TWS zajmuje się produkcją i sprzedażą opon off-highway (OHT/OTR) do maszyn rolniczych i przemysłowych. Kluczowe marki opon TWS to: Trelleborg i Mitas.
Wartość Trelleborg Wheel Systems Holding AB wynosi 2 040 miliona EUR. Umowa przejęcia obejmuje wynagrodzenie powiązane z wynikami[1]. Yokohama Rubber szacuje, że mnożnik EBITDA przejętej firmy wyniesie około 9X[2]. Akwizycja ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2022 roku, po zakończeniu niezbędnych procedur wymaganych przez prawo konkurencji Unii Europejskiej i innych krajów. Wpływ przejęcia na skonsolidowane wyniki finansowe Yokohama Rubber jest obecnie analizowany.
Globalny rynek opon można ogólnie podzielić na dwa główne segmenty — opony konsumenckie, które obejmują opony do samochodów osobowych, oraz opony użytkowe, które obejmują opony stosowane w pojazdach ciężarowych i autobusach, maszynach rolniczych i budowlanych oraz innych pojazdach specjalnego przeznaczenia. Te dwa kluczowe rynki mają obecnie podobną skalę wielkości. Jednak Yokohama Rubber spodziewa się, że trendy w kierunku CASE, MaaS i cyfrowej transformacji (DX) znacznie zmienią obraz rynku. Spółka oczekuje, że zmniejszy się liczba samochodów posiadanych i użytkowanych przez klientów indywidualnych, a sieć pojazdów przeznaczonych do przewozu ludzi i towarów powiększy się. W rezultacie część potencjału rynku opon konsumenckich przesunie się do segmentu opon użytkowych/wielkogabarytowych (OTR).
Przejęcie Trelleborg Wheel Systems Holding AB ma przyczynić się do rozwoju działalności Yokohama Rubber OHT, którą firma pozycjonuje jako przyszły czynnik wzrostu swojej komercyjnej działalności w segmencie opon. Stosunek opon konsumenckich do opon użytkowych na dzisiejszym globalnym rynku opon wynosi 1:1. Sprzedaż opon Yokohama Rubber jest bardziej skoncentrowana na oponach konsumenckich, przy stosunku 2:1 w porównaniu z oponami segmentu OHT/OTR. Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed Spółką w zakresie opon użytkowych jest rozwój działalności OHT, która jest w stanie zapewnić stabilnie wysokie zyski. Przejęcie TWS ma nie tylko pomóc Spółce osiągnąć bardziej optymalny skład sprzedaży opon, ale także wzmocnić jej działalność handlową w segmencie opon w każdym z czterech obszarów: asortyment, koszty, serwis i DX (transformacja cyfrowa). W tym samym czasie dział opon konsumenckich będzie maksymalizował sprzedaż opon ADVAN, GEOLANDAR i zimowych.
Sprzedaż TWS w roku fiskalnym 2021 wyniosła 10 076 milionów SEK (około 971 milion EUR), co stanowi około 30% skonsolidowanej sprzedaży Trelleborg AB. W ciągu ostatnich 10 lat TWS zwiększył swoją sprzedaż 2,6X i ponad trzykrotnie zwiększył EBIT (zysk przed odliczeniem odsetek i podatków). Firma TWS rozwijając sprzedaż, utrzymuje stabilnie wysoką rentowność, ze wskaźnikiem EBIT stale powyżej 10%.
Z opon produkowanych i sprzedawanych przez TWS, opony rolnicze stanowią około 60%, przemysłowe około 20%, a pozostała część to opony do maszyn budowlanych i motocykli. Na światowych rynkach opon rolniczych i przemysłowych TWS może pochwalić się wysokiej klasy produktami, silną i rozpoznawalną marką, możliwościami technologicznymi i obsługą posprzedażową. W dodatku posiada linię opon w każdej kategorii produktowej, dla wszystkich typów pojazdów i wszystkich rozmiarów, od najmniejszych do największych.
TWS posiada 14 zakładów produkcyjnych w dziewięciu krajach — 7 w Europie (Włochy, Łotwa, Serbia, Słowenia i 3 w Czechach), 2 w Stanach Zjednoczonych, 1 w Brazylii i 4 w Azji (2 w Chinach i 2 na Sri Lance). Około 70% jej sprzedaży generowane jest w Europie.
TWS aktywnie promuje działania ESG, w tym wyznaczyła sobie wysokie cele w zakresie przejścia na surowce odnawialne. W ciągu najbliższych pięciu lat planuje zwiększyć o 10 punktów procentowych udziały biomateriałów stosowanych w swoich produktach.
Yokohama Rubber uważa, że przejęcie TWS zapewni jej pełniejszą strukturę produktów, wzmocni sieć serwisową, przyczyni się do rozwoju DX, poszerzy regionalną sieć sprzedaży i zwiększy sprzedaż opon OE.
Spółka zyska kompletną gamę opon do maszyn rolniczych i budowlanych, która obejmie wszystkie kategorie marek, od budżetowych po premium.
Sieć serwisowa Yokohama Rubber zostanie wzmocniona przez sieć TWS, która zapewnia obsługę posprzedażową opon do zastosowań przemysłowych w 82 lokalizacjach w 21 krajach. Yokohama Rubber planuje rozszerzyć tę usługę o opony rolnicze.
W obszarze DX TWS opracowuje zdalny system monitorowania ciśnienia i temperatury powietrza w oponach. Yokohama Rubber pracuje nad podobnym systemem. Firmy połączą siły, aby stworzyć wygodniejszą i wydajniejszą usługę zdalnego monitorowania.
Dodanie silnej sieci sprzedaży TWS w Europie uzupełni mocną dystrybucję Yokohama Rubber w Japonii, Ameryce Północnej i Azji, tworząc globalną sieć obejmującą wszystkie główne rynki.
TWS otworzy drzwi nowym klientom dla opon Yokohama na pierwsze wyposażenie (OE), ponieważ około 30 z 60 producentów OEM współpracujących z TWS będzie nowymi klientami Yokohama Rubber.
Przejęcie ma doprowadzić do dalszego rozwoju działalności Yokohama Rubber OHT dzięki synergii generowanej przez połączone siły obu firm we wszystkich obszarach, od rozwoju nowych produktów i usług po produkcję, sprzedaż, kontrolę jakości i ESG.
[1] Zarobek powiązany z wynikami może zwiększyć cenę przejęcia nawet o 60 mln EUR, w zależności od wyników finansowych przejętej firmy w 2022 roku.
[2] Przy założeniu, że EBITDA TWS w 2022 r. wyniesie 230 mln EUR (szacunki Yokohama Rubber)
Źródło: Yokohama