K. Prozner: Woop Automotive platformą kontaktu | MOTOFAKTOR

K. Prozner: Woop Automotive platformą kontaktu

Z byłym prezesem Europart Karolem Proznerem, który tworzy obecnie własny projekt - Woop Automotive - rozmawiała Joanna Piszcz.

Po dziewięciu latach zrezygnował Pan ze stanowiska prezesa Europart, żeby rozwijać własny internetowy biznes - Woop Automotive. Co to będzie?

Projekt jest odpowiedzią na najważniejszy problem branży części zamiennych, który obserwowałem przez lata swojej pracy w tym biznesie – brak integracji i aktywnej współpracy pomiędzy wszystkimi graczami, a więc warsztatami, dystrybutorami i producentami. Woop Automotive ma być więc przede wszystkim wygodną w obsłudze platformą kontaktu, wymiany informacji oraz opinii między podmiotami rynku części zamiennych, która pozwoli ograniczyć koszty dotarcia do klientów, zgromadzić oferty w jednym miejscu bez potrzeby ręcznego wertowania katalogów czy nawiązać współpracę z większą liczbą kontrahentów.

Czym Woop Automotive będzie różnił się od sklepów internetowych, serwisów aukcyjnych takich jak np. Allegro, czy typowych porównywarek cen?

Nie zamierzamy tworzyć ani internetowego sklepu, ani porównywarki cen – wymiana handlowa to jedna z głównych możliwości serwisu, lecz nie będzie on ograniczony tylko do niej. Jego zadaniem jest ułatwianie codziennej pracy warsztatom, dostawcom i producentom części. W przypadku e-sklepów czy porównywarek główną rolę odgrywa cena – z doświadczenia wiem jednak, że w przypadku branży części, bardzo często dużo większe znaczenie ma czas realizacji dostawy, opinie na temat danego oferenta a przede wszystkim poziom nawiązanych z nim relacji. Woop jest swego rodzaju „pośrednikiem” między uczestnikami rynku i nie będzie internetowym sklepem czy hurtownią – konkretne oferty trafią wyłącznie do podmiotów zainteresowanych danym produktem.

Czy przed podjęciem decyzji o stworzeniu Woop Automotive przeprowadził Pan badanie rynkowe - czy tego typu narzędzie jest potrzebne warsztatom samochodowym i dystrybutorom, czy jest na nie miejsce na rynku?

Tak, przeprowadziliśmy badanie, z którego wynika, że branża potrzebuje dużej integracji oraz że jej uczestnicy wciąż mają problemy w nawiązywaniu współpracy z nowymi partnerami. Ponadto, wynika z niego także, że coraz mocniej podąża ona w stronę online’u i chce wykorzystywać technologie internetowe. Śmiało można więc powiedzieć, że analogowa era w warsztatach powoli dobiega końca.

Na rynku działają już sklepy internetowe Ucando, czy iParts.pl z szeroką dostępnością produktów w różnych kategoriach, a Ucando także z bazą warsztatów samochodowych - gdzie w tym "towarzystwie" będzie miejsce dla Woop Automotive?

Woop Automotive „nie gra w tej lidze”, więc nie będzie stanowił konkurencji dla tych serwisów. Wspomniane portale to sklepy internetowe, których funkcjonalność sprowadza się do znalezienia i zakupienia produktu. Nie umożliwiają one prowadzenia bezpośredniego dialogu z kontrahentem i składania zapytań czy nawiązywania relacji biznesowych. Nie posiadają więc funkcji integracyjnej, w którą my zamierzamy wyposażyć nasz serwis. Na pytanie, gdzie jest miejsce dla Woop Automotive odpowiadam więc, że w niezagospodarowanej jeszcze przez nikogo niszy polskiego rynku automotive.

Jakie możliwości Woop Automotive zaproponuje dystrybutorom, producentom części zamiennych a jakie warsztatom?

Warsztaty otrzymają dzięki niemu dostęp do oferty rynkowej w jednym miejscu, bez potrzeby przeszukiwania papierowych, internetowych czy przechowywanych na nośnikach CD bądź DVD katalogów, co wiąże się z dużą oszczędnością czasu. Ponadto, na bieżąco będą mogły zapoznać się z opiniami innych stacji naprawczych oraz dodać własną. Jeśli pojawią się dodatkowe pytania, chęć realizacji zamówienia specjalnego czy negocjacji warunków współpracy mogą oni natychmiast zwrócić się bezpośrednio do oferenta. Dystrybutorzy i producenci otrzymają kolejny kanał dotarcia do wielu warsztatów, który ma szanse rozwiązać problemy w znalezieniu klientów, spowodowane brakiem odpowiednich narzędzi czy niedostatkiem handlowców. Ponadto, będą mogli na bieżąco śledzić trendy i badać rynkowe zapotrzebowanie na dany asortyment.

Jakie warunki będą musieli spełnić dystrybutorzy i producenci części zamiennych, żeby ich asortyment był obecny na Woop Automotive?

Nie przewidujemy żadnego warunkowania dostępu do platformy – z założenia ma ona charakter otwarty. Dla dystrybutorów oraz producentów przewidzieliśmy plany abonamentowe, jednak mogę powiedzieć, że mowa tutaj o stawkach, które z pewnością nie będą stanowiły żadnej bariery wejścia.

A co z warsztatami - na jakiej zasadzie będą mogły korzystać z platformy?

Warsztaty otrzymają bezpłatny dostęp do podstawowych funkcji Woop Automotive, więc w tym przypadku jedynym warunkiem jest chęć uczestnictwa w naszym projekcie.

Czy na Woop Automotive będą dostępne zarówno części osobowe, jak i ciężarowe?

Na tym etapie skupiamy się na częściach do ciężarówek, autobusów, samochodów dostawczych i specjalnych, gdyż właśnie w tym segmencie czujemy się najlepiej. Nie oznacza to jednak, że nie zamierzamy rozszerzyć zakresu platformy o części do aut osobowych – takie plany już są, i dołożymy wszelkich starań by zrealizować je możliwie jak najszybciej.

Kto finansuje projekt - czy realizuje go Pan z jakimś inwestorem związanym z branżą?

Nie, projekt jest finansowany w 100 proc. ze środków własnych.

Kiedy platforma Woop Automotive zostanie udostępniona użytkownikom?

Zamierzamy wystartować jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Dajemy sobie nieco czasu na pozyskanie jak największej liczby partnerów ze wszystkich stron rynku, by w momencie uruchomienia serwis był już w pełni użytecznym narzędziem.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).