Główne cechy koła pasowego z tłumikiem drgań to:
Najważniejszymi partnerami OE Dayco są Alfa Romeo, Citroen, FIAT, Ford, Iveco, Jeep, MAN, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault, Vauxhall, Volkswagen.
Dzisiejsza nowa generacja samochodowych silników spalinowych generuje znaczne drgania skrętne pochodzące z komór spalania silnika. Koło pasowe z tłumikiem drgań (Dapmer) używane jest w wielu pojazdach do ochrony wrażliwych elementów silnika przed nadmiernymi drganiami i przeciążeniami.
Jednym z takich systemów jest układ paska wielorowkowego (FEAD – Front End Accessory Drive), gdzie koło pasowe z tłumikiem drgań absorbuje wibracje, maksymalizuje wydajność systemu oraz podnosi jego niezawodność.
Pojedynczy (Single)
Ten typ koła pasowego jest wytwarzany z pojedynczym gumowym pierścieniem tłumiącym.
Kiedy używany:
Większość pojazdów nie wymagających stosowania dodatkowego tłumienia drgań. Głównie silniki benzynowe.
Podwójny (Double)
Dwa elementy gumowe połączone z metalowymi częściami koła pasowego. Zwykle oba elementy gumowe mają różną twardość i dlatego są w stanie tłumić różne częstotliwości drgań.
Kiedy używany:
W pojazdach generujących wysoką moc oraz duże drgania układu paska wielorowkowego (zwykle silniki diesla).
Decoupler
Wiele metalowych elementów koła połączonych z gumowym pierścieniem.
Funkcja tłumienia drgań układu paska wynika z zastosowania metalowych sprężyn, a nie gumowego pierścienia.
Kiedy używany:
W nowoczesnych pojazdach generujących wysoką moc. Decoupler pozwala na bardziej płynną pracę całego układu paska i jego dużą niezawodność w bardzo wysilonych silnikach.
Wraz z upływem czasu oraz wpływem warunków pracy, stan koła pasowego będzie się pogarszał. Normalnie element gumowy zacznie zawodzić, przenosząc coraz to większe siły i wibracje na cały układ paska.
Aby uniknąć problemów, Dayco rekomenduje, aby skontrolować stan koła pasowego zdejmując je z wału. To pozwoli na jego pełną kontrolę również po jego tylnej stronie.
Kontrola powinna odbyć się:
Dayco rekomenduje, żeby wymienić koło pasowe:
Lub, kiedy doświadczysz:
Kiedy wymieniane jest koło pasowe, śruby montażowe również powinny zostać wymienione. Śruby po dokręceniu właściwym momentem ulegają deformacji i nie mogą zostać użyte ponownie.
Deformacja śrub to ważny element, który zapewnia właściwy montaż koła na wale. Ponowne użycie śrub nie gwarantuje pewnego montażu nowego koła.
Z tego powodu Dayco oferuje wiele zestawów koła pasowego z tłumikiem drgań zawierających śruby montażowe (tam, gdzie producent pojazdu rekomenduje ich wymianę).
Używając zestawów zawierających śruby montażowe, mechanik ma pewność, że posiada właściwą część do wymiany oraz niezbędne elementy do jego montażu, co zagwarantuje niezawodność nowego koła pasowego.
Artykuł sponsorowany przez firmę Dayco