Klocki hamulcowe do autobusów i ciężarówek. W czym różne? | MOTOFAKTOR

Klocki hamulcowe do autobusów i ciężarówek. W czym różne?

W ofercie Steinhof co roku klocki hamulcowe do pojazdów ciężarowych i autobusów mają coraz więcej referencji. Część wygląda identycznie, ale ma inne oznaczenia i cenę. Nie bez powodu.

 

  • W przypadku auto osobowych jest duże prawdopodobieństwo, że klocek hamulcowy spełni swoje zadanie, zwłaszcza wtedy, gdy samochód będzie używany w przeciętny sposób
  • W przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów jest to bardziej skomplikowane ze względu na różną ich ładowność oraz sposób eksploatacji
  • Klocki hamulcowe do pojazdów ciężarowych i autobusów mogą się między sobą różnić m.in. kształtami, czy też składem i procedurą wytworzenia warstwy ciernej
  • W gamie Steinhof wyodrębniona jest specjalna linia klocków hamulcowych Premium, która cechuje się m.in. wydłużoną żywotnością
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że jeśli klocek hamulcowy pasuje do danego zacisku hamulcowego, to znaczy, że został prawidłowo dobrany i można go z powodzeniem eksploatować. W przypadku modeli osobowych rzeczywiście jest duże prawdopodobieństwo, że spełni on swoje zadanie, zwłaszcza wtedy, gdy samochód będzie używany w przeciętny sposób. Owszem – na rynku spotykamy klocki hamulcowe o dedykowanym przeznaczeniu i unikalnych cechach np. obniżony poziom pylenia lub z podwyższona wytrzymałość na temperaturę pracy, potrzebną w sportach motorowych. Generalnie rzecz biorąc każdy klocek hamulcowy musi zagwarantować bezpieczny dojazd z domu do pracy, sklepu czy na wakacje.

Ciężarówka ciężarówce nierówna, gdy chodzi o klocki hamulcowe

W przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ pojazdy te różnią się ładownością oraz sposobem eksploatacji. Inaczej użytkuje się ciężarówkę rozwożącą codziennie mleko, od tego samego modelu w wersji wyposażenia przeznaczonej np. do transportu międzynarodowego.

 

Należy także brać pod uwagę różnicę w obciążeniu pojazdów ciężarowych – zestaw do transportu styropianu pracuje odmienne od ciężarówki do rozwożenia stalowych konstrukcji na niskopodłogowych platformach. Jeszcze inne środowisko pracy ma cysterna, która z założenia jedzie codziennie z pełnym zbiornikiem, żeby później poruszać się po drogach, jako pusty zestaw pojazdów.

 

Jeszcze większe rozbieżności pojawią się wtedy, gdy zestawimy ze sobą klocek do pojazdu ciężarowego typu wywrotka, który powoli przedziera się przez grząskie place budów i klocek przeznaczony do autobusu dalekobieżnego, który pokonuje setki kilometrów po autostradach.

 

Nie bez znaczenia są także olbrzymie różnice w interwałach przeglądowych. Niektóre klocki muszą wytrzymać zaledwie 20-30 tys. km. Inne powinny wytrzymać nawet 200 tys. km!

Sekrety warstwy ciernej klocków hamulcowych

Jeśli tego typu zastrzeżenia są ujęte w katalogach części zamiennych, klocki hamulcowe zawsze będą się od siebie różnić. Czasem są odmienne kształty. W innym przypadku o dedykowanym przeznaczeniu świadczy jedynie skład i procedura wytworzenia warstwy ciernej.

 

Musi być ona dobrana tak, aby możliwie jak najlepiej spełniać wymagania danego pojazdu. Pod pojęciem różnic wytworzenia rozumiemy np. sposób przygotowania i skład materiału ciernego, ciśnienie, temperatura i czas prasowania, a także czas czy temperatura wygrzewania klocków. W gamie Steinhof wyodrębniona jest także specjalna linia klocków hamulcowych Premium, która cechuje się m.in. wydłużoną żywotnością. W związku z tym oczywiste będą różnice w cenie pomiędzy klockiem podstawowym a wersją Premium, choć na pierwszy rzut oka mogą wyglądać one podobnie.

Różnice klocków hamulcowych zgodne z homologacją

Steinhof stawia sobie za cel pełną zgodność z wyrobami OE. Z tego względu – tak jak w referencjach OE – różnicuje skład mieszanek ciernych, a także inne szczegóły budowy wybranych klocków hamulcowych. Wszystko po to, aby spełniały one wymagania dotyczące przebiegu, czy pracy w szczególnie trudnych warunkach.

 

Klocki hamulcowe PREMIUM Line cechuje wysoki komfort użytkowania oraz wydłużona żywotność. Skład mieszanki ciernej i osiągnięcie takich parametrów są owocem kilkuletnich badań w laboratorium STEINHOF, jak również testów drogowych w różnych warunkach.

 

Klocki hamulcowe firmy Steinhof posiadają siatkę wzmacniającą, która zapobiega oderwaniu materiału ciernego od płytki nośnej, co znacznie poprawia bezpieczeństwo. Jakość klocków z linii PREMIUM jest zatem porównywalna z klockami oryginalnymi, przeznaczonymi na pierwszy montaż w pojazdach ciężarowych. Dodatkowo klocki te w sposób łagodny oddziaływają na tarcze hamulcowe. Ma to oczywiście nieznaczne odzwierciedlenie w wyższej cenie. która jest rekompensowana mniejszą częstotliwością wymian na przestrzeni całej eksploatacji produktu. W przypadku floty pojazdów ciężarowych generuje to spore oszczędności dla firm – wyjaśnia Dawid Tarchała, kierownik działu Badań i Rozwoju klocków hamulcowych w firmie Steinhof.

 

Wszystkie klocki hamulcowe Steinhof posiadają wymagane certyfikaty i homologacje ECE R-90: angielską E11 wydaną przez VCA i polską E20 wydaną przez PIMOT a ich produkcja odbywa się na podstawie systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015, który monitoruje cały proces.

 

Źródło: Steinhof

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).