Od wielu miesięcy europejski i światowy przemysł motoryzacyjny zmaga się z ogromnymi problemami w dostawach półprzewodników (chipów), które wymuszały w wielu fabrykach pojazdów wprowadzenie ograniczonego czasu pracy lub czasowe zawieszenie produkcji.
Niemal 3 na 4 dostawców dla sektora samochodowego w Polsce potwierdziło, że w II kwartale 2021 roku odnotowali negatywny wpływ niedoboru półprzewodników na swoją produkcję. To jeden z wniosków z przeprowadzonej przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl III edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce”, w której podsumowano miniony II kwartał i zawarto prognozy dla branży na kolejne miesiące.
W stosunku do I kwartału znacząco zwiększył się odsetek firm, odczuwających wpływ ogólnoświatowego kryzysu na rynku czipów. Na początku roku 55,5 proc. ankietowanych menadżerów zarządzających wskazywała na negatywny wpływ. Teraz wartość ta wzrosła do 72,4 procent.
Partner w AutomotiveSuppliers.pl - Rafał Orłowski
Dlatego w II kwartale 2021 roku w sektorze dostawców motoryzacyjnych nastąpiło pogorszenie wyników sprzedażowych. O ile w pierwszych trzech miesiącach br. na spadek sprzedaży (w stosunku do zakładanego budżetu na ten okres) wskazało mniej niż 39% ankietowanych to w zakończonym właśnie II kwartale, odsetek tego typu odpowiedzi wzrósł do ponad 55% odpowiedzi.
Menadżerowie zarządzający z bardzo dużą ostrożnością oceniają kiedy zakończy się kryzys w dostawach półprzewodników do przemysłu motoryzacyjnego. Choć co 5. z nich stwierdził, że nie ma on obecnie (koniec II kwartał 2021 r.) wpływu na działalność prowadzonych przez nich zakładów to pozostali, w zdecydowanej większości, oceniają, że problemy potrwają jeszcze przez wiele miesięcy. Niemal 2/3 ankietowanych jest zdania, że problem na rynku półprzewodników będzie skutkował niższą produkcją co najmniej do końca 2021 roku, a połowa tej grupy z nich uważa, że także na początku przyszłego roku.
Ponadto przedstawiciele branży wskazali na inne wyzwania przed jakim stoi przemysł motoryzacyjny. W obecnym II półroczu 2021 r. jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie rosnących cen surowców takich stal, aluminium i tw. sztucznie ((82,2% wobec 74,6% w poprzedniej edycji Barometru. a także niestabilności i niepewność zamówień od klientów (74,1% wobec 71,6% w Barometrze za I kwartał 2021 r.)).
Sektor motoryzacyjny boryka się z kumulacją wyzwań. Poza wymienionymi już należy wymienić choćby zapewnienie dostaw komponentów niezbędnych do swojej produkcji oraz pozyskanie kadry produkcyjnej. Znacząca część zakładów produkcyjnych w Polsce i Europie znajduje się już od dłuższego czasu w stanie permanentnego zarządzania kryzysowego.
- Rafał OrłowskiLiczne wyzwania wpłynęły na pogorszenie nastrojów. Do 41,4% zmalała (o 1,9 punktu procentowego mniej) grupa menadżerów, którzy zakładają, że ich przychody w bieżącym, III kwartale pokryją się z wcześniejszą prognozą budżetową. Jednocześnie prawie 1/3 ankietowanych (32,8%) oczekuje, że sprzedaż prowadzonych przez nich zakładów będzie niższa niż przyjęto w budżecie. To o 2,9 punktu procentowego więcej niż w poprzednim Barometrze.
W III edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce” zapytaliśmy także o prognozy na kolejne miesiące:
Pełny raport jest dostępny po wypełnieniu formularza na stronie AutomotiveSuppliers.pl.
Źródło: AutomotiveSuppliers.pl