Wczoraj (4 marca 2019 r.) Rada Europejska przyjęła stanowisko negocjacyjne w sprawie nowo proponowanych przepisów dotyczących etykietowania opon. Uaktualniają one kwestie etykietowania pod kątem efektywności energetycznej, a także rozszerzają zakres przepisów na opony do pojazdów ciężkich.
Dzięki nowym przepisom konsumenci będą mogli w świadomy sposób decydować o bezpieczeństwie i efektywności energetycznej opon, które kupują. Przepisy pomogą też zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w sektorze drogowym, a tym samym wywiązać się z unijnych zobowiązań w ramach porozumienia paryskiego.
rumuński minister energetyki i przewodniczący Rady - Anton Anton
Wnioski dotyczące aktualizacji i ulepszenia unijnego rozporządzenia w sprawie etykietowania opon zostały opublikowane przez Komisję Europejską 17 maja 2018 r. Stanowisko negocjacyjne Rady doprecyzowuje i rozszerza zakres obecnych ram regulacyjnych. Uaktualnia etykietę i zaleca, by zamieszczać na niej informacje o przyczepności na śniegu i lodzie. Nowe wymogi dotyczące ekspozycji etykiety, w tym w przypadku sprzedaży na odległość i sprzedaży przez internet, poprawią jej widoczność dla konsumentów i sprawią, że w momencie podejmowania decyzji o zakupie będą oni dysponować pełnymi informacjami. Rozporządzenie poprawia też egzekwowanie przepisów, gdyż wprowadza obowiązek rejestrowania opon w bazie danych o produktach.
Zakres rozporządzenia po raz pierwszy zostaje rozszerzony na opony do ciężarówek i autobusów (opony C3). Wcześniej przepisami były objęte tylko opony do samochodów osobowych i dostawczych. Stanowisko Rady pozwoli też w przyszłości uwzględnić opony bieżnikowane, gdy tylko opracowana zostanie odpowiednia metoda badania ich właściwości użytkowych. Klauzula przeglądowa przewiduje możliwość dodania do etykiety w przyszłości parametru w postaci przebiegu i ścierania, gdy dostępne będą odpowiednie metody testowe.
System etykietowania opon ma zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i poziom hałasu w sektorze transportu, zwiększyć zaś bezpieczeństwo drogowe. Ma temu służyć lepsze informowanie konsumentów o efektywności paliwowej oraz parametrach hałasu i bezpieczeństwa opon, które kupują. Ok. 22% gazów cieplarnianych emitowanych w UE pochodzi z transportu drogowego. Opony – głównie z powodu oporu toczenia – decydują o 5–10% zużycia paliwa. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisje, a niższe zużycie paliwa sprzyja oszczędnościom.
Oznaczanie opon stanowi też część unijnego prawodawstwa dotyczącego efektywności energetycznej produktów. Obejmuje to przepisy dotyczące ekoprojektu, które określają minimalne wymagania, które muszą spełniać produkty związane z energią przed ich wprowadzeniem na rynek unijny, oraz przepisy dotyczące etykietowania energetycznego, które dostarczają konsumentom informacji o zużyciu energii i innych istotnych aspektach produktów, pomagając im podejmować świadome, opłacalne i przyjazne dla środowiska decyzje o zakupie.
Zmiana przepisów stała się konieczna, ponieważ z przeglądu obecnych ram prawnych wynikło, że system etykietowania opon nie w pełni realizuje swój cel, którym jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Powodem były słaba ekspozycja etykiet i brak egzekwowania przepisów.
Po tym jak Parlament Europejski przyjmie swoje stanowisko w sprawie proponowanego aktu, będą mogły się rozpocząć negocjacje międzyinstytucjonalne.
Źródło: Rada Europejska/Komisja Europejska