie, z którego wynika, że branża potrzebuje dużej integracji oraz że jej uczestnicy wciąż mają problemy w nawiązywaniu współpracy z nowymi partnerami. Ponadto, wynika z niego także, że coraz mocniej podąża ona w stronę online’u i chce wykorzystywać technologie internetowe. Śmiało można więc powiedzieć, że analogowa era w warsztatach powoli dobiega końca.
Woop Automotive „nie gra w tej lidze”, więc nie będzie stanowił konkurencji dla tych serwisów. Wspomniane portale to sklepy internetowe, których funkcjonalność sprowadza się do znalezienia i zakupienia produktu. Nie umożliwiają one prowadzenia bezpośredniego dialogu z kontrahentem i składania zapytań czy nawiązywania relacji biznesowych. Nie posiadają więc funkcji integracyjnej, w którą my zamierzamy wyposażyć nasz serwis. Na pytanie, gdzie jest miejsce dla Woop Automotive odpowiadam więc, że w niezagospodarowanej jeszcze przez nikogo niszy polskiego rynku automotive.
Warsztaty otrzymają dzięki niemu dostęp do oferty rynkowej w jednym miejscu, bez potrzeby przeszukiwania papierowych, internetowych czy przechowywanych na nośnikach CD bądź DVD katalogów, co wiąże się z dużą oszczędnością czasu. Ponadto, na bieżąco będą mogły zapoznać się z opiniami innych stacji naprawczych oraz dodać własną. Jeśli pojawią się dodatkowe pytania, chęć realizacji zamówienia specjalnego czy negocjacji warunków współpracy mogą oni natychmiast zwrócić się bezpośrednio do oferenta. Dystrybutorzy i producenci otrzymają kolejny kanał dotarcia do wielu warsztatów, który ma szanse rozwiązać problemy w znalezieniu klientów, spowodowane brakiem odpowiednich narzędzi czy niedostatkiem handlowców. Ponadto, będą mogli na bieżąco śledzić trendy i badać rynkowe zapotrzebowanie na dany asortyment.
Nie przewidujemy żadnego warunkowania dostępu do platformy – z założenia ma ona charakter otwarty. Dla dystrybutorów oraz producentów przewidzieliśmy plany abonamentowe, jednak mogę powiedzieć, że mowa tutaj o stawkach, które z pewnością nie będą stanowiły żadnej bariery wejścia.
Warsztaty otrzymają bezpłatny dostęp do podstawowych funkcji Woop Automotive, więc w tym przypadku jedynym warunkiem jest chęć uczestnictwa w naszym projekcie.
Na tym etapie skupiamy się na częściach do ciężarówek, autobusów, samochodów dostawczych i specjalnych, gdyż właśnie w tym segmencie czujemy się najlepiej. Nie oznacza to jednak, że nie zamierzamy rozszerzyć zakresu platformy o części do aut osobowych – takie plany już są, i dołożymy wszelkich starań by zrealizować je możliwie jak najszybciej.
Nie, projekt jest finansowany w 100 proc. ze środków własnych.
Zamierzamy wystartować jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Dajemy sobie nieco czasu na pozyskanie jak największej liczby partnerów ze wszystkich stron rynku, by w momencie uruchomienia serwis był już w pełni użytecznym narzędziem.