„Informujemy, że w dniu dzisiejszym w wyniku zakłócenia funkcjonowania systemów teleinformatycznych Grupy Kapitałowej Inter Cars S.A. nastąpiła przerwa w działaniu systemów sprzedażowych Spółki i jej podmiotów zależnych. Aktualnie trwają prace zmierzające do ustalenia zakresu problemu oraz przywrócenia funkcjonalności systemów. Przerwa w działaniu systemów teleinformatycznych Grupy Kapitałowej Inter Cars S.A. została najprawdopodobniej spowodowana międzynarodowym atakiem hakerskim, o którym informowały dzisiaj rządy niektórych państw oraz światowe środki masowego przekazu. Spółka poinformowała o sprawie polskie organy ścigania” – taki komunikat ukazał się 27 czerwca po południu na profilu spółki Inter Cars S.A. na Facebooku.
Komentarze wspierające spółkę zamieszczała zarówno konkurencja Inter Cars, jak i dostawcy. ,”Nie ma przyzwolenia na tego typu działania! Życzymy Waszym systemom szybkiego powrotu do pełnej sprawności” – to komentarz ProfiAuto. „Każda firma jest narażona na atak cyberprzestępców. Dlatego trzymamy kciuki za dział IT Inter Cars i życzymy jak najszybszego wznowienia sprzedaży” – komentował Philips Automotive Lighting Polska, a Breck – „Trzymamy za Was kciuki”.
Atak hakerski wywołał spore zamieszanie – uniemożliwił terminową realizację zamówień, część filii nie mogła działać normalnie, problemy mają także filie Inter Cars w Czechach. Żadna z filii nie chciała udzielić oficjalnie informacji dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego spółki, jednak Motofaktor.pl udało się skontaktować z dyrektorem ds. korporacyjnych Inter Cars S.A., Jackiem Piotrowiakiem.
Potwierdzam, że nasze systemy teleinformatyczne stały się obiektem międzynarodowego ataku hakerskiego, który - jak donoszą środki masowego przekazu - dotknął także wielu innych spółek w Polsce i w innych krajach. Czynimy starania, by jak najprędzej systemy były sprawne w 100 proc. Gdy tylko przywrócona zostanie pełna funkcjonalność systemów, będziemy dążyć do jak najszybszej realizacji zamówień naszych klientów, co jest dla nas najważniejsze. W tej chwili jest sprawny IC Katalog Online i z niego można zamawiać potrzebne części.
dyrektor ds. korporacyjnych Inter Cars S.A. - Jacek Piotrowiak
Klienci Inter Cars, głównie warsztaty samochodowe, realizują więc zamówienia za pośrednictwem Katalogu Online.
Ja od zawsze zamawiam przez Katalog Online IC i tym razem również jak przez niego zamówiłem to części przyszły, choć nie wszystkie. Widać, że mają problemy z drukowaniem faktur, ale one mogą przyjść w późniejszym terminie. Sądzę, że za 1-2 dni wszystko powinno wrócić do normy.
sklep Auto Gigant - Auto części Kraków - Tomasz StolarskiNasza dzisiejsza dostawa od Inter Cars przyjechała normalnie, tylko musieliśmy złożyć zamówienie przez Katalog Online, bo gdy próbowaliśmy telefonicznie to konsultanci mówili, że system nie działa.
- przedstawiciel serwisu Krzem Garage w Szembruku niedaleko Grudziądza
Trudno więc przewidzieć jak szybko sytuacja Inter Cars wróci do normy, jednak pewne jest, że sprzedaż nie została wstrzymana i klienci spółki mogą dalej dokonywać zakupów korzystając z Katalogu Online IC.