Od pięciu lat grono złożone z kilkuset ekspertów i praktyków z sektora motoryzacyjnego wymienia wiedzę, doświadczenia i idee w obszarze zrównoważonego transportu. Uczestnikami wydarzenia są przedstawiciele administracji publicznej, organizacji branżowych, sektora motoryzacyjnego, paliwowego i energetycznego oraz reprezentanci świata nauki. Obecność autorytetów, z tak różnych dziedzin, jest niezbędna, aby odpowiedzieć na najbardziej palące problemy świata motoryzacji.
Tematem, który w tym roku będzie rezonował najgłośniej, jest bez wątpienia zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej. Przepisy uchwalone w zeszłym roku stały się przyczynkiem do prawdopodobnie największej zmiany w historii przemysłu motoryzacyjnego.
„Aby ta rewolucyjna zmiana mogła się dokonać, fabryki będą musiały całkowicie przestawić swoją produkcję. Bez wątpienia wymaga to wprowadzenia odpowiednich programów wsparcia ze strony rządu i specjalnych rozwiązań ekonomicznych, po to, by zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego” – mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP, która jest organizatorem kongresu.
By rywalizować z potęgami gospodarczymi branża chce stworzenia nowej polityki przemysłowej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Sam przemysł motoryzacyjny stanowi 8 procent polskiego PKB i ponad 21 procent całego eksportu przemysłu, z wartością 15,1 mld dolarów, która co roku wzrasta. Nasz kraj jest nazywany zagłębiem części motoryzacyjnych.
Równolegle z rewolucją dotyczącą zeroemisyjnych napędów ma miejsce transformacja energetyczna i cyfrowa. Producenci podkreślają, że do osiągnięcia sukcesu potrzeba współpracy administracji i wielu branż przemysłu.
„Polska jest w stanie przyciągać nowych inwestorów chociażby poprzez swój ogromny potencjał w warunkach wytwarzania energii w sposób zeroemisyjny. Do tego potrzebne są odpowiednie regulacje” – zaznacza Ilona Antoniszyn, Przewodnicząca Rady Programowej Kongresu MOVE.
Spora część paneli dyskusyjnych, odbywających się podczas Kongresu MOVE, zostanie poświęcona kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnej konkurencyjności i walki ze zmianami klimatu.
„Polska powinna mieć warunki do rywalizowania ze światowymi gospodarkami, dlatego należy wspólnie stworzyć nową politykę przemysłową dla branży motoryzacyjnej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Przemysł chce przedstawić swoje oczekiwania i propozycje na kongresie MOVE, które będą stwarzały podwalinę do prac nad strategiami” – podkreśla Ilona Antoniszyn.
Eksperci zgodnie podkreślają, że polski przemysł czekają największe od lat 90 – tych zmiany, najbardziej będą one widoczne właśnie w przemyśle motoryzacyjnym. „Przemysł samochodowy musi łączyć kompetencje nie tylko mechaniczne, energetyczne, cyfrowe, ale także chemiczne (choćby w bateriach). Będziemy dyskutować o takich działaniach wspólnie z administracją publiczną i biznesem. Kluczem do realizacji tego celu jest współpraca i dlatego zapraszamy wszystkie branże do rozmowy” – dodaje Tomasz Kobierski.
W tym roku Kongres MOVE odbędzie się 4 kwietnia, w pierwszym dniu targów Poznań Motor Show, czyli najważniejszego wydarzenia motoryzacyjnego w tej części Europy, które od wielu lat dostarcza niezapomnianych emocji dziesiątkom tysięcy zwiedzających. Tegoroczny blok targów motoryzacyjnych wypełni łącznie 12 pawilonów na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Na Poznań Motor Show zaprezentuje się ponad 100 marek i wystawców, wśród których znajdą się przedstawiciele wiodących i najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych.
Bogatą ekspozycję uzupełnią liczne wydarzenia towarzyszące – pokazy stuntu i driftu, prelekcje, konkursy i spotkania z gwiazdami. Targi Poznań Motor Show w 2023 roku odwiedziło niemal 100 tysięcy osób.
Organizatorem Kongresu MOVE – International Mobility Congress jest Grupa MTP. Głównymi Partnerami Merytorycznymi są Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. Motofaktor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.
Dodatkowe informacje: www.kongresmove.pl.
Źródło: Grupa MTP