Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, jest to kolejny krok w realizacji tzw. ustawy o elektromobilności, a także częściowo realizacji dyrektywy unijnej 2018/844, która między innymi wspiera rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach
samochodowych w budynkach, wymagając zainstalowania infrastruktury kanałów i punktów
ładowania. . Minister Energii ma ustalić moc przyłączeniową, pozwalającą wyposażyć stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW, kierując się potrzebą stopniowego zwiększania liczby punktów ładowania i budowy sieci tych punktów umożliwiającej używanie pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych typu plug-in.
Obecnie nie ma prawnych przepisów ustalających moc przyłączeniową, jednak ustawa o elektromobilności nakłada na projektantów i budowniczych nowych budynków użytku publicznego i mieszkalnych wielorodzinnych obowiązek zapewnienia mocy przyłączeniowej w celu wyposażenia ich w przyszłości w punkty ładowania, bez konieczności kosztownej przebudowy instalacji elektrycznej.
Według rozporządzenia budynki użyteczności publicznej powinny zapewnić moc przyłączeniową 20 % planowanych miejsc postojowych pomnożonych przez moc równą 3,7 kilowata (kW). Z kolei budynki mieszkalne powinny zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem wszystkich planowanych miejsc postojowych i mocy równej 3,7 kilowata (kW). Oba rozwiązania mają pozwolić w przyszłości zainstalować punkty ładowania pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych typu plug-in, bez ponoszenia ogromnych nakładów finansowych związanych z przebudową całej instalacji elektrycznej, a przy tym zwiększyć ogólną liczbę punktów ładowania tych pojazdów w Polsce.
Projekt rozporządzenia zawiera również przepis przejściowy, który mówi, że podmioty, które złożyły wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę albo odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego po 1 stycznia 2019 r., a przed dniem wejścia w życie projektu rozporządzenia, będą zobowiązane do dostosowania projektów budowlanych, budynków użyteczności publicznej lub budynków mieszkalnych wielorodzinnych do wymagań określonych w projekcie rozporządzenia do dnia 1 stycznia 2020 r.
Rozporządzenie wejdzie w życie w ciągu 2 tygodni od momentu, gdy zostanie oficjalnie ogłoszone. Jego projekt wraz z uzasadnieniem i Oceną Skutków Regulacji znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.