KPO: auta spalinowe będą objęte dodatkowymi opłatami | MOTOFAKTOR

KPO: auta spalinowe będą objęte dodatkowymi opłatami

Jak informuje portal dziennik.pl, Krajowy Plan Odbudowy (KPO) przewiduje nowy podatek od aut spalinowych i wyższe opłaty za ich rejestrację.

 

Nowy podatek, którego wejście w życie zaplanowano na II kwartał 2026 r. ma na celu zniechęcić kierowców od kupowania m.in. aut używanych i zachęcić do wyboru pojazdów elektrycznych. Pieniądze pobrane od kierowców aut spalinowych mają posłużyć do rozwoju transportu niskoemisyjnego.

 

Z kolei w 2024 mają zostać wprowadzone wyższe opłaty przy rejestracji samochodów spalinowych. Tu wysokość stawki ma być uzależniona od poziomu emisji CO2. Czyli im samochód bardziej trujący (starszy, z większym silnikiem), tym opłata wyższa.

 

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w piśmie przesłanym do Komisji Europejskiej zauważa, że w Polsce do rozwoju floty pojazdów nisko- oraz zeroemisyjnych niezbędne jest wprowadzenie systemu bonus/malus zachęcającego do rezygnacji z samochodów spalinowych na rzecz zeroemisyjnych.

 

W celu przyśpieszenia procesu przechodzenia na transport zeroemisyjny, niezbędne jest wprowadzenie pakietu środków perswazji o charakterze finansowym, oddziałujących na wybory społeczne w tym zakresie. Impulsem do tego może być system zniżek i zwyżek powiązanych z wyborem samochodu osobowego o określonym napędzie, czyli swoistego systemu bonus/malus – wskazują eksperci PSPA – Aktualnie w Polsce prawie nie funkcjonują zachęty tego typu, a udział pojazdów zeroemisyjnych w całej puli nowo rejestrowanych samochodów osobowych jest marginalny – podkreślają.

 

Według PSPA współistnienie obu mechanizmów: zachęt finansowych (dopłaty do EV) i pozafinansowych (możliwość jazdy e-autem po buspasie czy darmowe parkowanie) oraz obciążeń finansowych przynosi efekt w postaci przyrostu w społeczeństwie indywidualnych decyzji o zakupie EV. Ale ze względuy na specyfikę polskiego rynku motoryzacyjnego same zachęty nie wystarczą.

 

Każdego roku do Polski sprowadzane są ogromne ilości starych samochodów spalinowych o najgorszych normach emisyjnych. Jako kraj jesteśmy odbiorcą pojazdów szkodliwych dla ludzkiego zdrowia i środowiska, na których użytkowanie nie ma już przyzwolenia u naszych zachodnich sąsiadów. Niska cena tych pojazdów powoduje ich niesłabnącą popularność, z którą trudno konkurować nawet za pomocą rozbudowanego mechanizmu uprawnień. Dlatego niezbędne jest progresywne wdrażanie opłat ekologicznych (…) nakładanych na posiadaczy pojazdów spalinowych, przy czym progi tych opłat powinny być uzależnione od stopnia emisyjności tych pojazdów – proponuje PSPA w piśmie do KE.

 

Proponowane rozwiązania mają nawiązywać do tych stosowanych na Zachodzie, w tym m.in.  Norwegii.

 

Poza już stosowanymi rozwiązaniami mającymi zachęcić Polaków do przesiadki na auta elektryczne PSPA proponuje dodatkowo:

 

  • Wprowadzenie premii (systemu dotacji) za jednoczesny zakup samochodu elektrycznego oraz wyrejestrowanie i zezłomowanie starego auta z silnikiem spalinowym (wzorem propozycji z francuskiego KPO);
  • Wprowadzenie akcyzy opartej na parametrach ekologicznych oraz wyłączenie z niej samochodów elektrycznych w miejsce dotychczas obowiązującego zwolnienia;
  • Ustanowienie podatku od zakupu oraz użytkowania pojazdów opartego na stawce progresywnej uzależnionej od poziomu emisji CO2. Czyli im samochód bardziej trujący (starszy?), tym wyższy podatek;
  • Przywrócenie opłaty recyklingowej od każdego samochodu osobowego i dostawczego importowanego na terytorium Polski.

 

Źródło: dziennik.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).