Castrol Edge, będący przedmiotem ciągłych badań i rozwoju przez ostatnich 10 lat, został opracowany specjalnie z myślą o redukcji tarcia zmniejszającego osiągi w silnikach – czyli problemu nasilającego się w związku z ciągłym zmniejszaniem rozmiarów silników przy jednoczesnym wprowadzaniu coraz wydajniejszych technologii motoryzacyjnych.
Wraz ze wzrostem ciśnienia w silniku, zwiększa się tarcie mogące zmniejszyć moc silnika nawet o 10%. W ciągu minuty, części w silniku stykają się ze sobą 32 000 razy*, więc w ciągu godziny są miliony sytuacji, w których tarcie może wpływać na osiągi i długość okresu eksploatacji silnika. Castrol Edge z innowacyjną technologią Fluid Titanium przekształca się pod wpływem ciśnienia, a jego struktura molekularna zmienia się, tworząc w silniku tymczasową, stałą poduszkę między powierzchniami styku. Dzięki temu, olej redukuje tarcie zmniejszające osiągi nawet o 20%, odblokowując pełną moc silnika.
Krótko mówiąc, tarcie jest wrogiem mocy silnika. Jako wynalazcy, poszukujemy formulacji, która zacznie radzić sobie z narastającym problemem tarcia w silniku – a obecna formulacja oleju Castrol Edge daje nam podstawy, aby uznać ją za postęp większy niż w przypadku jakiegokolwiek innego środka smarnego na rynku. Nasza linia Castrol Edge z technologią Fluid Titanium wyraźnie przewyższa możliwości poprzednich linii środków smarnych, dzięki czemu kierowcy otrzymają produkt o znacznie lepszych parametrach.
Product Development Director w firmie Castrol - dr Rebecca Yates
Castrol przesunął również granice metod testowych, aby dowiedzieć się, jak dodatki uszlachetniające reagują w środkach smarnych przy maksymalnych ciśnieniach. Frma nawiązała współpracę z Uniwersytetem Edynburskim w celu opracowania całkowicie nowego i wyjątkowego procesu testowego, wykorzystującego nowoczesne imadło diamentowe oraz synchrotron – pierwsze i jedyne tego rodzaju stanowisko testowe w branży olejowej. Ekstremalnie wysokie ciśnienia uzyskane przy użyciu diamentów pozwoliły naukowo udowodnić, że stosowana przez Castrol technologia Fluid Titanium zmienia strukturę molekularną oleju.
Pod wpływem ciśnienia panującego w silniku, środek smarny przechodzi taką samą transformację. Jego struktura molekularna zmienia się z płynu w tymczasową strukturę fizyczną odporną na ciśnienie, jakiemu poddawane są części silnika, a zwłaszcza wałek rozrządu. Po uwolnieniu ciśnienia, Castrol Edge powraca do stanu płynnego.
Ta formulacja jest oparta na zasadach tribologii. Od wyboru dodatków, po stworzenie samej technologii Fluid Titanium i proces gruntownych testów, jakim poddaliśmy produkt, wszystko, co robiliśmy bazuje na chemii wysokociśnieniowej. Można śmiało powiedzieć, że Castrol Edge z technologią Fluid Titanium redukuje tarcie zmniejszające osiągi nawet o 20%, co stanowi największy postęp wśród dostępnych na rynku środków smarnych redukujących tarcie.
- dr Rebecca Yates
Źródło: Castrol