Kongres MOVE: Polski przemysł moto musi być konkurencyjny | MOTOFAKTOR

Kongres MOVE: Polski przemysł moto musi być konkurencyjny

Najwięksi uczestnicy procesu transformacji na elektromobilność w Polsce, spotkali się w Poznaniu na kongresie MOVE 2023 - International Mobility Congress.

 

Kongres MOVE, w tym roku mocno wychodził poza zagadnienia związane z motoryzacją. Paneli dyskusyjne poświęcone były kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnej walki ze zmianami klimatu.

 

Na targach poznańskich zawsze dyskutuje się o przyszłości polskiej i europejskiej gospodarki i to chyba najlepiej oddaje ducha dzisiejszego wydarzenia, bo elektromobilność to rewolucja w wielu wymiarach – mówił Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.

 

Ilona Antoniszyn - Head of Political Affairs Volkswagen Group Polska podczas Kongresu MOVE 2023
Ilona Antoniszyn – Head of Political Affairs Volkswagen Group Polska podczas Kongresu MOVE 2023

Jesteśmy świadkami ogromnej zmiany, jeśli chodzi o techniki napędów, które z kolei spowodowały całkowitą zmianę konstrukcji samochodu. Dla naszej produkcji jest to ogromne wyzwanie, ponieważ do tej pory produkty, które są wytwarzane w Polsce, są przeznaczone w całości dla platform, dedykowanych samochodom spalinowym. Teraz najważniejszą rzeczą dla nas jest to, by platformy, które służą produkcji samochodów elektrycznych lub ich komponentów zaczęły być robione także u nas w kraju. Walczymy o to, ponieważ są to dla nas miejsca pracy oraz wysokodochodowe inwestycje, które będą wspierały także innowacyjność – mówiła Ilona Antoniszyn – Head of Political Affairs Volkswagen Group Polska.

 

Jakub Faryś PZPM
Jakub Faryś, Prezes PZPM, Fot. PZPM

Polska jest jednym z najważniejszych krajów w Europie, jeżeli chodzi o produkcję pojazdów, części i podzespołów. Szacujemy jednak, że dziś połowa produkcji jest dedykowana klasycznej motoryzacji, dlatego tak ważne jest, żebyśmy skorzystali z szansy, jaką jest transformacja na elektromobilność i przestawili produkcję całego sektora tak, by zeroemisyjne pojazdy, oraz ich części i komponenty, były produkowane przez zeroemisyjne fabryki i zakłady – podkreślał Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Strona rządowa zapowiada współpracę

Minister Ireneusz Zyska mówił, że przemysł motoryzacyjny to 8% polskiego PKB i ponad 21 eksportu polskiego przemysłu.

 

Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska podczas Kongresu MOVE 2023
Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska podczas Kongresu MOVE 2023

Nie chcemy, aby firmy które dzisiaj produkują w Polsce silniki, przekładnie hybrydowe, skrzynie biegów, samochody osobowe , dostawcze i autobusy elektrycze znalazły inne miejsce na mapie świata – zapewniał Minister Zyska.

 

Zapowiedział też rozwiązania legislacyjne, które będą stymulować i dawać preferencje w zakresie inwestycji dla odnawialnych źródeł energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje też nową zaktualizowaną politykę energetyczną Polski do roku 2040.

 

Chcemy, aby w roku 2030 moc zainstalowana w źródłach odnawialnych w Polsce przekroczyła 50 gigawatów. Chcemy również dążyć do zużycia energii brutto przekraczając 50% w ramach wolumenu całego miksu energetycznego i ta energia ma pochodzić z źródeł odnawialnych.

 

Najwięksi gracze na rynku elektromobilności są dziś w Polsce. Chcemy podtrzymywać tę passę – mówił wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak, wskazując na programy pomocy publicznej – Przyznajemy granty dla tych wszystkich firm, które ubiegają się o te inwestycje – mówił.

