Kampery coraz bardziej popularne w Polsce

Kampery coraz bardziej popularne w Polsce

Kampery zyskują na popularności. W ostatnich pięciu latach odnotowano trzykrotny wzrost pierwszych rejestracji samochodów i przyczep kempingowych.

 

W ostatnim kwartale 2022 r. odnotowano wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 20% (+76 szt.). natomiast w całym roku odnotowano spadek o 16,3% r/r (-365 szt.).

Kolejność czołowej trójki firm w powyższej kategorii pozostała bez zmian w stosunku do roku 2021. Numerem jeden z 32,4% udziałem jest marka Volkswagen, na drugim miejscu Roller Team – 14% oraz zamykający podium Benimar – 9% udział. Pierwsze dwie marki zwiększyły swój udział w rynku, a
trzecia zmniejszyła.

 

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w ostatnim kwartale dokładnie taką samą liczbę jak w 2021 r. – 157 szt., co pozwoliło zamknąć rok z wynikiem 1 067 szt. i wzrostem r/r o 2,2 % (+ 23 szt.).

Kolejny rok liderem pod kątem udziału w rynku pozostała marka Hobby (20,9%), na drugiej pozycji uplasował się Dethleffs (18,3%) oraz na trzeciej lokacie polski producent – Niewiadów (16,2%). W kategorii używanych samochodów kempingowych zarejestrowano w ostatnim kwartale również dokładnie taką samą liczbę jak w 2021 r. – 341 szt., co pozwoliło zamknąć rok z wynikiem 1 779 szt. i spadkiem r/r o 11,7 % (- 236 szt.).

Po otrzymaniu wyników rocznych rejestracji naprawdę się ucieszyłem! W raporcie za pierwsze trzy kwartały wspomniałem, że liczę na przekroczenie liczby 1900 rejestracji nowych kamperów w 2022 roku. Niewiele się pomyliłem. Prognozy branżowe zasłyszane w kuluarach były mniej optymistyczne. Teraz jednak można powiedzieć, że cały rynek urósł w czwartym kwartale w stosunku do niedawnych oczekiwań. Na giełdzie znane jest określenie „rajd św. Mikołaja”. Może i w naszej branży taka sytuacja miała miejsce? W czwartym kwartale zanotowaliśmy zarówno poprawę w wynikach sprzedaży nowych i używanych kamperów jak i przyczep kempingowych. Poprawiło to wyniki roczne. Warto też zauważyć, że nie zmieniły się pozycje w rankingach producentów. Niekwestionowanym liderem w rejestracji nowych kamperów jest Volkswagen, a przyczep- Hobby. W przypadku Hobby trzeba podkreślić olbrzymi udział w rejestracji używanych przyczep - to aż 1396 sztuk na 7173 ogólnie zarejestrowanych w 2022 roku. Co mogło mieć wpływ na tę poprawę w czwartym kwartale? Z pewnością słabnące Euro zachęciło do odbierania zamówionych pojazdów tych, którzy od dłuższego czasu zwlekali z powodu silnej walut. Kolejnym czynnikiem mogła być sytuacja niespotykana od dawna, gdy pojawiły się u dealerów kampery dostępne „od ręki”. Popatrzmy jednak trochę inaczej na ten raport. W tym roku na polskim rynku przybyło łącznie 11 896 pojazdów kempingowych, a rok temu 13 044. Daje to łącznie ok 25 000 pojazdów kempingowych. To olbrzymia liczba. Te pojazdy trzeba będzie obsłużyć serwisowo. Tu upatrywałbym impuls do dalszego rozwoju rynku caravaningowego w Polsce.

wiceprezes PGC, wydawca czasopisma "Polski Caravaning" - Sebastian Klauz

 

Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w czwartym kwartale zarejestrowano r/r 4% mniej egzemplarzy (- 50 szt.), co zamyka rok ze spadkiem r/r na poziomie 7,4% dającym łączną liczbę 7 173 szt. (- 570 szt. r/r).

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (708 szt.) oraz Francja (415 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (108 szt.) oraz Belgia (83 szt.).

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych bez zmian. Na pierwszym miejscu znalazła się Wielka Brytania (1 525 szt.), na drugim miejscu znalazła się Holandia (1 507 szt.) i trzecim miejscu Dania (1 437 szt.).

Wartymi uwagi są statystyki rejestracji w ostatnich pięciu latach, z których wynika iż w kategorii nowych samochodów kempingowych oraz nowych przyczep kempingowych odnotowaliśmy trzykrotny wzrost pomiędzy 2022 a 2018 rokiem – samochody kempingowe – 1 877 szt. do 654 szt. – zmiana o 287% oraz przyczepy – 1 067 szt. do 345 szt. – zmiana o 308%.

Choć w czwartym kwartale 2022 roku nie odnotowaliśmy spadków w większości kategorii pojazdów i przyczep kempingowych, jednak wynik całego roku - zarówno w przypadku samochodów kempingowych nowych jak tez używanych - jest niższy o kilkanaście procent w porównaniu z rokiem poprzednim. To nie dziwi, bo branża wciąż doświadcza problemów z dostępnością pojazdów więc tym samym na rynek trafia mniej zabudów nowych pojazdów kempingowych. Przekłada się to oczywiście także na mniejszą podaż na rynku pojazdów używanych. Branża motoryzacyjna powoli wychodzi z dołka i mamy nadzieję, że obecny rok 2023 będzie lepszy niż poprzedni. Nieco bardziej optymistycznie wygląda sytuacja na rynku przyczep zarówno nowych jak też używanych, bo tutaj dostępność półprzewodników nie jest tak krytyczna, jak w przypadku pojazdów silnikowych. Pozostaje mieć nadzieję, że najbliższe miesiące, kiedy to klienci będą szykowali się do sezonu urlopowego, przyniosą wzrost sprzedaży samochodów - w tym pojazdów pod zabudowy kempingowe. Trzeba też niestety mieć na uwadze coraz bardziej widoczny kryzys, który może spowodować kłopoty na rynku kamperów i przyczep kempingowych, ale będzie to już zupełnie niezależne od kondycji branży motoryzacyjnej.

prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - Jakub Faryś

 

Źródło: Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).