Kolejny krok w stronę rozwoju elektromobilności w Polsce | MOTOFAKTOR

Kolejny krok w stronę rozwoju elektromobilności w Polsce

Ministerstwo Klimatu skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia, które określa moc przyłączeniową dla stacji ładowania w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej.
18/08/2020

Chodzi o projekt rozporządzenia Ministra Klimatu dotyczący sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi.

 

W obecnym stanie prawnym brak jest regulacji dotyczących sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla zewnętrznych i wewnętrznych stanowisk postojowych zlokalizowanych w budynkach użyteczności publicznej oraz w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Ustawa o elektromobilności nakłada na podmioty projektujące i budujące budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne zapewnienie mocy przyłączeniowej w celu wyposażenia w przyszłości tychże budynków w punkty ładowania, bez konieczności kosztownej przebudowy instalacji elektrycznej.

 

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, projektowany § 1 określa sposób kalkulacji minimalnej moc przyłączeniowej dla budynków użyteczności publicznej. Budynki te powinny zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem 20% planowanych stanowisk postojowych i mocy równej 3,7 kW (zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o elektromobilności punkt ładowania powinien mieć moc nie mniejszą niż 3,7 kW).

 

Przykładowo, minimalna moc przyłączeniowa dla budynku użyteczności publicznej posiadającego 10 miejsc postojowych wyniesie 7,4 kW (20% z 10 = 2; 2 x 3,7 kW = 7,4 kW). Ilość (20%) planowanych stanowisk postojowych dla budynków użyteczności publicznej jest wynikiem wcześniej prowadzonych
konsultacji. Można zainstalować mniej punktów ładowania, ale o większej mocy.

 

Projektowany § 2 określa minimalną moc przyłączeniową dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych. W tych budynkach moc przyłączeniową określa się, mnożąc 50% planowanej liczby miejsc postojowych oraz wartość mocy równej 3,7 kW. Przykładowo, minimalna moc przyłączeniowa dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego posiadającego 10 miejsc postojowych wyniesie 18,5 kW (50% z 10 = 5; 5 x 3,7 kW = 18,5 kW). W rozporządzeniu nie określa się liczby punktów ładowania. Ilość (50 %) planowanych stanowisk postojowych dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych jest wynikiem wcześniej prowadzonych konsultacji. Można zainstalować mniej punktów ładowania, ale o większej mocy.

 

Rozwiązanie zaproponowane w § 1 i § 2 pozwoli w przyszłości zainstalować punkty ładowania dla pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych typu plug-in, bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych związanych z przebudową całej instalacji elektrycznej.

 

Ministerstwo Klimatu wyjaśnia, że wejście w życiu projektu rozporządzenia spowoduje, że nowo projektowane oraz budowane budynki stacja będą musiały spełniać wymagania określone w tym projekcie. Dzięki zapewnieniu odpowiedniej mocy przyłączeniowej, zarządcy budynków użyteczności publicznej lub właściciele mieszkań w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych będą mogli w przyszłości wyposażyć zewnętrzne lub wewnętrzne stanowiska postojowe w punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Spowoduje to znacznie mniej kosztów, ze względu na brak konieczności ponoszenia kosztów przebudowy całego budynku.

 

W projekcie przyjęto, że koszt instalacji mocy przyłączeniowej dla 100 miejsc postojowych wyniesie około 25 000 zł. Projekt rozporządzenia dostępny jest TUTAJ

 

Źródło: Rządowe Centrum Legislacji

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).