 

Jadwiga Emilewicz, poseł na Sejm RP podczas Kongresu MOVE 2023
Jadwiga Emilewicz, poseł na Sejm RP podczas Kongresu MOVE 2023

Polska jest trzecim krajem Unii Europejskiej jeżeli chodzi o liczbę osób pracujących w sektorze motoryzacyjnym. W samych fabrykach w Polsce pracuje ponad 220 000 osób, a w całym sektorze to jest ponad milion osób. Wyprzedzają nas tylko Niemcy i Francja –podkreślała podczas kongresu Jadwiga Emilewicz, poseł na Sejm RP – Polska na pewno nie chce utracić bycia pozycji lidera w zakresie rynku motoryzacyjnego. Jesteśmy na to gotowi zarówno politycznie, ale także wykonawczo. Stąd obecność w Poznaniu zarówno przedstawicieli polskich sieci elektroenergetycznych jak i największych wytwórców prądu, którzy starają się odpowiedzieć na wyzwanie: czy będziemy i kiedy będziemy w stanie dostarczyć do tych fabryk, które dziś już są w Polsce oraz tych które są w planach, czysty i tani prąd – dodała Emilewicz.

Wyzwania infrastrukturalne i energetyczne

Należy podkreślić, że przyszłość indywidualnej mobilności należy do pojazdów elektrycznych. W Polsce aktualnie producenci oferują już ponad 100 różnych modeli samochodów w pełni elektrycznych. W tym roku do tej puli zostanie dodanych kolejnych kilkanaście – mówił podczas kongresu Sven Stein – Członek Zarządu (CFO) w Volkswagen Group Polska.

 

Podczas targów Motor Show w Poznaniu spółka po raz pierwszy zaprezentuje drugą generację modelu ID.3 .

 

W  2030 marka Volkswagen planuje osiągnąć aż 80%. Udział samochodów elektrycznych w dostawach do klientów w Europie. W 2033 Volkswagen zamierza zaprzestać już całkowicie sprzedaży aut z silnikami spalinowymi w Europie – mówił Stein.

 

Dodał, że Polska mierzy się obecnie z dwoma wyzwaniami – pierwszym natury infrastrukturalnej, a drugim obecnego miksu energetycznego.

 

Podczas kongresu padła deklaracja, że Polskie Sieci Elektroenergetyczne doskonale rozumieją że system elektroenergetyczny i sieć elektroenergetyczna będzie krwiobiegiem transformacji elektroenergetycznej zarówno w obszarze ładowania pojazdów elektrycznych, jak i energii potrzebnej do ich budowy, bądź budowy ich komponentów.

 

Maciej Przybylski, Dyrektor Departamentu Rozwoju Systemu w PSE podczas Kongresu MOVE 2023
Maciej Przybylski, Dyrektor Departamentu Rozwoju Systemu w PSE podczas Kongresu MOVE 2023

Jesteśmy przygotowani do tego, żeby w 2030 roku móc przesyłać około 100 terawatogodziny zielonej energii elektrycznej i to niezależnie od tego, jaka będzie nowa polityka energetyczna. Mamy już wykonalne plany i czekamy na to, aż będziemy mogli je realizować – mówił Maciej Przybylski, Dyrektor Departamentu Rozwoju Systemu w PSE.

 

Do 2030 roku chcemy zainwestować 70 mld złotych w rozwój zielonej energii – mówił Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen.

 

Zapewnił, że PKN Orlen do roku 2030 zamierza wybudować 9 tys. Megawatów w źródłach odnawialnych, i niskoemisyjnych.

 

Chcemy się skupiać na inwestycjach wielkoskalowych. Myślimy o największych źródłach odnawialnych, najbardziej efektywnych czyli morskiej energetyce wiatrowej. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy farmy Baltic Power, którą planujemy oddać w roku 2026 o mocy prawie 1200 MW. Planujemy następne farmy wiatrowe do roku 2030. Chcemy również inwestować w jądrowe źródła niskoemisyjne. Do 2030 jesteśmy w stanie wybudować pierwszy w Polsce modułowy reaktor o mocy 300 MW. Chcemy także inwestować w wodór – w roku 2030 produkcja wodoru powinna wynosić 130 ton rocznie. A w przyszłości myślimy o paliwach syntetycznych – mówił Dybowski.

Logistyka i transport na prąd

Rewolucja dotyczy także transportu ciężkiego i logistyki – mówili goście kongresu.

 

Przejście do zeroemisyjności jest postanowione. Najistotniejsze jest to żeby, zachować mobilność społeczeństwa na dotychczasowym poziomie, ale jednocześnie z szacunkiem dla planety. Dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale też dostawczych i ciężarowych – mówił Jakub Faryś.

