Przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzają zasady zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach:
W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Dzięki korytarzom życia odpowiednie służby będą mogły szybko dotrzeć do osób potrzebujących pomocy. Także przepisy o jeździe na suwak są ważne dla bezpieczeństwa polskich kierowców. Pozwolą na łatwiejsze rozładowywanie zatorów i unikanie konfliktów w takich sytuacjach.
minister infrastruktury - Andrzej AdamczykZnowelizowane przepisy nie tylko wprowadzają obowiązek, ale również określają zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych, ustępowania im pierwszeństwa oraz wskazują właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia tzw. korytarza życia.
Jak utworzyć korytarz życia? Kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo. Kierowcy mogą kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu dopiero po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego. Z utworzonego korytarza życia mogą korzystać tylko i wyłącznie pojazdy uprzywilejowane.
Stosowanie się do tych zasad ma umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym, a tym samym skrócić czasu dojazdu służb do poszkodowanych.
O tym, w jaki sposób tworzyć „korytarz życia”, mówi kampania edukacyjna KRBRD skierowana do polskich kierowców „Życie ma pierwszeństwo”. Jej celem jest szerzenie wiedzy na temat zasad tworzenia korytarza życia.
W przypadku jazdy na „suwak” przepisy określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Wprowadzają także zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.
Kierowcy, którzy nie będą stosować się do nowych przepisów, muszą się liczyć z karami finansowymi lub skierowaniem wniosku o ukaranie do sądu.
Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało projekt zmian podkreśla, że nowe przepisy są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu krajach Europy oraz wpisują się w założenia Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury/Główny Inspektorat Transportu Drogowego