Kiedy wymieniać filtry oleju i komu ufać w tej sprawie? | MOTOFAKTOR

Kiedy wymieniać filtry oleju i komu ufać w tej sprawie?

Teoretycznie filtry oleju należy wymieniać zgodnie z okresami zalecanymi przez producenta. Praktyka warsztatowa pokazuje jednak, że nie zawsze.

Mimo, że konstrukcyjnie silniki spalinowe są nadal bliskie swoim przodkom to modyfikacje np. w układach zasilania wymusiły, niekoniecznie zgodne z naszymi oczekiwaniami, zmiany w układach filtracyjnych. Long life, system start-stop, emisja spalin, a nawet powietrze, którym oddychamy – to wszystko wymusza zmiany w konstrukcji filtrów i całych układów filtracyjnych. Przyzwyczajeni do ożywionych dyskusji o interwałach wymian, w tej publikacji zestawiamy opinie kilku doświadczonych mechaników z zaleceniami producentów aut, na których bardzo często bazuje kierowca. Zaczynamy od filtrów oleju.

 

Przedstawiciele Hengst Filter odwiedzili zaprzyjaźnionego mechanika, który pracuje w warsztacie z wieloletnią tradycją, specjalizującym się w tzw. szybkich naprawach. Na stanowisku miał dosyć młodą Skodę Superb z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Samochód od pierwszego kilometra w obsłudze flotowej, więc wszystkie przeglądy wykonywane były zgodnie z książką serwisową i zaleceniami producenta. Był to doskonały pretekst do rozmowy o interwałach wymiany filtra oleju (i samego oleju). Według wskazań producenta, wymiany należy dokonać co 30 tys. km lub co dwa lata – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W tym momencie przedstawiciele Hengst Filter również odnoszą się do swoich szkoleń. Filtr oleju i częstotliwość jego wymiany zawsze wywołuje zgodną reakcję mechaników: „żadne 30 tysięcy, wymiana co 15 tys. km”. Następnie słychać o silnikach, które przepalają nadmierne ilości oleju, o problemach z napinaniem łańcuszków rozrządu i prawie zawsze kończy się to sakramentalnym „kiedyś to były silniki”. Tak, osiągały 50 KM z litra pojemności i zalewane były olejem 15W40.

 

Zintegrowany moduł filtracji oleju do silnika AMG M139 / AMG A-Klasa, zawiera zawór obejściowy, wymiennik ciepła, przyłącza do chłodziwa i opatentowany filtr oleju Hengst Energetic®

Odsuwając na bok teorie spiskowe krążące wokół oleju i długowieczności współczesnych silników (a raczej jej braku), musimy przyjąć, że zmiany jakie nastąpiły w silnikach i ich osprzęcie, chęć obniżania kosztów eksploatacji, a także troska o ekologię (utylizacja materiałów eksploatacyjnych) wymusiły na producentach pojazdów wprowadzenie długich interwałów wymiany oleju i filtra oleju. Zmiany te były wprowadzane we współpracy z firmami olejowymi i producentami filtrów – dlatego tak często Hengst podkreśla, że jest nie tylko pierwszomontażowym producentem wkładów filtracyjnych, ale również partnerem OE w opracowaniu kompletnych, często modułowych rozwiązań filtracyjnych dla producentów silników i samochodów. Dzięki temu ma się pewność, że w filtrach Hengst zastosowano odpowiedni materiał filtracyjny, który w połączeniu z olejem o właściwościach wskazanych przez producenta silnika, zapewni prawidłowy przepływ i filtrację podczas całego cyklu pracy pomiędzy interwałami wymian.

