Wzmożone dymienie, szczególnie przy rozruchu zimnego silnika, głośne spalanie przed osiągnięciem właściwej temperatury działania lub nierówna praca przy rozgrzanym silniku to tylko niektóre z nich. Spadek mocy silnika lub zwiększone zużycie paliwa mogą być także spowodowane przez niesprawne świece żarowe. Sezon jesienno-zimowy to dobry czas na kontrolę świec, zgodnie z powiedzeniem, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Świece żarowe ulegają zużyciu, dlatego należy regularnie kontrolować ich działanie. Dobrą i zalecaną przez Boscha praktyką jest regularna kontrola i wymiana świec metalowych najpóźniej po przebiegu 80 tys. km, a ceramicznych po 200 tys. km.
Istnieje kilka metod na sprawdzenie sprawności świec żarowych. Zmierzenie oporności pozwala szybko zdiagnozować, czy świeca działa prawidłowo. Gdy konieczna jest jej wymiana, zalecane jest zastosowanie wysokiej jakości produktów o wysokiej trwałości np. Bosch Duraterm. Dla klienta będzie to oznaczać dłuższe cykle wymiany, czyli oszczędność kosztów.
Jednocześnie warto zwrócić uwagę na stan świec, aby zapobiegać ich korozji i zapieczeniu. Nawet gdy nie ma potrzeby natychmiastowej wymiany, jest to postępowanie rekomendowane i efektywne. Świeca jest zamontowana w głowicy cylindra. Przy wysokim przebiegu i ciągłej ekspozycji w wysokich temperaturach może nastąpić korozja oraz zapieczenie świecy w gnieździe.
W obu tych przypadkach, przy próbie odblokowania i wykręcenia, może ona pęknąć i się urwać. Nie wolno więc wyjmować świecy na siłę, gdyż jej dolna część może pozostać w głowicy, a to z kolei może skończyć się nawet wymianą całego elementu. Prawdopodobnie trudno będzie wyjaśnić klientowi spore, nieprzewidziane koszty oraz stracony czas. Pamiętajmy, że takiej sytuacji można zapobiec, a koszt wymiany kompletu świec żarowych zostanie zaakceptowany przez klienta.
Dlatego w przypadku usterki jednej świecy po przebiegu powyżej 60 tys. km Bosch rekomenduje wymianę wszystkich świec żarowych. Sama wymiana świec jest prostym zadaniem. Przed założeniem trzeba oczyścić gwinty/gniazda i otwory montażowe z sadzy oraz innych pozostałości.
Świece żarowe należy najpierw wkręcić ręcznie, aż gniazdo dotknie głowicy cylindra. W drugim etapie niezbędny jest klucz dynamometryczny, aby zastosować zalecany moment dokręcenia zgodny z zaleceniem producenta pojazdu. W ten sposób unikniemy przekręcenia świecy.
Stosuj sprawdzone świece żarowe Boscha, aby zapewnić wysoką jakość i długą żywotność. Dowiedz się więcej.
Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch