Kary za usuwanie filtrów DPF – projekt ustawy już w Sejmie | MOTOFAKTOR

Kary za usuwanie filtrów DPF - projekt ustawy już w Sejmie

Grupa posłów złożyła u marszałka Sejmu projekt ustawy wprowadzający kary za usuwanie filtrów DPF.
16/07/2018

Projekt ustawy złożyła w Sejmie grupa posłów pod przewodnictwem Moniki Rosy, posłanki Nowoczesnej. Nowe przepisy miałyby zostać wprowadzone do Kodeksu wykroczeń oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kwota kary, jaką przewiduje projekt to 5 tys zł. Sankcje byłyby nakładane zarówno na kierowcę, który zlecił usunięcie z samochodu filtra cząstek stałych, jak i dla warsztatu samochodowego, który podjął się wykonania takiej usługi. Obecnie kierowcy, który jeździ samochodem z wyciętym filtrem DPF grozi mandat w wysokości 500 zł.

 

Jak uzasadniają autorzy projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie surowych sankcji dla kierowców za poruszanie się samochodami, z niesprawnym albo wyciętym filtrem cząstek stałych oraz dla podmiotów, które oferują usługi wycięcia albo modyfikacji filtra cząstek stałych. Korzystanie z samochodów ze zużytym albo wyciętym filtrem cząstek stałych jest w Polsce nagminne, choć to praktyka bardzo szkodliwa dla środowiska.

 

Do Polski sprowadza się obecnie ogromne ilości używanych samochodów z państw z Zachodniej Europy, ich duża część napędzana jest silnikiem wysokoprężnym Diesla. W latach 2016-2017 sprowadzono ok. 2 mln aut, w dużej mierze w wieku powyżej 10 lat. I chociaż pojazd bez takiego filtra lub działającego filtra nie powinien się poruszać po drogach, to jednak usunięcie z drogi takiego pojazdu nie jest obowiązkowe, a policja po kontroli ma obowiązek co najwyżej zatrzymać jego dowód rejestracyjny – uzasadniają projektodawcy.

 

W czerwcu 2018 informowaliśmy o tym, że na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury w marcu 2018 r. została opracowana procedura wykrywania wycięcia lub niesprawności filtra cząstek stałych (DPF) podczas okresowego badania technicznego. Procedura ta została włączona do prac legislacyjnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC65) wdrażającego do polskiego prawa Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającą dyrektywę 2009/40/WE. Obecnie projekt ustawy oczekuje na skierowanie pod obrady Rady Ministrów.

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).