Z Grzegorzem Łajcą, prezesem grupy NordGlass, rozmawiał Leszek Kadelski.
Nasza firma rozpoczęła działalność w 1991 roku, zajmując się dystrybucją i montażem szyb samochodowych. Popyt na oferowane przez nas produkty okazał się jednak tak duży, że w krótkim czasie została podjęta decyzja o rozpoczęciu produkcji wysokiej jakości szyb sygnowanych marką NordGlass. Od tego momentu sukcesywnie umacniamy swoją pozycję, regularnie poszerzając naszą ofertę o produkty dedykowane dla kolejnych modeli samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, a także autobusów i pojazdów specjalnych.
W tym samym czasie rozwijaliśmy też naszą profesjonalną, obecnie największą w Polsce, sieć serwisową. Na przestrzeni minionych lat w znaczący sposób udało nam się zwiększyć ilość placówek, funkcjonujących zarówno w ramach sieci własnej, partnerskiej oraz w ramach wdrożonej w zeszłym roku formuły franczyzowej. Dzięki temu coraz szersze grono kierowców z całej Polski ma możliwość korzystania z markowych punktów naprawy i wymiany szyb samochodowych.
Jako moment przełomowy w Polsce wskazałbym marzec 2011, kiedy sieć naszych serwisów szybowych została oznakowana brandem NordGlass – dokonaliśmy w ten sposób ostatecznej unifikacji marek (produktowych i usługowych) funkcjonujących w naszej firmie.
W Europie byłby to maj 2008 roku, gdy uruchomiliśmy pierwszy magazyn naszej spółki niemieckiej NordGlass GmbH, wchodząc w bezpośrednią walkę konkurencyjną z „wielkimi” firmami tej branży na największym rynku motoryzacyjnym Europy.
W efekcie, na przestrzeni dwóch dekad, zdobyliśmy uznanie w branży i jesteśmy czwartym co do wielkości producentem szyb samochodowych w Europie. Obecnie NordGlass to dwie nowoczesne, zlokalizowane w Specjalnych Strefach Ekonomicznych fabryki, sieć przedstawicielstw w Europie i USA oraz największa w Polsce sieć serwisów szyb samochodowych.
Przepis na sukces jest składową wielu czynników. Uważam, że podstawą jest właściwe rozpoznanie potrzeb i oczekiwań klientów. Co istotne, trzeba je nieustanne śledzić i dostosowywać do nich ofertę. Dokładamy starań, aby nasze produkty i usługi dopasowane były do wymagań szerokiej grupy klientów. Niezwykle ważne jest również by pozostawać elastycznym i sprawnym organizacyjnie do ciągłego wprowadzania udoskonaleń, które w efekcie prowadzą do wzrostu satysfakcji odbiorców. Wymaga to zarówno dużej kreatywności, jak i konsekwencji w realizacji zamierzonych celów i codziennym działaniu. To właśnie konsekwencja we wdrażaniu sprawdzonych standardów oraz odwaga w rozwijaniu potencjału, w połączeniu z nieustanną dbałością o jakość oferowanych produktów, usług czy stosowaniem innowacyjnych technologii, pozwalają utrzymać dynamiczny rozwój nawet w czasie tak trudnym, jak obecnie panujący w gospodarce światowej.
Dużą uwagę przywiązujemy do budowy odpowiedniej jakości relacji, jakie łącza nas z naszymi partnerami biznesowymi. Przykładem mogą być chociażby nasi franczyzobiorcy, którzy mogą liczyć na systematyczną i kompleksową opiekę. Oferowane profesjonalne szkolenia techniczne i handlowe, innowacyjne zaplecze, wsparcie z zakresu najnowszych technologii oraz działania marketingowe umożliwiają im dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów, zarówno indywidualnych, jak i korporacyjnych. Od lat współpracujemy, z większością firm ubezpieczeniowych w Polsce z firmami CFM (Car Fleet Management) oraz z indywidualnymi flotami. W efekcie nasza firma zapewnia serwis milionom aut rocznie.
