Kiedy zadbać o filtry w pojazdach ciężarowych? | MOTOFAKTOR

Kiedy zadbać o filtry w pojazdach ciężarowych?

Bosch wspiera warsztaty szeroką gamą filtrów wysokiej jakości. Również tych do pojazdów ciężarowych. Warto wiedzieć, kiedy je wymieniać, aby silnik i inne układy były sprawne jak najdłużej.

Pojazdy ciężarowe muszą pracować każdego dnia. Ich przestoje kosztują kilka tysięcy złotych dziennie. Regularne kontrole i wymiany filtrów pomagają utrzymać bezpieczeństwo pojazdów na drodze. Należy ściśle przestrzegać terminów przeglądów okresowych, określonych przez producenta pojazdu. W niektórych przypadkach na podstawie doświadczeń Bosch podaje własne zalecenia dotyczące wymiany.

Asortyment filtrów Bosch

Bosch oferuje kompleksowy asortyment filtrów do wielu popularnych modeli pojazdów
użytkowych i silników chroniących silnik, układy wtryskowe i hydraulikę.

Filtry oleju napędowego

Filtry oleju napędowego skutecznie oddzielają od paliwa cząstki stałe, wodę i inne zanieczyszczenia.
Przyczyniają się do optymalnych osiągów silnika i chronią układ wtryskowy. Ze względu na występowanie dużego natężenia przepływu paliwa, pojazdy użytkowe są często wyposażone dodatkowo w separatory wody, które wstępnie odfiltrowują wodę i większe cząsteczki, a dokładne filtrowanie paliwa jest zadaniem filtra oleju napędowego.

Częstotliwość wymiany: zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu

Filtry oleju

Oprócz głównego filtra przepływowego, który filtruje całkowitą ilość oleju przy każdym tłoczeniu, pojazdy użytkowe są zwykle wyposażone w filtr bocznikowy. Wspomaga on działanie głównego filtra przepływowego oddzielając bardzo drobne cząsteczki. Olej o większej lepkości nie dociera już do wszystkich miejsc, które mają być smarowane. Mogłoby to spowodować zwiększone zużycie silnika.

Częstotliwość wymiany: zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu

Filtry powietrza

Filtry powietrza chronią silnik i wspomagają prawidłowe działanie czujników w kanale dolotowym powietrza. Skutecznie usuwają cząsteczki z zasysanego powietrza i przyczyniają się do optymalnej pracy silnika. W przypadku filtrów powietrza do pojazdów użytkowych osiąga się to stosując odpowiedni materiał filtracyjny o dużej powierzchni filtracji, a w niektórych przypadkach filtrację wielostopniową.

Częstotliwość wymiany: zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu

Filtry kabinowe

Filtry kabinowe zwiększają ochronę pasażerów pojazdu przed pyłkami, drobnymi pyłami, a także szkodliwymi gazami o nieprzyjemnym zapachu. Ciężarówki to miejsca pracy, dlatego główny nacisk jest położony na ochronę zdrowia kierowców. Niefiltrowane powietrze w kabinie może zmniejszyć koncentrację i pogorszyć widoczność z powodu zabrudzenia szyb.

Częstotliwość wymiany: co 120 000 km, przynajmniej raz w roku – zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu

Filtry Denoxtronic

Filtry w układzie Denoxtronic są zintegrowane z modułem tłoczącym. Chronią one wtryskiwacz, wspomagając w ten sposób optymalne dozowanie środka AdBlue. Niewystarczająca filtracja może utrudnić redukcję tlenków azotu (NOx) w katalizatorze SCR. Pojazd może przejść wówczas w tryb awaryjny.

Częstotliwość wymiany: zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu

Wkłady osuszacza powietrza

W pojazdach użytkowych sprężone powietrze jest wykorzystywane w układach hamulcowych, zawieszeniu pneumatycznym, obsłudze drzwi w autobusach oraz układzie kontroli trakcji. Wkłady osuszają sprężone powietrze i skutecznie zatrzymują cząsteczki i krople oleju. Zapobiega to korozji i zmniejsza ryzyko awarii w zimie z powodu oblodzenia.

Częstotliwość wymiany: raz w roku

Filtry płynu chłodzącego

Filtry płynu chłodzącego niezawodnie oczyszczają płyn chłodzący z cząstek stałych i innych pozostałości. W ten sposób chronią układ chłodzenia przed korozją i zapobiegają przedwczesnemu zużyciu pompy wody.

Częstotliwość wymiany: regularnie, razem z filtrem oleju

Filtry oleju hydraulicznego

Ciśnienia występujące w układach hydraulicznych pojazdów przeznaczonych do pracy w terenie mogą dochodzić do 400 barów. Filtry oleju hydraulicznego zatrzymują zanieczyszczenia takie jak pył, ścier metalowy i wodę.

Częstotliwość wymiany: zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu

Separatory mgły olejowej

Separatory mgły olejowej chronią układ dolotowy silnika. Skutecznie oczyszczają zawracane ze skrzyni korbowej przedmuchy spalin z aerozoli i kropel oleju, które mogłyby zanieczyścić i uszkodzić turbosprężarki, przepływomierze powietrza, intercoolery, zawory i katalizatory.

Częstotliwość wymiany: w ruchu na krótkich dystansach co 40 000 km; w ruchu dalekobieżnym co 80 000 km.

Więcej o ofercie filtrów Bosch dowiesz się TUTAJ.

Artykuł sponsorowany przez Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).