Awaria modułu pompy paliwowej w Seacie Leonie 2.0 TDI 16v 135 kW z 2016 roku wywołuje dwa kody usterki.
Układ paliwowy nowoczesnego silnika wysokoprężnego realizuje część swoich funkcji w oparciu o sygnały przesyłane ze sterownika jednostki napędowej do elektronicznego modułu pompy paliwa sekcji niskiego ciśnienia. Zastosowanie modułu pompy pozwala na precyzyjną regulacje prędkości obrotowej wirnika pompy i uzyskanie wymaganego ciśnienia paliwa. Moduł sterujący mocą pompy wysyła sygnał PWM, a zmiana współczynnika wypełnienia decyduje o prędkości obrotowej pompy.
Wartość maksymalnego natężenia prądu dostarczanego do pompy paliwa może wynieść w zależności od typu układu zasilania od 12 A do 18 A. Elektroniczny moduł pompy jest zlokalizowany w pobliżu zbiornika paliwa, najczęściej w miejscu mocowania pompy ze zbiornikiem paliwa.
Sprawdzenie szczelności obwodu niskiego ciśnienia paliwa, wymiana filtra paliwa, weryfikacja przewodów paliwowych pod kątem ich potencjalnego zatkania. Po podłączeniu manometru, zauważono że spadek ciśnienia paliwa występuje po około 2 minutowej pracy silnika.
W kolejnych krokach sprawdzono natężenie prądu doprowadzanego do pompy paliwowej (ilustracja 3 i 5) które nie odbiegało od przyjętej normy gdy silnik pracował na biegu jałowym. Następnie przeprowadzono weryfikacje sygnału PWM – sygnał wyraźnie zanikał na ekranie oscyloskopu dokładnie po 2 minutowej fazie pracy silnika na biegu jałowym (ilustracja 4). Opisany zanik sygnału sterującego mocą pompy paliwowej świadczył jednoznacznie o uszkodzeniu elektronicznego modułu. Po wymianie modułu praca silnika wróciła do normy.