Niezwykle ważne jest wreszcie zapewnienie szerokiej dostępności oferowanych produktów i usług – dlatego też sukcesywnie zwiększamy skalę działania, w tym wielkość naszej sieci serwisowej specjalizującej się w naprawie i wymianie szyb samochodowych. Obecnie w jej skład wchodzi ponad 120 punktów, z usług których mogą korzystać kierowcy na terenie całego kraju. Bardzo aktywnie rozwijamy także sprzedaż produkowanych przez nas szyb poza granicami kraju. Marka NordGlass obecna jest na pięciu kontynentach w tym, od początku 2012, w Ameryce Północnej.
Klienci w USA są już zmęczeni zalewem tanich, wątpliwej jakości, szyb z Chin i są skłonni zapłacić więcej za lepszy gatunkowo produkt. Coraz intensywniej poszukują więc produktów z Europy, a szyby samochodowe marki NordGlass – „Made in Poland” – w pełni ich przekonują.
USA to obecnie największy rynek motoryzacyjny na świecie. Zapewnienie obecności szyb NordGlass w tej części świata poprzedziliśmy wstępnym badaniem atrakcyjności i zainteresowania naszym asortymentem. Wyniki, jakie otrzymaliśmy, były bardzo obiecujące i utwierdziły nas w przekonaniu, że to przyszłościowa inwestycja dla marki NordGlass. Dlatego też zadecydowaliśmy o uruchomieniu spółki NordGlass North America – z siedzibą w okolicach Detroit w stanie Michigan. Wybór lokalizacji był podyktowany względami strategicznymi, ponieważ to właśnie w tym regionie bije serce przemysłu motoryzacyjnego USA. Naszą ofertą obejmujemy jednak cały obszar Ameryki Północnej, szczególnie miasta na Wschodnim Wybrzeżu oraz w Teksasie, a także w Kanadzie.
Rozwój sieci franczyzowej w Polsce to odpowiedź na duże zainteresowanie współpracą z marką NordGlass i to zarówno ze strony przedsiębiorców związanych już z branżą motoryzacyjną, jak również dostrzegających potencjał w proponowanej przez nas formule współpracy. Dużo łatwiej jest im rozwijać dotychczasowy biznes czy rozpoczynać działalność w oparciu o już sprawdzone mechanizmy i wzorce, zamiast tracić czas i środki na szukanie potencjalnych klientów, czy też organizację dostaw i wyposażenie serwisu. Wszystkie te elementy nasi partnerzy otrzymują bowiem w ramach franczyzy.
Partnerzy prowadzący filie pod szyldem NordGlass mają zapewniony dostęp do sprawdzonego know-how, nowoczesnych narzędzi i zaawansowanej technologii oraz mogą liczyć na wsparcie logistyczne, techniczne oraz handlowe, w tym także ze strony Customer Care Center. Wypracowane standardy obsługi, zarówno klientów indywidualnych, jak i korporacji przekazywane są franczyzobiorcom podczas dedykowanych szkoleń. Prowadzenie wyspecjalizowanego serwisu pod szyldem NordGlass jest dla wielu przedsiębiorców szansą na intensywny rozwój i przynależność do największej ogólnopolskiej sieci serwisów szyb samochodowych. I choć każdy punkt franczyzowy działa samodzielnie, to jego standardy dostosowane są do sprawdzonych wymogów marki NordGlass. Wejście w kooperację umożliwia rozwój potencjału lokalnych biznesów motoryzacyjnych, a dzięki wypracowanej renomie naszej firmy – większą rozpoznawalność na tle konkurencji.
Swoje działania koncentrujemy przede wszystkim na rynku wtórnym (aftermarket). To właśnie na rynku części zamiennych sprzedajemy najwięcej swoich produktów i z tej koncentracji wynika nasza mocna pozycja na rynku. Udział sprzedaży na rynek pierwotny kształtuje się na poziomie kilku procent, ale trzeba zauważyć, że są to szyby wymagające – do autobusów tramwajów, pociągów, jachtów i maszyn budowlanych.