 

Uważam, że Polska ma bardzo ważną rolę w tej zmianie. 33 proc. transportu w Europie pochodzi z Polski. Potrzebujemy infrastruktury ładowania, potrzebujemy również dostępu do energii oraz odpowiednio niskich cen, aby usatysfakcjonować konsumentów – mówi Claus Wallenstein, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska.

 

Maciej Zwiewka, Dyrektor Sprzedaży Flotowej, Volkswagen Financial Services podczas Kongresu MOVE 2023
Maciej Zwiewka, Dyrektor Sprzedaży Flotowej, Volkswagen Financial Services podczas Kongresu MOVE 2023

Elektryfikacja flot niesie pewne wyzwania. Klienci flotowi, którzy przechodzą transformację oczekują, nie tylko dostarczenia zewnętrznego źródła finansowania, ale także doradztwa i pomocy w uzyskiwania dotacji – mówił Maciej Zwiewka, Dyrektor Sprzedaży Flotowej, Volkswagen Financial Services.

 

 

 

Agnieszka Olenderek, CFO, Członkini Zarządu ds. Finansów, Zakupów i IT, Volkswagen Poznań podczas Kongresu MOVE 2023
Agnieszka Olenderek, CFO, Członkini Zarządu ds. Finansów, Zakupów i IT, Volkswagen Poznań podczas Kongresu MOVE 2023

Bezemisyjna motoryzacja jest przyszłością. Również przyszłością dla logistyki – mówiła Agnieszka Olenderek, CFO, Członkini Zarządu ds. Finansów, Zakupów i IT, Volkswagen Poznań.

 

Flota samochodów Volkswagen Poznań obsługująca codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu, wzbogaciła się właśnie o pierwsze elektryczne rozwiązanie transportowe Scania 25P. Samochód wykonywać będzie na co dzień wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku.

 

Wdrożenie do użytku w naszym przedsiębiorstwie pierwszego elektrycznego samochodu ciężarowego jest naszym krokiem w tę właśnie przyszłość. W ten sposób nie tylko realizujemy cele zrównoważonego rozwoju i wpisujemy się w prośrodowiskową strategię Grupy Volkswagen goTOzero. Zielony transport, to bowiem także mniej emisji i mniej hałasu emitowanych dla otoczenia – mówiła Olenderek.

 

Wojciech Rowiński, Dyrektor Generalny, Scania Polska S.A. podczas Kongresu MOVE 2023
Wojciech Rowiński, Dyrektor Generalny, Scania Polska S.A. podczas Kongresu MOVE 2023

W 2030 roku 50% naszej globalnej produkcji będzie to produkcja samochodów ciężarowych elektrycznych . To oznacza, że więcej niż 60% samochodów sprzedawanych w Europie w 2030 roku będzie elektrycznych – zapowiadał Wojciech Rowiński, Dyrektor Generalny, Scania Polska S.A.

 

Zapewniał, że spółka jest gotowa pod względem produkcji i opracowania nowych konstrukcji. Wskazał jednak, że nie jest to tylko kwestia podaży ale również popytu.

 

Wspieramy wszystkie działania, które pomagają te nowoczesne rozwiązania transportowe kupować. Zielona tania energia i infrastruktura ładowania są kluczowymi elementami – podkreślał.

 

Program kongresu MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich kluczowych gałęzi przemysłu – motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego.

 

Kongres odbył się w pierwszym dniu targów Poznań Motor Show. Targi to 6 stref tematycznych – samochodowa, motocyklowa, super-cars, e-mobility, caravaningowa oraz detailing. Nie brakowało również akcentów związanych z retro-motoryzacją oraz konkursów i projektów edukacyjnych, adresowanych do młodych adeptów mechaniki. Wyjątkową ekspozycję, zlokalizowaną w 9 pawilonach stworzy łącznie ponad 100 marek i wystawców, wśród których znaleźli się przedstawiciele wiodących i najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych. Bogatą ekspozycję uzupełniły liczne wydarzenia towarzyszące – pokazy motocyklowego stuntu i driftu, prelekcje, konkursy i spotkania z gwiazdami.

Źródło: Grupa MTP

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).