Hak holowniczy składa się z kilku kluczowych elementów: korpusu, kuli, wiązki i gniazda elektrycznego. Chociaż wiele samochodów jest fabrycznie przystosowanych do montażu haka, istnieją pewne aspekty, takie jak instalacja gazowa, czujniki parkowania czy maksymalne obciążenie określone przez producenta, które trzeba uwzględnić, aby zapewnić bezpieczne użytkowanie tego akcesorium. Nowoczesne haki są często wyposażone w zabezpieczenia antykradzieżowe, które utrudniają rabunek ich elementów konstrukcyjnych.
Dla haków wypinanych automatycznie ryzyko kradzieży jest minimalne. Dlaczego? Większość producentów, w tym Steinhof, wyposaża swoje haki w specjalne zamki z kluczykiem. Zapobiega to również przypadkowemu wypięciu haka. W przypadku haków półautomatycznych sytuacja wygląda inaczej, ponieważ często nie mają one takich zabezpieczeń. Chociaż my takich haków nie produkujemy, to warto wiedzieć, że są one łatwiejsze do kradzieży – mówi Mariusz Fornal z firmy Steinhof.
Dla właścicieli haków półautomatycznych kluczowe jest regularne wypinanie kuli i przechowywanie jej w bezpiecznym miejscu, np. w bagażniku. Ciekawostką jest, że producenci często otrzymują zapytania dotyczące samej kuli haka, co zazwyczaj wynika z jej zgubienia lub uszkodzenia, a nie kradzieży. Jeśli jednak zgubisz kulę od renomowanego producenta, możesz poprosić o dostarczenie oryginalnej części, chociaż wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
W naszej firmie do każdej kuli wypinanej automatycznie dołączamy dwa kluczyki. Zalecamy przechowywanie jednego z nich w innym miejscu jako zapasowego. Jeśli jednak zgubisz klucze, możemy dostarczyć nowy zestaw na podstawie numeru kluczyka, który jest wybity zarówno na kluczyku, jak i na zamku haka – dodaje Fornal.
Pamiętaj, aby zawsze dbać o bezpieczeństwo swojego haka holowniczego i regularnie kontrolować jego stan techniczny.
Źródło: Steinhof