Konsumenci najważniejsi w cyfryzacji aftermarketu | MOTOFAKTOR

Konsumenci najważniejsi w cyfryzacji aftermarketu

Za nami 11. edycja konferencji CLEPA Aftermarket Conference, która odbyła się po raz pierwszy wirtualnie i liczyła ponad 200 uczestników.

Uczestnicy tegorocznej konferencji zapoznali się z nadchodzącymi przepisami, rozwojem rynku, potencjalnymi scenariuszami, a także potrzebnymi kompetencjami. Prezentacje na temat potencjału nowych usług i platform cyfrowych dostarczyły ciekawych spostrzeżeń na temat przyszłości sektora wraz z pojawiającymi się nowymi modelami biznesowymi.

 

Nawet jeśli rynek motoryzacyjny został w mniejszym stopniu dotknięty COVID-19, transformacja sektora już trwa. Rynek posprzedażowy utrzymuje wartość pojazdów przez cały okres ich eksploatacji, ale staje się coraz bardziej złożoną działalnością, przed którą stają nowe technologie układów napędowych, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, nowe modele własności i silnie konsolidujące się otoczenie rynkowe.

 

Konferencja pokazała, że ​​cyfryzacja zachodzi na wszystkich poziomach łańcucha wartości. Podczas gdy „dostęp do danych w pojazdach” jest najważniejszą dyskusją na szczeblu politycznym, nowi gracze oferują platformy cyfrowe do zarządzania usługami naprawczymi i konserwacyjnymi dla konsumentów, podczas gdy inni digitalizują prace naprawcze na poziomie mechaników.

 

W swoim przemówieniu otwierającym, Frank Schlehuber, starszy konsultant ds. Rynku w CLEPA, podkreślił:

Ponieważ technologia pojazdów staje się coraz bardziej złożona, istotne jest, aby dostawcy motoryzacyjni nie ograniczali się do wyłącznej dystrybucji części zamiennych. Obecnie jest to uregulowane w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych pojazdów silnikowych, zapewniając konsumentom swobodny wybór miejsca serwisowania pojazdu. Niniejsze rozporządzenie, obecnie poddawane przeglądowi, powinno zostać przedłużone poza 2023 r., aby uniknąć ograniczeń technicznych lub prawnych ograniczających dostawców w dystrybucji części zamiennych.

- Frank Schlehuber

 

Omówiono również dostęp do danych z pojazdów, a Komisja Europejska potwierdziła, że ​​wniosek legislacyjny ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Komisja jest również przekonana, że ​​akt związany z dostępem do informacji dotyczących napraw i konserwacji mających wpływ na bezpieczeństwo, znany jako SERMI, zostanie przyjęty w najbliższych tygodniach. W tym samym kontekście zostanie podane wyjaśnienie dotyczące potrzeby interfejsu diagnostyki pokładowej niezależnego od typu układu napędowego.

Prognozowany niższy wzrost w branży usługowej, ale wzrost w zakresie bezpieczeństwa

Dostęp do danych w pojazdach jest warunkiem wstępnym udziału dostawców motoryzacyjnych w nowym rynku mobilności i usługach.

Przyszłe przepisy dotyczące dostępu do danych muszą zapewnić równe szanse w korzystaniu z łączności samochodowej. Ważne jest, aby zapewnić sprawiedliwy i równy dostęp wszystkim dostawcom usług oraz wspierać tworzenie konkurencyjnego rynku z korzyścią i najlepszym interesem konsumentów.

Sekretarz generalna CLEPA - Sigrid de Vries

 

Spostrzeżenia dotyczące przyszłości sektora zostały przedstawione podczas prezentacji badania „Aftermarket 2030”, zleconego przez CLEPA i przeprowadzonego przez Boston Consulting Group (BCG). Wyniki przewidują niższy wzrost działalności usługowej w kolejnych latach, głównie ze względu na niższe koszty utrzymania pojazdów elektrycznych. Z drugiej strony bezpieczeństwo wzrośnie dzięki rosnącemu rozpowszechnieniu systemów wspomagających kierowcę, które zmniejszą liczbę wypadków o 10-20% do 2030 roku.

 

Zrównoważony rozwój został potwierdzony jako jeden z najważniejszych tematów dla rynku wtórnego w przyszłości. Dystrybutorzy i dostawcy części są zobowiązani do dalszego zgłębiania tego tematu jako wspólnej inicjatywy mającej na celu opracowanie wspólnych definicji, które skutkują zobowiązaniami w zakresie zrównoważonego rozwoju i działaniami na poziomie przedsiębiorstwa w celu zmniejszenia emisji CO2 w łańcuchu dostaw.

 

Kilka przykładów pokazało, jak cyfryzacja już teraz przekształca rynek wtórny. Wprowadzono platformę łączącą konsumentów i warsztaty, a także rozwiązanie chmurowe umożliwiające nowe usługi. Częstym tematem prezentacji na temat ewoluującego ekosystemu usług telematycznych był fakt, że możliwość wprowadzania modeli współpracy ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw w procesie cyfryzacji.

 

Kolejna edycja, również wirtualna, konferencji CLEPA Aftermarket zaplanowana jest na 25 listopada, ze szczególnym naciskiem na zrównoważony rozwój i gospodarkę o obiegu zamkniętym.

 

Źródło: CLEPA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).