Prawie 97 lat temu, w grudniu 1922 r. firma The Kissel Motor Car Company opatentowała samochód ze zdejmowanym dachem. Choć przez wielu kabriolet traktowany jest jak samochód sezonowy, od lat cieszy się popularnością. Także w Polsce. Najlepiej świadczą o tym dane przygotowane przez Ministerstwo Cyfryzacji na podstawie raportu z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców za ósmy miesiąc 2019 r. Przed analizą usunięto dane dotyczące pojazdów wyrejestrowanych, posiadających tablice tymczasowe i tymczasowe badawcze.
W sierpniu najwięcej samochodów z odkrywanym dachem zarejestrowano w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i śląskim. 17 z zarejestrowanych kabrioletów otrzymało tablice zabytkowe, a 14 indywidualne, czyli np. z nazwą własną.
Najstarszym zarejestrowanym w sierpniu bezdachowcem jest wywodzący się z generacji limuzyn klasy wyższej Mercedez-Benz 220 SE z 1963 r. Do bazy w sierpniu wjechały też zupełne „nówki” – 41 kabrioletów, które w tym roku zjechały z taśmy produkcyjnej. Wśród nich elektryczny Smart Eq Fortwo.
Co ciekawe, jednym z zarejestrowanych w ubiegłym miesiącu jest Bosmal 126 cabrio z 1995 r., czyli polski Fiat 126p. Ten okaz to jeden z dwóch seryjnie wytwarzanych kabrioletów na bazie Fiata 126. Nie powstał jednak jako przeróbka gotowego egzemplarza, ale został skonstruowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL. Był tam też częściowo produkowany.
W sierpniu w bazie CEPiK przybyło 10 915 jednośladów. Zarejestrowano 7626 motocykli i 3289 motorowerów. Jeśli chodzi o te pierwsze, to aż 1445 z nich to pojazdy wyprodukowane w tym roku. Wśród nich królują marki: Yamaha, Honda i Junak. Ta ostatnia została reaktywowana po latach. Cztery ze wszystkich zarejestrowanych w sierpniu Junaków to oldtimery z lat 60-tych. Mamy też pięć znanych przed laty „eshaelek”.
Motocykle SHL produkowano początkowo w Hucie Ludwików, następnie – od roku 1938 do 1970 – w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych Polmo-SHL, a przejściowo także w Warszawskiej Fabryce Motocykli.
Jeśli chodzi o motorowery, także i tu można znaleźć popularne niegdyś na polskich drogach modele. To m.in. cztery – pochodzące z lat 1967-1979 -pojazdy marki Komar. Były one produkowane w latach 1960–1983 przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później Zakłady Predom Romet.
Najwięcej motocykli i motorowerów zarejestrowano w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i małopolskim. Ze wszystkich zarejestrowanych w sierpniu jednośladów 71 otrzymało tablice zabytkowe, a 21 indywidualne.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji