Tegoroczna konferencja odbyła się w centrum kongresowym i SPA „Ossa” w pobliżu Rawy Mazowieckiej, a wzięło w niej udział ponad 500 gości – pracowników AD Polska, przedstawicieli współpracujących z dystrybutorem producentów części, ale przede wszystkim, klientów. „Wprawdzie oficjalnie nazywamy to Konferencją AD Polska, ale tak naprawdę jest to po prostu okazja do wspólnego spotkania dla osób, które doskonale się znają i lubią, bo współpracują od wielu lat” – wyjaśniał Piotr Stopczyk, prezes zarządu AD Polska Aftermarket, zaczynając główną prezentację poprzedzającą uroczystą kolację dla uczestników.
Goście wydarzenia mogli zobaczyć najnowsze informacje na temat działalności dystrybutora. AD Polska jest częścią największej w Europie grupy zakupowej – AutoDistribution International. Dystrybutorzy tej grupy działają na 26 rynkach europejskich i łącznie mają około 2000 filii, które generują roczny przychód na poziomie 5 mld euro. „W 2011 roku rozpoczęliśmy działalność jako jedna firma – AD Polska Aftermarket. W bieżącym roku także dużo się w naszej firmie zmieniło. Powstały piony funkcyjne: dystrybucji, logistyki, informatyki, finansów i marketingu” – tłumaczył Piotr Stopczyk. Dziś AD Polska to 43 oddziały zaopatrywane z trzech centrów logistycznych (we Wrocławiu, Krakowie i Dębicy), które dysponują łącznie 54 tys. m2 powierzchni magazynowej. Wartość zapasów towarów wynosi zwykle ok. 120 mln zł, z czego bezpośrednio w oddziałach składowany jest towar wart 35 mln zł. AD organizuje trzy sieci warsztatowe – AD Serwis liczy już 154 warsztaty, Auto Primo – 314, a do AD Karoseria należą 24 warsztaty.
Dystrybutor zatrudnia ponad 800 pracowników, nie licząc pionu transportu, który zapewnia dostawy do klientów oddziałów nawet 5 razy dziennie, a same oddziały zaopatrywane są z centrów logistycznych 3 razy dziennie. „Gdy nieco ponad rok temu przychodziłem do AD Polska byłem pod wrażeniem niezwykle efektywnego systemu logistycznego. Warsztat może zamówić potrzebną mu część danego dnia po południu, a my mu ją dostarczymy następnego dnia rano choćby na drugi koniec Polski” – podkreślał Piotr Stopczyk.
55 proc. części sprzedawanych przez AD Polska trafia bezpośrednio do warsztatów samochodowych, pozostałe – do sklepów motoryzacyjnych. Oferta dystrybutora to 34 grupy produktowe, które następnie dzielą się na 140 podgrup. „W tym roku włączyliśmy do naszego katalogu takie marki jak Textar, Sachs, Denso, Delphi i NGK. Stale poszerzamy ofertę dla naszych klientów tak, aby była kompletna” – mówił Marcin Drozdowski, dyrektor ds. zakupów AD Polska. Zdradził też plany na nadchodzący 2014 rok. „Liczymy, że już 1 stycznia 2014 roku udostępnimy naszym klientom internetowy katalog chemii, akcesoriów i wyposażenia warsztatowego. Drugi ważny punkt to włączenie do naszej oferty części do samochodów azjatyckich, które wg naszej oceny stanowią ok. 15 proc. polskiego parku samochodowego, a których dzisiaj nie obsługujemy w sposób wystarczający” – dodał Marcin Drozdowski. Oferta AD Polska będzie także znacząco poszerzona w grupach części zawieszenia, uszczelek i termostatów.
Od 2012 roku AD Polska swoją ofertę buduje w oparciu o „dostawców preferowanych” – są to Bosal, Bosch, Castrol, Centra, Delphi, K2, KYB, Mann Filter, NGK, Nissens, Philips, SKF i Valeo. „Nasze hasło – dystrybucja jakości – podkreśla fakt, że wiążemy się dostawcami marek premium, dzięki czemu zapewniamy naszym klientom wysoką jakość w rozsądnej cenie. W danych grupach produktowych produkty tych firm są stockowane najszerzej w naszych oddziałach i dlatego są zawsze dostępne dla naszych klientów” – wskazywał Dawid Cieśla, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży AD Polska.
Przed prezentacją AD Polska zorganizowało dla swoich „dostawców preferowanych” możliwość bezpośredniego spotkania z klientami dystrybutora w formule mini-targów. Każda z firm miała swoje stoisko w holu hotelu, a goście konferencji mogli obejrzeć przykładowe produkty, otrzymać materiały marketingowe i katalogi, a także zadawać pytania. Uczestnicy tego spotkania otrzymali także specjalne koszulki z logo „dostawców preferowanych”.
„W tym roku wystartowaliśmy z programem AD Klub i jestem przekonany, że to najlepszy na rynku program promocyjny” – podkreślał Dawid Cieśla. Jednocześnie dystrybutor prowadzi drugi program – „Tylko dla orłów”. Jest on skierowany do tych klientów, którzy większość swoich zakupów realizują u innych dystrybutorów. „Jest to sposób na zachęcenie ich, by kupowali więcej u nas” – dodał Dawid Cieśla.
Coraz ważniejszym obszarem działalności dystrybutora jest też projekt AD Flota. Już dziś AD Polska koordynuje naprawy i bieżącą obsługę ponad 25 tys. samochodów należących do klientów flotowych. „Chcemy aby wzrost tego biznesu był skierowany także do naszych klientów, w postaci zlecanych usług warsztatowych” – zapowiadał Piotr Stopczyk.
W czasie wieczornej gali, prowadzonej przez Norbiego, wręczono także Nagrody Zarządu AD Polska oraz nagrody producentów części dla najaktywniejszych klientów, którzy wzięli udział w promocji „Lato w AD Klub”. Oto lista nagrodzonych:
Za wielkość obrotu:
Za dynamikę obrotu:
Dowód uznania wieloletniej współpracy:
Dostawca Roku:
Najlepszy Klient Flotowy:
Top Serwis Sieci AD Serwis:
Top Serwis Sieci Auto Primo:
Amtra
Bosch
Centra-Exide
Filtron
Fomar Friction
Goodyear
KYB
Schaeffler Group
Magneti Marelli
Mann Filter
Monroe
Nissens
Philips
Shell
Tomex