KPO: możliwe dopłaty do używanych elektryków | MOTOFAKTOR

KPO: możliwe dopłaty do używanych elektryków

Nowy rządowy program dopłat ma dotyczyć używanych aut elektrycznych. Budżet na ten cel ma wynieść ok 1,6 mld zł, czyli 2x więcej niż na program "Mój elektryk".

Polski park samochodów – czwarty pod względem wielkości w UE – składa się głównie z używanych pojazdów. Średni wiek krajowej floty wynosi obecnie 14,9 lat, co oznacza, że jest o 2,6 lat starsza niż średnia unijna. Osoby prywatne są głównymi odbiorcami najstarszych i najbardziej emitujących substancje szkodliwe samochodów. Istotne jest zapewnienie systemowego wsparcia dla tej grupy, aby umożliwić dekarbonizację sektora transportu.

Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych i Członek Zarządu PSNM, Fot. PSNM,
Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych i Członek Zarządu PSNM, Fot. PSNM

PSNM od ponad dwóch lat postuluje o wdrożenie wsparcia do używanych pojazdów elektrycznych na kształt systemów już istniejących w innych krajach Unii Europejskiej. Ze wstępnych informacji wynika, że w końcu zostaną one spełnione. 373,75 miliona euro (ok. 1,6 miliarda złotych) ma zostać przeznaczone na subsydia do używanych samochodów elektrycznych. Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni wysokością budżetu, który zdecydowanie przewyższa dotychczasowe wsparcie do zakupu pojazdów elektrycznych realizowane w ramach programu „Mój Elektryk”. Widząc pozytywny wpływ subsydiów na dynamikę rozwoju sektora pojazdów elektrycznych, możemy prognozować, iż dofinansowanie używanych elektryków jeszcze bardziej przyczyni się do popularyzacji elektromobilnego sektora” – podkreśla Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.

Biorąc pod uwagę strukturę rynku – w 2023 roku sprzedano 737 tysięcy używanych pojazdów, co stanowiło ponad 61% ogólnej sprzedaży – nowy program wsparcia powinien być skierowany głównie do klientów indywidualnych. Według raportu „Wielkie badanie opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000”, tylko 7% potencjalnych nabywców używanych samochodów elektrycznych jest gotowych wydać na ten cel co najmniej 100 tysięcy złotych. Aż 57% respondentów wskazało, że ich górną granicą cenową jest kwota 50 tysięcy złotych, co oznacza, że będą oni mogli zakupić jedynie najstarsze modele EV.

Albert Kania, Senior New Mobility Manager w PSNM, Fot. PSNM
Albert Kania, Senior New Mobility Manager w PSNM, Fot. PSNM

„Rynek wtórny pojazdów elektrycznych rozwija się w dynamicznym tempie. Zgodnie z PEVO Index na koniec marca 2024 r. liczba ogłoszeń zwiększyła się o 76% względem ubiegłego roku. Obecnie średni wiek używanych EV nie przekracza jednak 7 lat. Jest to o wiele mniej niż średnia krajowa. Kluczowe jest zatem zastosowanie subsydiów, które zniwelują różnicę cenową pomiędzy wariantami eklektycznymi i spalinowymi – komentuje Albert Kania, New Mobility Senior Manager PSNM.

Według raportu „EV z drugiej ręki”, większość zainteresowanych osób popiera wprowadzenie dotacji na używane samochody elektryczne. Odpowiednio 76% respondentów opowiedziało się za takim wsparciem.

Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska, Fot. PSPA
Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska, Fot. PSPA

„Zdecydowaną większość samochodów całkowicie elektrycznych nabywanych w kraju stanowią samochody nowe. Nie mamy jednak złudzeń, że w kolejnych latach wciąż Polscy będą kupowali pojazdy z rynku wtórnego. Dlatego musimy doprowadzić do sytuacji, w której jak największa liczba tych aut będzie wyposażona w napęd elektryczny. Nie możemy pozwolić sobie na to, by w dalszym ciągu pozostawać największym złomowiskiem Europy” – wskazuje Łukasz Lewandowski, Prezes EV Klub Polska.

 

 

 

Źródło: PSNM

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).