11.10.2024 r. Rada UE zagłosowała za „Klauzulą Napraw” dla widocznych, koniecznie pasujących części zamiennych, przyjmując propozycje Komisji Europejskiej dotyczące rewizji dyrektywy projektowej i rozporządzenia projektowego.
Po ponad 3 dekadach głosowanie to kładzie kres niezharmonizowanej sytuacji sprzecznych przepisów krajowych, dając wszystkim europejskim konsumentom swobodę naprawy swoich pojazdów za pomocą wybranych przez siebie zewnętrznych części zamiennych, unikając szkodliwych monopoli na widoczne części zamienne.
„Z zadowoleniem przyjmujemy głosowanie Rady”, mówi Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalny FIGIEFA.
„W prawdziwie cyrkularnej gospodarce konsumenci powinni zawsze mieć możliwość wyboru części zamiennych według własnego wyboru podczas naprawy swoich produktów, niezależnie od oryginalnej marki lub dostawcy. Ta reforma zapewni, że przepisy dotyczące ochrony własności intelektualnej nie będą mogły być dłużej nadużywane na rynku wtórnym w celu narzucania nieuczciwych i nieuzasadnionych monopoli na widoczne części zamienne do napraw poprzez nieuzasadnione rozszerzenie praw projektowych, które są uzasadnione w przypadku produktów podstawowych, ale prowadzą do monopoli na rynku wtórnym, gdzie nie ma alternatyw projektowych dla części zamiennych związanych z nadwoziem pojazdu (must-match)”.
Klauzula napraw UE będzie miała zastosowanie do wszystkich nowych produktów od 2024 r. Jednak ze względu na rozbieżne stanowiska państw członkowskich UE negocjatorzy musieli pójść na kompromis w sprawie harmonogramu. Przez osiem lat od wejścia w życie dyrektywy ochrona wzoru widocznych części zamiennych do napraw będzie nadal dozwolona w państwach członkowskich, które nie zliberalizowały jeszcze swoich rynków krajowych w momencie przyjęcia ustawy, w przypadku istniejących produktów z zarejestrowanymi wzorami przed datą wejścia w życie dyrektywy. Oznacza to, że niektóre z już istniejących produktów nie skorzystają z Klauzuli Napraw w niektórych krajach do 2032 r.
Negocjatorzy zgodzili się na „domniemanie celów naprawy” dla niezależnych producentów lub sprzedawców części zamiennych, co było wymagane w celu zapewnienia pewności prawnej i przewidywalności biznesowej na europejskich rynkach napraw. Niezależni producenci lub sprzedawcy części zamiennych będą zwolnieni z gwarantowania, że ich produkty „są wykorzystywane wyłącznie w celu naprawy”, chroniąc ich w ten sposób przed niepotrzebnymi i kosztownymi sporami z właścicielami praw do wzorów. Muszą jednak informować konsumentów o pochodzeniu handlowym produktu i tożsamości producenta za pomocą wyraźnego i widocznego oznaczenia, aby mogli podejmować świadome decyzje.
Klauzula naprawcza UE przyniesie znaczące korzyści społeczne i ekonomiczne. Eksperci przewidują, że po pełnym wdrożeniu europejscy konsumenci w sektorze motoryzacyjnym zaoszczędzą od 450 do 720 milionów euro rocznie dzięki zwiększonej konkurencji, co poprawi siłę nabywczą i będzie przeciwdziałać inflacji.
Według definicji wykorzystywanej w ustawodawstwie europejskim widoczne części zamienne to części pojazdu silnikowego, które służą do naprawy w celu przywrócenia jego pierwotnego wyglądu.
Na rynku części zamiennych do samochodów osobowych występują następujące trzy segmenty widocznych części zamiennych:
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: FIGIEFA