Kompresor - serce układu klimatyzacji | MOTOFAKTOR

Kompresor - serce układu klimatyzacji

Najważniejszym komponentem układu klimatyzacji samochodowej jest kompresor, ponieważ rozprowadza on czynnik chłodniczy z olejem po całym układzie.

Branżowi specjaliści mówią, że kompresor jest jak serce w krwioobiegu i jest to całkowicie uzasadniona analogia.

Kompresor klimatyzacji – funkcje

Zadaniem kompresora jest dystrybucja czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Jest ona realizowana za sprawą różnicy ciśnień. Kompresor zasysa czynnik w stanie gazowym z wylotu parownika, za sprawą kompresji zwiększa jego ciśnienie i doprowadza do skraplacza, gdzie stan skupienia czynnika zmienia się z gazowego na płynny. Bardzo ważną funkcją kompresora jest również transport oleju w czynniku chłodniczym.

Budowa kompresora klimatyzacji

Rodzaje kompresorów

Zapewne każdy kierowca jest w stanie odczuć różnicę w charakterystyce pracy układu klimatyzacji w autach współczesnych i tych nieco starszych. W starszych konstrukcjach, zazwyczaj uruchomienie klimatyzacji powodowało odczuwalne szarpnięcie i obniżenie obrotów silnika. Podobnie po wyłączeniu nawiewu, można było odczuć zmniejszenie obciążenia jednostki. W przypadku nowszych konstrukcji efekt ten nie jest już odczuwalny. Wszystko za sprawą ewolucji kompresora. W skrócie, można wyróżnić dwa główne rodzaje kompresorów z krzywką tarczową: ze stałą i zmienną wydajnością.

 

W przypadku kompresorów o stałej wydajności – płyta oscylacyjna znajduje się pod takim samym kątem, niezależnie od warunków eksploatacji.

 

W tej wersji nie można precyzyjnie regulować mocy chłodzenia układu i możliwe są tylko całkowite cykle załączania i wyłączania sprężarki – mówi przedstawiciel Valeo, światowego lidera w produkcji kompresorów oraz innych komponentów układu klimatyzacji – Tłoki pracują niezmiennie, wymuszając przepływ czynnika. Kompresor załączany jest przez sprzęgło elektromagnetyczne na kole pasowym. W przypadku takiego rozwiązania, wydajność kompresora zależy od prędkości obrotowej przekazywanej na koło pasowe kompresora.

 

W przypadku kompresorów o zmiennej wydajności, tłoki są przesuwane za pomocą płyty oscylacyjnej.

 

Kąt wychylenia jest zmienny i odpowiada za sterowanie tłokami. Zależy on od wymagań w zakresie energii i ciśnienia oraz temperatury czynnika na porcie wlotowym sprężarki. Im większe zapotrzebowanie na niską temperaturę, tym większa wydajność cylindra, a maksymalny kąt płyty odpowiada maksymalnemu skokowi tłoka.

 

Położenie płyty oscylacyjnej kontrolowane jest przez zawór, ten może być sterowany wewnętrznie z wykorzystaniem elementu wrażliwego na ciśnienie lub przez elektrozawór zewnętrzny – za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego (ECU). Kompresory sterowane zewnętrznie mają znacznie lepszą kontrolę nad przemieszczaniem tłoka, a tym samym lepszą kontrolę temperatury.

Wybieraj kompresory w jakości OE

Jak już zostało wspomniane, kompresor pełni kluczową funkcję w układzie klimatyzacji. W przypadku jego awarii, specjaliści zalecają wybór produktów jakości OE, takich jak dostępne na rynku wtórnym kompresory marki Valeo. Dzięki swojemu doświadczeniu, firma Valeo mogła opracować pełen asortyment nowych kompresorów o różnorodnych właściwościach technologicznych, dopasowanych do większości samochodów jeżdżących po drogach Europy. Wybierając kompresor Valeo zyskujemy pewność idealnego dopasowania elementu, jego wydajności oraz niezawodności, a także komfortu użytkownika, dzięki ograniczeniu hałasu i wibracji.

 

Więcej informacji o kompresorach Valeo można znaleźć TUTAJ.

 

Źródło: Valeo

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).