Z życia mechanika: Seat Leon 2.0 TDI i błąd P2635 / P308D00 | MOTOFAKTOR

Z życia mechanika: Seat Leon 2.0 TDI i błąd P2635 / P308D00

Awaria modułu pompy paliwowej w Seacie Leonie 2.0 TDI 16v 135 kW z 2016 roku wywołuje dwa kody usterki.

  • Silnik gaśnie po około 2 minutach pracy.
  • Objaw pojawia się cyklicznie po każdym uruchomieniu silnika.
  • W sterowniku silnika są zrejestrowane kody usterek P2635 i P308D00.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz nastronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

 

Układ paliwowy nowoczesnego silnika wysokoprężnego realizuje część swoich funkcji w oparciu o sygnały przesyłane ze sterownika jednostki napędowej do elektronicznego modułu pompy paliwa sekcji niskiego ciśnienia. Zastosowanie modułu pompy pozwala na precyzyjną regulacje prędkości obrotowej wirnika pompy i uzyskanie wymaganego ciśnienia paliwa. Moduł sterujący mocą pompy wysyła sygnał PWM, a zmiana współczynnika wypełnienia decyduje o prędkości obrotowej pompy.
Wartość maksymalnego natężenia prądu dostarczanego do pompy paliwa może wynieść w zależności od typu układu zasilania od 12 A do 18 A. Elektroniczny moduł pompy jest zlokalizowany w pobliżu zbiornika paliwa, najczęściej w miejscu mocowania pompy ze zbiornikiem paliwa.

Objawy usterki

  • Brak mocy silnika.
  • W trakcie pracy silnika na biegu jałowym, po około 2 minutach zaczyna występować charakterystyczny symptom objawiający się nierównomierną pracy jednostki napędowej – następnie po kilkudziesięciu sekundach silnik gaśnie. Opisany objaw pojawia się cyklicznie po każdym uruchomieniu jednostki napędowej.
  • W sterowniku silnika są zrejestrowane następujące kody usterek:
    P2635 – pompa paliwowa A – mała wydajność tłoczenia, P308D00 – pompa paliwowa A -prędkość obrotowa za niska.

Czynności diagnostyczne

Sprawdzenie szczelności obwodu niskiego ciśnienia paliwa, wymiana filtra paliwa, weryfikacja przewodów paliwowych pod kątem ich potencjalnego zatkania. Po podłączeniu manometru, zauważono że spadek ciśnienia paliwa występuje po około 2 minutowej pracy silnika.

W kolejnych krokach sprawdzono natężenie prądu doprowadzanego do pompy paliwowej (ilustracja 3 i 5) które nie odbiegało od przyjętej normy gdy silnik pracował na biegu jałowym. Następnie przeprowadzono weryfikacje sygnału PWM – sygnał wyraźnie zanikał na ekranie oscyloskopu dokładnie po 2 minutowej fazie pracy silnika na biegu jałowym (ilustracja 4). Opisany zanik sygnału sterującego mocą pompy paliwowej świadczył jednoznacznie o uszkodzeniu elektronicznego modułu. Po wymianie modułu praca silnika wróciła do normy.

Pomiar testerem Hella Gutmann
Ilustracja 1. Kody usterek zarejestrowane w sterowniku silnika. Urządzenie diagnostyczne: Hella Gutmann Mega Macs X. (autor: M. Leśniewski)

 

Pomiar testerem Hella Gutmann
Ilustracja 2. Kody usterek zarejestrowane w sterowniku silnika. Urządzenie diagnostyczne: Hella Gutmann Mega Macs X. (autor: M. Leśniewski)

 

Pomiar testerem Hella Gutmann
Ilustracja 3. Oscyloskopowy pomiar sygnału PWM sterującego mocą pompy, i weryfikacja natężenia prądu. Urządzenie diagnostyczne: Hella Gutmann Mega Macs X. (autor: M. Leśniewski)

 

Pomiar testerem Hella Gutmann
Ilustracja 4. Oscyloskopowy przebieg sygnału PWM w momencie zaistnienia usterki, zanik sygnału jest widoczny w przedziale czasu powyżej T>120 ms. Urządzenie diagnostyczne: Hella Gutmann Mega Macs X. (autor: M. Leśniewski)

 

Pomiar testerem Hella Gutmann
Ilustracja 5. Sprawdzenie wartości natężenia prądu doprowadzanego do pompy paliwowej. Urządzenie diagnostyczne: Hella Gutmann Mega Macs X. (autor: M. Leśniewski)

 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).