 

W przypadku filtra oleju nie chodzi tylko o to, by zgadzały się jego wymiary – najważniejsze jest zastosowanie właściwego medium filtracyjnego oraz zapewnienie należytej pracy zaworu obejściowego. Czy w związku z tym lepiej utrzymywać interwały wymian wskazane przez producenta, czy skrócić je do 15 tysięcy kilometrów? Druga opcja wydaje się rozsądniejsza, choć dużo zależy od sposobu eksploatacji konkretnego samochodu. Jazda w mieście na krótkich dystansach, często z niedogrzanym silnikiem jest zdecydowanym wskazaniem do skrócenia przebiegu pomiędzy wymianami oleju. Czysty olej to nie tylko właściwe smarowanie elementów układu korbowo – tłokowego. To również utrzymanie właściwej temperatury silnika. Nie zapominajmy też o wpływie oleju na pracę turbosprężarki.

 

Filtry oleju Hengst Filter

Zastanawiając się nad sensem częstszych wymian oleju wraz z filtrem oleju należy wspomnieć o najbardziej chyba nielubianym rozwiązaniu, które gości we współczesnych samochodach: system start-stop zakładający wyłączanie silnika po zatrzymaniu pojazdu. Niestety, powoduje to spływanie oleju z powierzchni współpracujących ze sobą części i ich chwilową pracę „na sucho” po uruchomieniu silnika. Jeśli pomnożymy taki cykl razy kilka tysięcy to przed oczami mamy obraz pokruszonych pierścieni tłokowych i mocno porysowanych gładzi cylindrowych. Pamiętajmy jednak o tym, że skrócenie okresu wymiany oleju i filtra oleju nie jest wytłumaczeniem używania innego (np. tańszego) oleju, niż zalecany przez producenta pojazdu, a także nie usprawiedliwia stosowania tanich filtrów zawierających niedopasowane do danego silnika komponenty. Omawiana Skoda zużywa niecałe 4 litry oleju pomiędzy wymianami (w zależności od trybu jazdy, kierowca dolewa 600-650 ml oleju co 5000km), a szybka wyprawa ze Śląska do Trójmiasta kosztuje kierowcę dodatkowy litr oleju w każdą stronę.

A co z filtracją oleju w skrzyni biegów?

Podczas rozmowy o filtrach oleju padło pytanie o nasze podejście do wymiany oleju i filtra w skrzyni biegów. W przypadku mechanicznej skrzyni biegów przebiegi w okolicach 120 – 150 tys. km pomiędzy wymianami nie są wartościami ekstremalnymi. Bardziej problematyczna jest rozmowa o automatycznych skrzyniach biegów.

 

Nie jest to łatwy temat – z jednej strony wszyscy mamy świadomość tego, że każdy płyn krążący w układzie należy filtrować i okresowo wymieniać, z drugiej strony, często musimy stanąć wbrew zaleceniom producenta auta (i wbrew obiegowym opiniom), który twierdzi, że skrzynia automatyczna jest bezobsługowa i oleju nie wymienia się. Co zrobić? Czerpać z materiałów producenta skrzyni biegów – w większości przypadków wyraźnie wskazuje on przebieg, po którym należy wymienić olej i filtr. Nie będziemy tutaj roztrząsali, którą metodą (dynamiczną czy statyczną) powinno się wymieniać olej – zostawiamy to specjalistom w tej dziedzinie. Odpowiadając na pytanie, kiedy należy wymieniać, sugerujemy przebiegi 60 – 90 tys. km w zależności od warunków eksploatacji.

 

W ofercie Hengst Filter jest już ponad 60 filtrów oleju przekładniowego

 

Podczas szkoleń Hengst, przy okazji tematu skracania interwałów wymiany filtrów, od czasu do czasu pojawia się argument ceny („bo klient chce tanio”). Gdybyśmy chcieli w opisywanej Skodzie wymieniać filtry regularnie zgodnie z zaleceniami mechanika, to olej i filtr oleju stanowiłyby dodatkowy wydatek 320 zł. Dużo? Podzielone przez przebieg 15 tys. km daje nam 21 zł na każde 1000 km – zdecydowanie mniej niż kierowca wydaje na „dolewki”.

 

Artykuł sponsorowany przez Hengst Filter

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).